Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Nauka o sztuce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nauka o sztuce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne wiadomości o sztuce na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabędzie wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuka prehistoryczna. Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu. | 3 |
T-W-2 | Sztuka wczesnego chrześcijaństwa | 1 |
T-W-3 | Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska | 2 |
T-W-4 | Sztuka gotycka | 1 |
T-W-5 | Warunki rozwoju stylu renesansowego | 1 |
T-W-6 | Archtektura renesansowa | 2 |
T-W-7 | Malarstwo renesansowe - typowe dzieła. | 2 |
T-W-8 | Technika i forma artystyczna okresu renesansu. Malarstwo renesansowe w Niderlandach, Włoszech, Niemczech. | 2 |
T-W-9 | Renesans w sztuce polskiej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Dyskusja i wymiana poglądów na temat społecznej roli sztuki. | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informcyjny w połaczeniu z pokazem komputerowym i przeżyciem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzian przekazanych wiadomości z wybranego zakresu rozwoju sztuki. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A03_W01 Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w jej charakterystycznych formach w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa. | ICHP_1A_W16 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A03_U01 Potrafi analizować, dostrzegać piękno, charakterystycze cechy dzieł sztuki starożytnej i renesansowej. | ICHP_1A_U14 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_A03_U02 Potrafi dostrzegac aspekty pozatechniczne, elementy piękna w tworzeniu nowego opracowania, dieła technicznego i z nim związanego. | ICHP_1A_U14 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A03_K01 Nabędzie aktywną postawę, dbałość i wrazliwość na dzieła sztuki. | ICHP_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A03_W01 Powinien rozpoznawać sztukę starożytności (Egipt, Grecja, Rzym) w zakresie architektury, malarstwa, rzeźby. Powinien odróżniać i charakteryzować sztukę renesansu w jej charakterystycznych formach w zakresie architektury, rzeźby, malarstwa. | 2,0 | Nie posiada elementarnych wiadomości na temat sztuki starożytnej. |
3,0 | Posiada podstawową wiedze o architekturze starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu. | |
3,5 | Potrafi wskazać podstawowe tendencje rozwoju starożytnej architektury, malarstwa i rzeźby. | |
4,0 | Potrafi wskazać podstawowe tendencje rozwoju starożytnej architektury, malarstwa i rzeźby a także scharakteryzować sztukę renesansu. | |
4,5 | Potrafi scharakteryzować sztukę starożytności i renesansu w zakresie form malarskich lub architektonicznych. | |
5,0 | Potrafi scharakteryzować i porównać sztukę starożytności i renesansu w zakresie rzeźby, architektury, malarstwa i innych form. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A03_U01 Potrafi analizować, dostrzegać piękno, charakterystycze cechy dzieł sztuki starożytnej i renesansowej. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić charakterystycznych cech dowolnego dzieła sztuki starożytnej. |
3,0 | Umie przedstawić elementy piękna w sztuce okresu starożytnego. | |
3,5 | Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury i rzeźby starożytnej. | |
4,0 | Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury, rzeźby, malarstwa i innych rodzajów sztuki starożytnej. | |
4,5 | Umie dostrzegać elementy piękna i elementy charakterystyczne dla architektury, rzeźby, malarstwa i innych rodzajów sztuki starożytnej i okresu renesansu. | |
5,0 | Umie porównać dzieło sztuki starożytnej z dziełem renesansu, dostrzec różnice w rozwoju obydwu rodzajów sztuk. | |
ICHP_1A_A03_U02 Potrafi dostrzegac aspekty pozatechniczne, elementy piękna w tworzeniu nowego opracowania, dieła technicznego i z nim związanego. | 2,0 | Nie potrafi analizować dowolnego dzieła sztuki starożytnej. |
3,0 | Potrafi przedstawić charakterystyczne cechy, elementy piękna dzieła okresu starożytnego. | |
3,5 | Potrafi interpretować, charakteryzować warsztat starożytnego artysty. | |
4,0 | Potrafi interpretować, charakteryzować najważniejsze osiągnięcia i umiejętnośći artysty okresu starożytnego. | |
4,5 | Potrafi przeprowadzić analizę, wymienić charakterystyczne umiejętności artysty okresu starożytnego. | |
5,0 | Potrafi przeprowadzić analizę, wymienić charakterystyczne umiejętności artysty okresu starożytnego i okresu renesansu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A03_K01 Nabędzie aktywną postawę, dbałość i wrazliwość na dzieła sztuki. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić rodzaj dzieła architektonicznego i jego znaczenie dla kultury. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Osińska B., Sztuka i czas - od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa, 2004, drugie
- Osińska B., Sztuka i czas - od klasycyzmu do współczesności, WSiP, Warszawa, 2004, drugie
Literatura dodatkowa
- Mrówcewicz K., Kultura baroku i klasycyzmu, Stentor, Warszawa, 2003, pierwsze