Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawy chemiczne i biologiczne oczyszczania ścieków komunalnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobyta wiedza daje podstawy do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia bilansu masowego i cieplnego biologicznej oczyszczalni ścieków komunalnych. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie nastepujacych ćwiczeń laboratoryjnych w kilkuosobowych gruoach: Oznaczanie BZT5. Oznaczanie ChZT. Oznaczanie zawartości węgla organicznego. Oznaczanie zawartości ogólnego azotu. Oznaczanie zawartości fosforanów. Oznaczanie wybranych metali cięzkich. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje ścieków. Systemy magazynowania i transportu ścieków. Oczyszczanie wstępne i mechaniczne. Oczyszczanie biologiczne ścieków. Nitryfikacja i defosfatacja. Końcowe doczyszczanie i dezynfekcja. Wprowadzanie ścieków oczyszczonych do środowiska. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictow w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie sprawozdania z obliczeń bilansowych biologicznej oczyszczalni ścieków | 6 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictow w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań oraz przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia. | 8 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład. Ćwiczenia. Laboratorium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z wykładów. Sprawozdanie z ćwiczeń. Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C15b_W18 Posiada wiedze do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków z wykorzystaniem metod fizycznych, chemicznych i biologicznych. | KOS_1A_W18 | — | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C15b_U16 Potrafi zdefiniować problem związany ze ściekami oraz wskazać sposób jego rozwiązania. | KOS_1A_U16 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C15b_K02 Posiada komptencje do świadomego prowadzenia procesów technologicznych ze skutkami dla środowiska. | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C15b_W18 Posiada wiedze do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków z wykorzystaniem metod fizycznych, chemicznych i biologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Minimu 6 poprawnych odpowiedzi na 10 pytań podczas pisemnego sprawdzianu wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C15b_U16 Potrafi zdefiniować problem związany ze ściekami oraz wskazać sposób jego rozwiązania. | 2,0 | |
3,0 | Odpowie na 6 z 10 pytań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C15b_K02 Posiada komptencje do świadomego prowadzenia procesów technologicznych ze skutkami dla środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Odpowie na 6 z 10 pytan. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Z.Dymaczewski, J.A. Oleszkiewicz, M.M.Sozański, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS o. Poznań, Poznań, 1997
Literatura dodatkowa
- W. Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B.Kozierowski, J.Zerbe, Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999