Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Kruk <Irena.Kruk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań) |
W-2 | Zna podstawy rachunku różniczkowego i całkowego |
W-3 | Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera |
W-4 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu elementarnej fizyki przydatnej inżynierowi ochrony środowiska |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych |
C-3 | Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
C-5 | Umiejętnośc rozwiazywania prostych zadań rachunkowych z elementarnej fizyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej oraz z teorii względności | 10 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych | 6 |
T-A-4 | Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów odnawialnych źródeł energii | 8 |
T-A-5 | Sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej | 6 |
T-W-2 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, elementy teorii względności, energetyka jądrowa | 8 |
T-W-3 | Zjawiska falowe, fale dźwiękowe i elektromagnetyczne – właściwości i zastosowania, interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal | 5 |
T-W-4 | Fizyka energii odnawialnych (wiatrowa, wodna, biomasa, słoneczna) | 6 |
T-W-5 | Ciało doskonale czarne, bilans energetyczny Ziemi, efekt cieplarniany | 3 |
T-W-6 | Egzamin | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Zajęcia dydaktyczne | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 36 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-4 | Egzamin | 4 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-5 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe |
S-6 | Ocena formująca: Zadanie domowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B02_W01 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej, potrafi opisać elementarne zjawiska falowe, umie scharakteryzować zjawiska fizyczne leżące u podstaw wykorzystania energii odnawialnych | KOS_1A_W02 | T1A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B02_U01 Student potrafi sformułowac i użyć podstawowych zasad i praw fizyki klasycznej do jakosciowego wytłumaczenia problemów i zjawisk fizycznych oraz wykonać elementarne obliczenia zwiazane z zadaniami fizycznymi spotykanymi w praktyce inżynierskiej. | KOS_1A_U11 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-2, C-3, C-5 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B02_K01 Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność | KOS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-4 | T-A-5, T-A-4 | M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B02_W01 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej, potrafi opisać elementarne zjawiska falowe, umie scharakteryzować zjawiska fizyczne leżące u podstaw wykorzystania energii odnawialnych | 2,0 | Na egzaminie końcowym uzyskał poniżej 50 punktów procentowych |
3,0 | Na egzaminie końcowym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | Na egzaminie końcowym uzyskał od 66 do 80 punktów procentowych | |
4,0 | Na egzaminie końcowym uzyskał od 81 do 90 punktów procentowych | |
4,5 | Na egzaminie końcowym uzyskał od 91 do 95 punktów procentowych | |
5,0 | Na egzaminie końcowym uzyskał powyżej 95 punktów procentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B02_U01 Student potrafi sformułowac i użyć podstawowych zasad i praw fizyki klasycznej do jakosciowego wytłumaczenia problemów i zjawisk fizycznych oraz wykonać elementarne obliczenia zwiazane z zadaniami fizycznymi spotykanymi w praktyce inżynierskiej. | 2,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest poniżej 50. |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 51-65. | |
3,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 66-80. | |
4,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 81-90. | |
4,5 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 91-95. | |
5,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest powyżej 95. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B02_K01 Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność | 2,0 | Brak aktywności na zajęciach, brak przygotowanej prezentacji |
3,0 | Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
3,5 | Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,0 | Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
4,5 | Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja | |
5,0 | Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
- T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004