Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Neutralizacja i usuwanie odpadów i zanieczyszczeń metodami "in-situ":

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Neutralizacja i usuwanie odpadów i zanieczyszczeń metodami "in-situ"
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW6 15 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zdobycie umiejętności oceny technologii i analizy jej wpływu na środowisko oraz zaproponowanie metody jego ograniczenia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Analiza wybranego przypadku technologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analaiza procesu minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń - studium przypadku.15
15
wykłady
T-W-1Analiza cyklu życia produktów przemysłowych. Ustawa o odpadach. Klasyfikacja odpadów - grupy, podgrupy i rodzaje. Odpady niebezpieczne. Zapobieganie tworzeniu odpadów - metody "In-side" oraz "Off-side". Zasady zbiórki odpadów. Redukcja u źródła, odzysk i recykling - studia przypadków. Nowe kierunku w likwidacji odpadówprzemysłowych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca w grupach kilkuosobowych. Przygotowanie sprawozdania.15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zająciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jest wynikiem sprawdzianu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D11a_W18
Potrafi zaproponować rozwiązanie problemu minimalizacji odpadów i zanieczyszczen generowanych przez istniejącą technologię.
KOS_1A_W18InzA_W05C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D11a_U01
Potrafi poruszać się w studiowanym obszarze, równieź z użyciem literatury anglojęzycznej.
KOS_1A_U01T1A_U01C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D11a_K02
Posiada świadomość nuetralizacji i usuwania zanieczyszceń i zna sposoby rozwiązywania problemu.
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D11a_W18
Potrafi zaproponować rozwiązanie problemu minimalizacji odpadów i zanieczyszczen generowanych przez istniejącą technologię.
2,0
3,0Wymagane jest udzielenie 5 pozytywnych odpowiedzi na 10 zadanych pytań w trakcie kolokwium sprawdzającego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D11a_U01
Potrafi poruszać się w studiowanym obszarze, równieź z użyciem literatury anglojęzycznej.
2,0
3,0Odpowie na 6 pytań z 10 zadanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D11a_K02
Posiada świadomość nuetralizacji i usuwania zanieczyszceń i zna sposoby rozwiązywania problemu.
2,0
3,0Odpowie na 6 pytań z 10 zadanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z.Kowalski, J.Kulczycka, M.Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. United States Environmental Protection Agency (US EPA), www.epa.gov.com

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analaiza procesu minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń - studium przypadku.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza cyklu życia produktów przemysłowych. Ustawa o odpadach. Klasyfikacja odpadów - grupy, podgrupy i rodzaje. Odpady niebezpieczne. Zapobieganie tworzeniu odpadów - metody "In-side" oraz "Off-side". Zasady zbiórki odpadów. Redukcja u źródła, odzysk i recykling - studia przypadków. Nowe kierunku w likwidacji odpadówprzemysłowych.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca w grupach kilkuosobowych. Przygotowanie sprawozdania.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zająciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D11a_W18Potrafi zaproponować rozwiązanie problemu minimalizacji odpadów i zanieczyszczen generowanych przez istniejącą technologię.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W18zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Analiza wybranego przypadku technologii.
Treści programoweT-W-1Analiza cyklu życia produktów przemysłowych. Ustawa o odpadach. Klasyfikacja odpadów - grupy, podgrupy i rodzaje. Odpady niebezpieczne. Zapobieganie tworzeniu odpadów - metody "In-side" oraz "Off-side". Zasady zbiórki odpadów. Redukcja u źródła, odzysk i recykling - studia przypadków. Nowe kierunku w likwidacji odpadówprzemysłowych.
T-A-1Analaiza procesu minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń - studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jest wynikiem sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymagane jest udzielenie 5 pozytywnych odpowiedzi na 10 zadanych pytań w trakcie kolokwium sprawdzającego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D11a_U01Potrafi poruszać się w studiowanym obszarze, równieź z użyciem literatury anglojęzycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Analiza wybranego przypadku technologii.
Treści programoweT-W-1Analiza cyklu życia produktów przemysłowych. Ustawa o odpadach. Klasyfikacja odpadów - grupy, podgrupy i rodzaje. Odpady niebezpieczne. Zapobieganie tworzeniu odpadów - metody "In-side" oraz "Off-side". Zasady zbiórki odpadów. Redukcja u źródła, odzysk i recykling - studia przypadków. Nowe kierunku w likwidacji odpadówprzemysłowych.
T-A-1Analaiza procesu minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń - studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jest wynikiem sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowie na 6 pytań z 10 zadanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D11a_K02Posiada świadomość nuetralizacji i usuwania zanieczyszceń i zna sposoby rozwiązywania problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Analiza wybranego przypadku technologii.
Treści programoweT-W-1Analiza cyklu życia produktów przemysłowych. Ustawa o odpadach. Klasyfikacja odpadów - grupy, podgrupy i rodzaje. Odpady niebezpieczne. Zapobieganie tworzeniu odpadów - metody "In-side" oraz "Off-side". Zasady zbiórki odpadów. Redukcja u źródła, odzysk i recykling - studia przypadków. Nowe kierunku w likwidacji odpadówprzemysłowych.
T-A-1Analaiza procesu minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń - studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jest wynikiem sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowie na 6 pytań z 10 zadanych.
3,5
4,0
4,5
5,0