Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesowa
Sylabus przedmiotu Rachunkowość i finanse przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość i finanse przedsiębiorstw | ||
Specjalność | Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ekonomia |
W-2 | Podstawy gospodarki rynkowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Prezentowany cykl zajęć omawia podstawowe zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz podstaw finansowania działalności podmiotów gospodarczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rachunkowość finansowa. Rachunkowość zarządcza. Funkcja kontrolna, sprawozdawcza, analityczna i dowodowa. Budowa bilansu. Badanie bilansu: analiza wstępna, analiza wskaźnikowa. Budowa rachunku zysków i start. Ocena wyniku finansowego. Pojęcie kosztu. Klasyfikacja kosztów. Schemat rachunku kosztów. Systemy rachunków kosztów. Plan wyniku finansowego. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i funkcje rachunkowości. Rachunkowość jako system informacyjny. Zakres rachunkowości finansowej. Rodzaje działalności. Struktura majątku jednostki. Rola księgowości i sprawozdań finansowych. Bilans. Rachunek zysków i strat. Wynik finansowy przedsiębiorstwa. Badanie progu rentowności. Podstawy rachunku kosztów. Podstawowe pojęcia i klasyfikacje rachunku kosztów. Analiza finansowa i planowanie finansowo-kosztowe. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie przez studenta prezentacji | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie studenta do zajęć | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zalicenia pisemmnego | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład: metody podające (wykład informacyjny, opis, objaśnienie i wyjśnienie); |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne: metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydyaktyczna) metody programowe (z użyciem podręcznika programowanego); metody praktyczne (metoda projektów, metoda przewodniego tekstu) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład - ocena zostanie wystawiona na podstawie testu pisemnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: ćwiczenia audytoryjne - ocena zostanie wystawiona na podstawie prezentacji przygotowanej przez studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-04_W01 Student w ramach zajęć zdobędzie wiedzę dotyczącą konieczności efektywnego działania w warunkach ograniczonych zasobów oraz ukształtowanie umiejętności dokonywania wyboru ekonomicznego; poznanie praw, prawidłowości, budowy i funkcjonowania rachunkowości; zrozumienie współzależności zjawisk ekonomicznych w skali mikro-makroekonomicznej oraz powiązań miedzy różnymi sferami procesu gospodarowania (produkcja, podział, wymiana, konsumpcja); Omówienie zasad ewidencji księgowej stosowanej w jednostkach gospodarczych. | ICPN_2A_W12 | T2A_W09, T2A_W11 | InzA2_W04 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-04_U01 Student w ramach nabędzie umiejętności do określenia kierunków dalszego kształcenia się oraz samokształcenia w tematyce prowadzonych zajęć. | ICPN_2A_U05, ICPN_2A_U14 | T2A_U05, T2A_U14 | InzA2_U04 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C08-04_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. | ICPN_2A_K06 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-04_W01 Student w ramach zajęć zdobędzie wiedzę dotyczącą konieczności efektywnego działania w warunkach ograniczonych zasobów oraz ukształtowanie umiejętności dokonywania wyboru ekonomicznego; poznanie praw, prawidłowości, budowy i funkcjonowania rachunkowości; zrozumienie współzależności zjawisk ekonomicznych w skali mikro-makroekonomicznej oraz powiązań miedzy różnymi sferami procesu gospodarowania (produkcja, podział, wymiana, konsumpcja); Omówienie zasad ewidencji księgowej stosowanej w jednostkach gospodarczych. | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów oceny 3,0. |
3,0 | Student w ramach zajęć potrafi efektywnie działać w warunkach ograniczonych zasobów oraz ukształtowanie umiejętności dokonywania wyboru ekonomicznego. | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią pomiędzy 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student w ramach zajęć potrafi efektywnie działać w warunkach ograniczonych zasobów oraz ukształtowanie umiejętności dokonywania wyboru ekonomicznego; zna prawa, prawidłowości, budowę i funkcjonowanie rachunkowości. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią pomiędzy 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student w ramach zajęć potrafi efektywnie działać w warunkach ograniczonych zasobów oraz ukształtowanie umiejętności dokonywania wyboru ekonomicznego; zna prawa, prawidłowości, budowę i funkcjonowanie rachunkowości; rozumie współzależności zjawisk ekonomicznych w skali mikro-makroekonomicznej oraz powiązań miedzy różnymi sferami procesu gospodarowania (produkcja, podział, wymiana, konsumpcja); |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-04_U01 Student w ramach nabędzie umiejętności do określenia kierunków dalszego kształcenia się oraz samokształcenia w tematyce prowadzonych zajęć. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu rachunkowości i finansów przedsiębiorstw; potrafi określić kierunki dalszego kształcenia się oraz samokształcenia w tematyce prowadzonych zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C08-04_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. | 2,0 | Student nie jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. |
3,0 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. | |
3,5 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. | |
4,0 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. | |
4,5 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe. | |
5,0 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu. |
Literatura podstawowa
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstw według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2004
- (red.) Świderska G., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów t. 1,2, Difin, 2002
- Dobija Cz., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWN, 2002
- Ossowski M., Rachunek kosztów, ODDiK, 2004
- Dudycz T., Analiza finansowa, AE Wrocław, 2000
- Sawicki K., Analiza kosztów firmy, PWE, 2000
Literatura dodatkowa
- Sobańska I., Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H.Beck, 2003
- Olchowicz I., Podstawy rachunkowości część 1 i 2, Difin, 2006