Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Projektowanie inżynierskie i grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie inżynierskie i grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka i informatyka na poziomie licealnym |
W-2 | wiadomosci z budowy maszyn i rysunku technicznego z gimazjum |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zaznajomienie z możliwościami rysunku technicznego i jego zastosowanie do projektowania inżynieryjnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | - Geometryczne podstawy rysunku technicznego – rzutowanie aksonometryczne i prostokątne (układ europejski) -(punkt, prosta, płaszczyzna, wielościany, bryły). - Główne formy zapisu graficznego: normy rysunkowe, rzutowanie, przekroje, wymiarowanie - Schematy złożonych układów technicznych (kinetyczny, instalacji hydraulicznych, elektrycznych, elektronicznych, cieplnych i chemicznych, infrastruktury). - Czytanie rysunków i schematów maszyn oraz urządzeń technicznych. - Tworzenie opisów budowy i działania maszyn i urządzeń. - Zastosowanie komputerowego wspomaganie projektowania (ACAD) | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | poznanie literatury przedmiotu | 10 |
A-A-3 | Prace domowe- rysunki techniczne i projektowe | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacja |
M-2 | dyskusja w grupie |
M-3 | demonstracje modeli |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium z wiadomości teoretycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praktyczny sprawdzian wykonania rysunku z użyciem ACADa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C04_W06 Zna możliwości zastosowania ACADa do projektowania | Nano_1A_W06 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Nano_1A_C04_W11 Zna podstawowe materiały stosowane do konstrukcji aparatów | Nano_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-A-1 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C04_U07 Potrafi zastosować ACADa do wykonania rysunków technicznych | Nano_1A_U07 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Nano_1A_C04_U08 Rozumie znaczenie projektowania | Nano_1A_U08 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C04_K01 rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | Nano_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Nano_1A_C04_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji wykonywania dokumentacji z rysunkami technicznymi | Nano_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Nano_1A_C04_K07 Rozumie znaczenie rysunku technicznego w upowszechnianiu nowych wiadomości | Nano_1A_K07 | T1A_K07 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C04_W06 Zna możliwości zastosowania ACADa do projektowania | 2,0 | Nie zna ACADa |
3,0 | Umie włączyc program i zastosować jego podstawowe funkcje | |
3,5 | Umie zastsować ACAD do narysowania prostych rysunków technicznych, jak np. półwido-półprzekrój trójnika z gwintami | |
4,0 | Dobrze wykonuje rysunki techniczne i potrafi je wykonwywac z użyciem ACADa | |
4,5 | Potrafi wykonać złożone rysunki techniczne | |
5,0 | Zna wiele opcjonalnych sposobów rysowania w ACADzie i stosuje je praktycznie | |
Nano_1A_C04_W11 Zna podstawowe materiały stosowane do konstrukcji aparatów | 2,0 | Nie zna rodzajów materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Potrafi rozróżnić właściwości podstawowych materiałów konstrukcyjnych i wie do jakich celów się je stosuje | |
3,5 | Do danej konstrukcji dobrze dobiera materiały | |
4,0 | Zna właściwości mechaniczne i chemiczne materiałów konstrukcyjnych, potrafi dobrać zamienniki | |
4,5 | Bardzo dobrzez zna włąściwości materiałow i samodzielnie proponuje je do projektu | |
5,0 | Zna materiały, umie na rysunku technicznym je oznaczyc i dobrac właściwe oznaczenia obróbki powierzchni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C04_U07 Potrafi zastosować ACADa do wykonania rysunków technicznych | 2,0 | nie potrafi obsługiwać ACADa |
3,0 | zna postawowe funkcje programy, ale ma problemyz ich praktycznym wykorzystaniem | |
3,5 | Potrafi praktycznie wykorzystać narzędzia ACADa | |
4,0 | Zna opcjonalne narzedzia ACADa | |
4,5 | Potrafi narysować złozone rysunki techniczne | |
5,0 | Rysuje złozone rysunki zgodnie z obowiązującymi zasadami rysunklu technicznego | |
Nano_1A_C04_U08 Rozumie znaczenie projektowania | 2,0 | nie umie projektować |
3,0 | z trudem potrafi wyodrębnić i zaplanować utwory przestrzenne | |
3,5 | zauważa fakt gabarytowego istnienia urządzeń | |
4,0 | dobrze rozumie idee projektowania | |
4,5 | nie tylko projektuje urządzenie ale zauważa otoczenie, np. drogę dojazdową dla dźwigu montażowego | |
5,0 | Ma dobrze wykształconą wyobraźnię przestrzenną i potrafi praktycznie z niej korzystać |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C04_K01 rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | brak postępów w nauce |
3,0 | spełnia minimalne wymagania | |
3,5 | stara się przyswajać nowe wiadomości | |
4,0 | rozumie znaczenie dla inzyniera dobrego opanowania rysunku technicznego | |
4,5 | chętnie przyswaja wiadomości, jest aktywny na zajęciach | |
5,0 | samodzielnie poszerza zakres wiadomości | |
Nano_1A_C04_K02 ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji wykonywania dokumentacji z rysunkami technicznymi | 2,0 | brak zainteresowania zajęciami i treścią przedmiotu |
3,0 | podporządkowanie się podstawowym wymaganią | |
3,5 | Poprawność pracy | |
4,0 | Zrozumienie istoty dobrze wykonanej dokumentacji | |
4,5 | Dbałość o prawidłowośc wykonania dokumentacji | |
5,0 | Rozumienie zagrożeń społecznych wynikających z błędów konstrukcyjnych będących wynikiem żle wykonanej dokumentacji | |
Nano_1A_C04_K07 Rozumie znaczenie rysunku technicznego w upowszechnianiu nowych wiadomości | 2,0 | nie widzi sensu swojej pracy |
3,0 | Rozumie, że rysunek powinien przekazywać zrozumiałe informacje | |
3,5 | Rozumie, że wykonanie rysunków technicznych jest znormalizowane | |
4,0 | Upowszechnia wiadomości techniczne zgodnie z obowiazującymi zasadami wykonywania rysunku | |
4,5 | Dąży do upowszechniania wiadomości technicznych | |
5,0 | Dba o czytelność i jednoznaczność przekazywanych informacji |
Literatura podstawowa
- M. Gryta, R. Kaleńczuk, D. Moszyński, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2007
- T. Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004
- I. Rydzanowicz, Rysunek techniczny jako zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 1997
- Z. Gajewska, K. Schabowska, A. Nieoczym, Zapis konstrukcji, rysunek maszynowy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin, 1994
Literatura dodatkowa
- Z. Kurnik, R. Petryk, Rysunek techniczny. Cz.I. Rzutowanie, Politechnika Krakowska, Kraków, 1995
- T. Buksiński, A. Szpecht, Rysunek techniczny, PWSZ, Warszawa, 1971