Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Inżynieria bioprocesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria bioprocesowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | opanowanie treści z zakresu podstaw procesów biotechnologicznych, w tym fermentacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z podstawami procesów inżynierii bioporocesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowywanie pożywek dla wzrostu brobnoustrojów | 5 |
T-L-2 | Badania kinetyka wzrostu drobnoustrojów | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie wydajności fermentacji alkoholowej w mini-bioreaktorach | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje i podstawy inżynierii bioprocesowej a GMP (dobre praktyki wytwarzania) | 2 |
T-W-2 | Definicja i ogólny schemat fermentacji | 2 |
T-W-3 | Rola procesów sterylizacji i najważniejsze metody. Sterylizacja bioreaktorów. | 2 |
T-W-4 | Biotechnologia produktów żywnościowych i nie żywnościowych | 2 |
T-W-5 | Podstawowe kryteria projektowania bioreaktorów (ze względu na rodzaj mikroorganizmów, kontrolę procesu i czynniki procesowe) | 3 |
T-W-6 | Bilans energii. Bilans masy. Kinetyka wzrostu drobnoustrojów | 2 |
T-W-7 | Procesy immobilizacji z wykorzystaniem mikrosfer | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć - praca własna studenta | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta, studia literaturowe | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacja multimedialna z użyciem komputera |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie inżynierii bioprocesów: fermantacji, sterylizacji, projektowania bioreaktorów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta co do właściwosci, kryterów doboru i zastosowań podstaw inżynierii bioprocesowej w produkcji produktów żywnościowych i nieżywnościowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C17_W01 Student powinien posiadac ogólną wiedzę w zakresie podstawowych procesów biotechnologicznych i inzynierii bioprocesowej | Nano_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C17_U01 Student powienien umieć zdefiniować psoces sterylizacji, fermentacji, inokulacji drobnoustrojów oraz znać podstawy projektowania bioreaktorów | Nano_1A_U01 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07 | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C17_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada nastepujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów w zakresie inżynierii bioprocesów | Nano_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C17_W01 Student powinien posiadac ogólną wiedzę w zakresie podstawowych procesów biotechnologicznych i inzynierii bioprocesowej | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstaw inżynierii bioprocesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C17_U01 Student powienien umieć zdefiniować psoces sterylizacji, fermentacji, inokulacji drobnoustrojów oraz znać podstawy projektowania bioreaktorów | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstawowych metod steryloizacji, procesów biotechnologicznych i projektowania bioreaktorów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C17_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada nastepujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów w zakresie inżynierii bioprocesów | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczone kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych zagadnień z obszaru inżynierii bioprocesów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Chmiel, Biotechnologia - Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1991
- S.Aiba, A.E. Humphrey, N.E. Millis, Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- L. Shuler, F. Kargi, Bioprocess engineering. Basic Concepts, PTR Prentice Hall, New Jersey, 1992