Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych

Sylabus przedmiotu Specjalne metody rozdziału:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Specjalne metody rozdziału
Specjalność Inżynieria procesowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii analitycznej i inżynierii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie Studentów ze specjalnymi metodami stosowanymi do rozdzielania różnych układów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podział i ogólna charakterystyka specjalnych metod rozdziału.2
T-W-2Permeacja. Permeacyjne metody rozdziału. Mechanizmy przepływu składnika przez membranę. Klasyfikacja metod rozdziału z zastosowaniem membran. Podział ze względu na siłę napędową procesu.2
T-W-3Mikro-, ultra-, nanofiltracja. Odwrócona osmoza. Dializa i osmoza. Separacja gazów i par. Perwaporacja. Destylacja membranowa. Permeacja przez membrany ciekłe. Elektrodializa, elektroosmoza. Podstawy fizykochemiczne procesów. Przykłady zastosowań.5
T-W-4Zastosowanie metod premeacyjnych do rozdzielania w technologiach jądrowych. Rozdzielanie izotopów metodami membranowymi. Oczyszczanie ciekłych odpadów promieniotwórczych metodą ultrafiltracji. Możliwości zastosowania odwróconej osmozy do zatężania ciekłych odpadów promieniotwórczych. Zatężanie roztworów radioaktywnych metodą destylacji membranowej.2
T-W-5Teoria kaskady rozdzielczej.1
T-W-6Rozdzielanie mieszanin izotopowych przez odwirowanie w ultrawirówkach. Podstawy teoretyczne procesu. Konstrukcje wirówek.1
T-W-7Zaliczenie1
T-W-8Metoda termodyfuzyjna. Aparatura stosowana do rozdzielania mieszanin metodą termodyfuzyjną, kolumny termodyfuzyjne do rozdzielania mieszanin ciekłych oraz mieszanin gazowych.2
T-W-9Rozdzielanie mieszanin metodą sorpcji powierzchniowej w układzie ciecz-gaz. Podstawy fizyczne procesu. Separacja pianowa. Separacja pęcherzykowa. Flotacja jonowa, nosniki. Flotacja ekstrakcyjna. Rozwiązania aparaturowe. Rozdzielanie substancji metodą sorpcji powierzchniowej w układzie z cząstkami stałymi. Flotacja pianowa. Odczynniki flotacyjne.2
T-W-10Metody krystalizacyjne. Rafinacja strefowa. Krystalizacja addukcyjna2
T-W-11Koprecypitacja (współstrącanie). Mechanizmy według których zachodzi koprecypitacja. Stosowane nośniki i kryteria ich doboru.1
T-W-12Metody elektrokinetyczne. Elektroforeza. Nosniki elektroforetyczne. Podział metod elektroforetycznych. Elektroforeza kapilarna. Rodzaje elektroforezy: strefowa elektroforeza kapilarna, kapilarna elektroforeza żelowa, izotachoforeza kapilarna, ogniskowanie izoelektryczne. zastosowanie technik elektromigracyjnych.2
T-W-13Chromatograficzne metody rozdziału2
T-W-14Metody chemiczne. Rozdzielanie klasyczne bez transportu masy i regeneracji nośnika. Rozdzielanie oparte na chemicznej reakcji transportowej. Wymiana jonowa. Klasyfikacja jonitów.2
T-W-15Metody rozdziału z wykorzystaniem pola magnetycznego. Inne metody rozdziału.2
T-W-16Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Studiowanie zaleconej literatury15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału, forma pisemna, czas trwania: 2 razy po 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z dwóch pozytywnie zaliczonych kolokwiów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-10_W05
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą specjalnych metod stosowanych do rozdzielania substancji. Student powinien być w stanie scharakteryzować metody i wyjaśnić na jakiej zasadzie odbywa się rozdział.
