Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Fizykochemia powierzchni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizykochemia powierzchni | ||
Specjalność | Nanomateriały funkcjonalne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>, Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka na poziomie szkoły średniej |
W-2 | Ogółna wiedza z zakresu zjawisk fizycznych i chemicznych |
W-3 | Znajomość praw gazowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna podstawowe zjawiska powierzchniowe |
C-2 | Student uzyska zdolności rachnkowe związane z teorią kinetyczną gazów |
C-3 | Studen zrozumie zasadę działania metod XPS, STM, SEM, AES, EDX |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza katalizatorów Pt/CeO2 | 3 |
T-L-2 | Charakterystyka otrzymanych katalizatorów metodą dyfrakcji promienii rentgenowskich | 3 |
T-L-3 | Charakterystyka otrzymanych katalizatorów metodami wysoko-próżniowymi | 12 |
T-L-4 | Oznaczanie powierzchni właściwej i aktywnej katalizatorów Pt/CeO2 | 6 |
T-L-5 | Oznaczanie aktywności katalizatorów Pt/CeO2 | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki zjawisk powierzchniowych | 1 |
T-W-2 | Historia rozwoju technik próżniowych | 2 |
T-W-3 | Fotoefekt oraz XPS | 2 |
T-W-4 | Zjawisko Augera | 1 |
T-W-5 | Mikroskopia elektronowa | 2 |
T-W-6 | Mikroanaliza pierwiastkowa | 1 |
T-W-7 | Dyfrakcja rentgenowska i pomiar wielkości krystalitów | 1 |
T-W-8 | Metody wyznaczania powierzchni właściwej | 1 |
T-W-9 | Wyznaczanie powierzchni aktywnej | 1 |
T-W-10 | Energia powierzchniowa | 1 |
T-W-11 | Segregacja | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie końcowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania | 8 |
A-L-4 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-L-5 | Konsultacje z prowadzącym laboratorium | 3 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przegląd literatury fachowej | 3 |
A-W-3 | Rozwiązywanie problemów rachunkowych | 3 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-5 | Opanowanie materiału | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru na podstawie egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D1-04_W01 Student pozna w szczegółach istotę zjawisk powierzchniowych | Nano_1A_W05 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Nano_1A_D1-04_W02 Uzyska wiedzę o nanomateriałach i podstawowych zjawiskach fizycznych związanych z technikami próżniowymi | Nano_1A_W09 | T1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3, C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D1-04_U01 Student potrafi wybrać metodę badawczą do zmierzenia zadanej wielkości fizycznej | Nano_1A_U09 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-3, C-2, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Nano_1A_D1-04_U02 Student potrafi wyznaczyć średnią wielkoś krystalitów oraz zna parametry na nią wpływające | Nano_1A_U14 | T1A_U09, T1A_U14 | InzA_U02, InzA_U06 | C-2, C-3 | T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D1-04_K01 Student potrafi wyjaśnić podobieństwa w zasadzie działania w różnych technikach powierzchniowych | Nano_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Nano_1A_D1-04_K02 Student potrafi opisać zagrozenia związane ze stosowaniem nanomateriałów | Nano_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D1-04_W01 Student pozna w szczegółach istotę zjawisk powierzchniowych | 2,0 | |
3,0 | Student opanuje 60% wyłożonego materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_D1-04_W02 Uzyska wiedzę o nanomateriałach i podstawowych zjawiskach fizycznych związanych z technikami próżniowymi | 2,0 | |
3,0 | Student opanuje 60% wyłożonego materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D1-04_U01 Student potrafi wybrać metodę badawczą do zmierzenia zadanej wielkości fizycznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi trafnie przypisać 60% metod badawczych do pomiaru zadanej wielkości fizycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_D1-04_U02 Student potrafi wyznaczyć średnią wielkoś krystalitów oraz zna parametry na nią wpływające | 2,0 | |
3,0 | student zna wzór Scherrera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D1-04_K01 Student potrafi wyjaśnić podobieństwa w zasadzie działania w różnych technikach powierzchniowych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi porównać 2 techniki pomiarowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_D1-04_K02 Student potrafi opisać zagrozenia związane ze stosowaniem nanomateriałów | 2,0 | |
3,0 | Student poda 2 przykłady szkodliwego działania nanomateriałów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dutkiewicz Edward, Fizykochemia powierzchni, WNT, 1998
- Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, 1993