ICHP_2A_W05T2A_W03InzA2_W05C-1T-W-11, T-W-15, T-W-9, T-W-4, T-W-13, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-14, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-1M-1S-1
ICHP_2A_C03-10_W07
Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach i technikach rozdziału
ICHP_2A_W07T2A_W05C-1T-W-13, T-W-15, T-W-14, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-10_U12
Student potrafi dobrać odpowiednią metodę rozdziału do danego typu rozdzielanego układu
ICHP_2A_U12T2A_U12C-1T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-15, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-10_K01
Student ma świadomość ciągłego postępu w zakresie opracowywania i udoskonalania metod i technik rozdziału substancji i rozumie potrzebę zgłębiania i poszerzania własnej wiedzy w tym zakresie
ICHP_2A_K01T2A_K01C-1T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-15, T-W-8, T-W-14, T-W-1, T-W-10, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-10_W05
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą specjalnych metod stosowanych do rozdzielania substancji. Student powinien być w stanie scharakteryzować metody i wyjaśnić na jakiej zasadzie odbywa się rozdział.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy do uzyskania zaliczenia
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat specjalnych metod rozdziału
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C03-10_W07
Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach i technikach rozdziału
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę o najnowszych metodach rozdzielania substancji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-10_U12
Student potrafi dobrać odpowiednią metodę rozdziału do danego typu rozdzielanego układu
2,0student nie posiada wystarczających umiejętności do zaliczenia ćwiczeń
3,0student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla rozważanego przypadku rozdzielanego układu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-10_K01
Student ma świadomość ciągłego postępu w zakresie opracowywania i udoskonalania metod i technik rozdziału substancji i rozumie potrzebę zgłębiania i poszerzania własnej wiedzy w tym zakresie
2,0Student nie ma świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy w zakresie poznawania nowych metod rozdzielania
3,0Student jest świadomy, że następuje ciągły postęp w opracowywaniu nowszych metod rozdziału i czuje potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Selecki A., Gawroński R., Podstawy projektowania wybranych procesów rozdzielania mieszanin, WNT, Warszawa, 1992
  2. Selecki A, Rozdzielanie mieszanin. Metody niekonwencjonalne, WNT, Warszawa, 1972
  3. Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z., Techniki separacyjne, WUG, Gdańsk, 2010
  4. Zakrzewska-Trznadel G., Procesy membranowe w technologiach jądrowych, Instytut Chemii i Techniki Jądrowej, Warszawa, 2006
  5. Franus M., Zastosowanie glaukonitu do usuwania śladowych ilości metali ciężkich, Politechnika Lubelska, Lublin, 2010
  6. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podział i ogólna charakterystyka specjalnych metod rozdziału.2
T-W-2Permeacja. Permeacyjne metody rozdziału. Mechanizmy przepływu składnika przez membranę. Klasyfikacja metod rozdziału z zastosowaniem membran. Podział ze względu na siłę napędową procesu.2
T-W-3Mikro-, ultra-, nanofiltracja. Odwrócona osmoza. Dializa i osmoza. Separacja gazów i par. Perwaporacja. Destylacja membranowa. Permeacja przez membrany ciekłe. Elektrodializa, elektroosmoza. Podstawy fizykochemiczne procesów. Przykłady zastosowań.5
T-W-4Zastosowanie metod premeacyjnych do rozdzielania w technologiach jądrowych. Rozdzielanie izotopów metodami membranowymi. Oczyszczanie ciekłych odpadów promieniotwórczych metodą ultrafiltracji. Możliwości zastosowania odwróconej osmozy do zatężania ciekłych odpadów promieniotwórczych. Zatężanie roztworów radioaktywnych metodą destylacji membranowej.2
T-W-5Teoria kaskady rozdzielczej.1
T-W-6Rozdzielanie mieszanin izotopowych przez odwirowanie w ultrawirówkach. Podstawy teoretyczne procesu. Konstrukcje wirówek.1
T-W-7Zaliczenie1
T-W-8Metoda termodyfuzyjna. Aparatura stosowana do rozdzielania mieszanin metodą termodyfuzyjną, kolumny termodyfuzyjne do rozdzielania mieszanin ciekłych oraz mieszanin gazowych.2
T-W-9Rozdzielanie mieszanin metodą sorpcji powierzchniowej w układzie ciecz-gaz. Podstawy fizyczne procesu. Separacja pianowa. Separacja pęcherzykowa. Flotacja jonowa, nosniki. Flotacja ekstrakcyjna. Rozwiązania aparaturowe. Rozdzielanie substancji metodą sorpcji powierzchniowej w układzie z cząstkami stałymi. Flotacja pianowa. Odczynniki flotacyjne.2
T-W-10Metody krystalizacyjne. Rafinacja strefowa. Krystalizacja addukcyjna2
T-W-11Koprecypitacja (współstrącanie). Mechanizmy według których zachodzi koprecypitacja. Stosowane nośniki i kryteria ich doboru.1
T-W-12Metody elektrokinetyczne. Elektroforeza. Nosniki elektroforetyczne. Podział metod elektroforetycznych. Elektroforeza kapilarna. Rodzaje elektroforezy: strefowa elektroforeza kapilarna, kapilarna elektroforeza żelowa, izotachoforeza kapilarna, ogniskowanie izoelektryczne. zastosowanie technik elektromigracyjnych.2
T-W-13Chromatograficzne metody rozdziału2
T-W-14Metody chemiczne. Rozdzielanie klasyczne bez transportu masy i regeneracji nośnika. Rozdzielanie oparte na chemicznej reakcji transportowej. Wymiana jonowa. Klasyfikacja jonitów.2
T-W-15Metody rozdziału z wykorzystaniem pola magnetycznego. Inne metody rozdziału.2
T-W-16Zaliczenie1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Studiowanie zaleconej literatury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-10_W05Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą specjalnych metod stosowanych do rozdzielania substancji. Student powinien być w stanie scharakteryzować metody i wyjaśnić na jakiej zasadzie odbywa się rozdział.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studentów ze specjalnymi metodami stosowanymi do rozdzielania różnych układów
Treści programoweT-W-11Koprecypitacja (współstrącanie). Mechanizmy według których zachodzi koprecypitacja. Stosowane nośniki i kryteria ich doboru.
T-W-15Metody rozdziału z wykorzystaniem pola magnetycznego. Inne metody rozdziału.
T-W-9Rozdzielanie mieszanin metodą sorpcji powierzchniowej w układzie ciecz-gaz. Podstawy fizyczne procesu. Separacja pianowa. Separacja pęcherzykowa. Flotacja jonowa, nosniki. Flotacja ekstrakcyjna. Rozwiązania aparaturowe. Rozdzielanie substancji metodą sorpcji powierzchniowej w układzie z cząstkami stałymi. Flotacja pianowa. Odczynniki flotacyjne.
T-W-4Zastosowanie metod premeacyjnych do rozdzielania w technologiach jądrowych. Rozdzielanie izotopów metodami membranowymi. Oczyszczanie ciekłych odpadów promieniotwórczych metodą ultrafiltracji. Możliwości zastosowania odwróconej osmozy do zatężania ciekłych odpadów promieniotwórczych. Zatężanie roztworów radioaktywnych metodą destylacji membranowej.
T-W-13Chromatograficzne metody rozdziału
T-W-8Metoda termodyfuzyjna. Aparatura stosowana do rozdzielania mieszanin metodą termodyfuzyjną, kolumny termodyfuzyjne do rozdzielania mieszanin ciekłych oraz mieszanin gazowych.
T-W-2Permeacja. Permeacyjne metody rozdziału. Mechanizmy przepływu składnika przez membranę. Klasyfikacja metod rozdziału z zastosowaniem membran. Podział ze względu na siłę napędową procesu.
T-W-12Metody elektrokinetyczne. Elektroforeza. Nosniki elektroforetyczne. Podział metod elektroforetycznych. Elektroforeza kapilarna. Rodzaje elektroforezy: strefowa elektroforeza kapilarna, kapilarna elektroforeza żelowa, izotachoforeza kapilarna, ogniskowanie izoelektryczne. zastosowanie technik elektromigracyjnych.
T-W-14Metody chemiczne. Rozdzielanie klasyczne bez transportu masy i regeneracji nośnika. Rozdzielanie oparte na chemicznej reakcji transportowej. Wymiana jonowa. Klasyfikacja jonitów.
T-W-3Mikro-, ultra-, nanofiltracja. Odwrócona osmoza. Dializa i osmoza. Separacja gazów i par. Perwaporacja. Destylacja membranowa. Permeacja przez membrany ciekłe. Elektrodializa, elektroosmoza. Podstawy fizykochemiczne procesów. Przykłady zastosowań.
T-W-6Rozdzielanie mieszanin izotopowych przez odwirowanie w ultrawirówkach. Podstawy teoretyczne procesu. Konstrukcje wirówek.
T-W-10Metody krystalizacyjne. Rafinacja strefowa. Krystalizacja addukcyjna
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podział i ogólna charakterystyka specjalnych metod rozdziału.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału, forma pisemna, czas trwania: 2 razy po 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy do uzyskania zaliczenia
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat specjalnych metod rozdziału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-10_W07Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach i technikach rozdziału
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studentów ze specjalnymi metodami stosowanymi do rozdzielania różnych układów
Treści programoweT-W-13Chromatograficzne metody rozdziału
T-W-15Metody rozdziału z wykorzystaniem pola magnetycznego. Inne metody rozdziału.
T-W-14Metody chemiczne. Rozdzielanie klasyczne bez transportu masy i regeneracji nośnika. Rozdzielanie oparte na chemicznej reakcji transportowej. Wymiana jonowa. Klasyfikacja jonitów.
T-W-4Zastosowanie metod premeacyjnych do rozdzielania w technologiach jądrowych. Rozdzielanie izotopów metodami membranowymi. Oczyszczanie ciekłych odpadów promieniotwórczych metodą ultrafiltracji. Możliwości zastosowania odwróconej osmozy do zatężania ciekłych odpadów promieniotwórczych. Zatężanie roztworów radioaktywnych metodą destylacji membranowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału, forma pisemna, czas trwania: 2 razy po 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową wiedzę o najnowszych metodach rozdzielania substancji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-10_U12Student potrafi dobrać odpowiednią metodę rozdziału do danego typu rozdzielanego układu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studentów ze specjalnymi metodami stosowanymi do rozdzielania różnych układów
Treści programoweT-W-14Metody chemiczne. Rozdzielanie klasyczne bez transportu masy i regeneracji nośnika. Rozdzielanie oparte na chemicznej reakcji transportowej. Wymiana jonowa. Klasyfikacja jonitów.
T-W-13Chromatograficzne metody rozdziału
T-W-12Metody elektrokinetyczne. Elektroforeza. Nosniki elektroforetyczne. Podział metod elektroforetycznych. Elektroforeza kapilarna. Rodzaje elektroforezy: strefowa elektroforeza kapilarna, kapilarna elektroforeza żelowa, izotachoforeza kapilarna, ogniskowanie izoelektryczne. zastosowanie technik elektromigracyjnych.
T-W-3Mikro-, ultra-, nanofiltracja. Odwrócona osmoza. Dializa i osmoza. Separacja gazów i par. Perwaporacja. Destylacja membranowa. Permeacja przez membrany ciekłe. Elektrodializa, elektroosmoza. Podstawy fizykochemiczne procesów. Przykłady zastosowań.
T-W-11Koprecypitacja (współstrącanie). Mechanizmy według których zachodzi koprecypitacja. Stosowane nośniki i kryteria ich doboru.
T-W-4Zastosowanie metod premeacyjnych do rozdzielania w technologiach jądrowych. Rozdzielanie izotopów metodami membranowymi. Oczyszczanie ciekłych odpadów promieniotwórczych metodą ultrafiltracji. Możliwości zastosowania odwróconej osmozy do zatężania ciekłych odpadów promieniotwórczych. Zatężanie roztworów radioaktywnych metodą destylacji membranowej.
T-W-2Permeacja. Permeacyjne metody rozdziału. Mechanizmy przepływu składnika przez membranę. Klasyfikacja metod rozdziału z zastosowaniem membran. Podział ze względu na siłę napędową procesu.
T-W-9Rozdzielanie mieszanin metodą sorpcji powierzchniowej w układzie ciecz-gaz. Podstawy fizyczne procesu. Separacja pianowa. Separacja pęcherzykowa. Flotacja jonowa, nosniki. Flotacja ekstrakcyjna. Rozwiązania aparaturowe. Rozdzielanie substancji metodą sorpcji powierzchniowej w układzie z cząstkami stałymi. Flotacja pianowa. Odczynniki flotacyjne.
T-W-15Metody rozdziału z wykorzystaniem pola magnetycznego. Inne metody rozdziału.
T-W-10Metody krystalizacyjne. Rafinacja strefowa. Krystalizacja addukcyjna
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podział i ogólna charakterystyka specjalnych metod rozdziału.
T-W-6Rozdzielanie mieszanin izotopowych przez odwirowanie w ultrawirówkach. Podstawy teoretyczne procesu. Konstrukcje wirówek.
T-W-8Metoda termodyfuzyjna. Aparatura stosowana do rozdzielania mieszanin metodą termodyfuzyjną, kolumny termodyfuzyjne do rozdzielania mieszanin ciekłych oraz mieszanin gazowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału, forma pisemna, czas trwania: 2 razy po 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wystarczających umiejętności do zaliczenia ćwiczeń
3,0student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla rozważanego przypadku rozdzielanego układu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-10_K01Student ma świadomość ciągłego postępu w zakresie opracowywania i udoskonalania metod i technik rozdziału substancji i rozumie potrzebę zgłębiania i poszerzania własnej wiedzy w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie Studentów ze specjalnymi metodami stosowanymi do rozdzielania różnych układów
Treści programoweT-W-11Koprecypitacja (współstrącanie). Mechanizmy według których zachodzi koprecypitacja. Stosowane nośniki i kryteria ich doboru.
T-W-9Rozdzielanie mieszanin metodą sorpcji powierzchniowej w układzie ciecz-gaz. Podstawy fizyczne procesu. Separacja pianowa. Separacja pęcherzykowa. Flotacja jonowa, nosniki. Flotacja ekstrakcyjna. Rozwiązania aparaturowe. Rozdzielanie substancji metodą sorpcji powierzchniowej w układzie z cząstkami stałymi. Flotacja pianowa. Odczynniki flotacyjne.
T-W-4Zastosowanie metod premeacyjnych do rozdzielania w technologiach jądrowych. Rozdzielanie izotopów metodami membranowymi. Oczyszczanie ciekłych odpadów promieniotwórczych metodą ultrafiltracji. Możliwości zastosowania odwróconej osmozy do zatężania ciekłych odpadów promieniotwórczych. Zatężanie roztworów radioaktywnych metodą destylacji membranowej.
T-W-12Metody elektrokinetyczne. Elektroforeza. Nosniki elektroforetyczne. Podział metod elektroforetycznych. Elektroforeza kapilarna. Rodzaje elektroforezy: strefowa elektroforeza kapilarna, kapilarna elektroforeza żelowa, izotachoforeza kapilarna, ogniskowanie izoelektryczne. zastosowanie technik elektromigracyjnych.
T-W-13Chromatograficzne metody rozdziału
T-W-3Mikro-, ultra-, nanofiltracja. Odwrócona osmoza. Dializa i osmoza. Separacja gazów i par. Perwaporacja. Destylacja membranowa. Permeacja przez membrany ciekłe. Elektrodializa, elektroosmoza. Podstawy fizykochemiczne procesów. Przykłady zastosowań.
T-W-6Rozdzielanie mieszanin izotopowych przez odwirowanie w ultrawirówkach. Podstawy teoretyczne procesu. Konstrukcje wirówek.
T-W-15Metody rozdziału z wykorzystaniem pola magnetycznego. Inne metody rozdziału.
T-W-8Metoda termodyfuzyjna. Aparatura stosowana do rozdzielania mieszanin metodą termodyfuzyjną, kolumny termodyfuzyjne do rozdzielania mieszanin ciekłych oraz mieszanin gazowych.
T-W-14Metody chemiczne. Rozdzielanie klasyczne bez transportu masy i regeneracji nośnika. Rozdzielanie oparte na chemicznej reakcji transportowej. Wymiana jonowa. Klasyfikacja jonitów.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podział i ogólna charakterystyka specjalnych metod rozdziału.
T-W-10Metody krystalizacyjne. Rafinacja strefowa. Krystalizacja addukcyjna
T-W-2Permeacja. Permeacyjne metody rozdziału. Mechanizmy przepływu składnika przez membranę. Klasyfikacja metod rozdziału z zastosowaniem membran. Podział ze względu na siłę napędową procesu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału, forma pisemna, czas trwania: 2 razy po 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy w zakresie poznawania nowych metod rozdzielania
3,0Student jest świadomy, że następuje ciągły postęp w opracowywaniu nowszych metod rozdziału i czuje potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0