Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia prawne w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z prawadawstwa i transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Normy prawne i przepisy prawa-publikacja aktów prawnych | 1 |
T-A-2 | Ustawa prawo przewozowe | 2 |
T-A-3 | Działy prawa transportowego:prawo kolejowe, prawo transportu samochodowego, prawo morskie, prawo żeglugi środladowej, prawo lotnicze. | 2 |
T-A-4 | Charakterystyka podstawowych dokumentów przewozowych w transporcie krajowym i miedzynarodowym. List przewozowy, dostawa na warunkach formuły FOB, umowa sprzedaży, akredytywa. | 3 |
T-A-5 | Umowa przewozu -chrakter prawny, treść, strony umowy. | 2 |
T-A-6 | Chrakterystyka podstawowych rodzajów umów w transporcie - charakter prawny, struktura treści, strony umowy:umowa dostawy, najmu, dzierżawy, użyczenia, spedycji. | 3 |
T-A-7 | Ustawa o czasie pracy kierowców. Kalkulacja czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z ustawa o czasie pracy kierowców. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawa transportowego. Pojęcie prawa transportowego, jego podział i zakres | 2 |
T-W-2 | Żródła i działy prawa transportowego w Polsce | 2 |
T-W-3 | Prawo przewozowe-krajowe i międzynarodowe źródła prawa przewozowego | 1 |
T-W-4 | Dokumenty potwierdzające zawarcie umowy przewozu | 2 |
T-W-5 | Zabowiazania-odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań | 2 |
T-W-6 | Rodzaje umów-umowa sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy, użyczenia, spedycji | 2 |
T-W-7 | Ubezpieczenia w transporcie | 1 |
T-W-8 | Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika. Czas pracy kierowcy | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i treści ustaw | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie doćwiczeń | 5 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe np. studia przypadków / typowe środki audiowizualne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne-wykłady |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_A02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać podstawowe ograniczenia prawno-ekonomiczne dla prowadzenia dzialałań inżynierskich w obszarze transportu oraz zaproponować rozwiązanie problemów z zakresu organizacji pracy kierowców. | TR_1A_W05 | T1A_W03, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-A-5, T-W-5, T-A-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przepisy prawne i wstępnie oceniać zgodność proponowanych rozwiązań inżynierskich z prawem transportowym. | TR_1A_U18 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-2 | T-W-5, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_A02_K07 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość skutków prawnych dzialalności inzynierskiej w transporcie oraz jaki ona może mieć wpływ na środowisko, umie pracować w zespole i rozumie potrzebę wspólnej odpowiedzialności za projekty zespołowe. | TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-A-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_A02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać podstawowe ograniczenia prawno-ekonomiczne dla prowadzenia dzialałań inżynierskich w obszarze transportu oraz zaproponować rozwiązanie problemów z zakresu organizacji pracy kierowców. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw prawnych w transporcie |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw prawnych w transporcie, w tym identyfikacji i interpretacji przepisów prawa | |
3,5 | Student posiada wiedzę z zakresu podstaw prawnych w transporcie, w tym identyfikacji, interpretacji przepisów prawa wraz z analizą uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu prawa w transporowego wraz z interpretacją przepisów prawa i znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika oraz warunki prawne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów | |
4,5 | Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu podstaw prawa transportowego wraz ze znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika, zna warunki prawne i ekonomiczne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów | |
5,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę z akresu podstaw prawa transportowego wraz ze znajomością uwarunkowań dostępu do zawodu przewoźnika, zna warunki prawne i ekonomiczne prowadzenia działalności związanej z określonym rodzajem przewozów oraz posiada wiedzę o organizacji pracy kierowców |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przepisy prawne i wstępnie oceniać zgodność proponowanych rozwiązań inżynierskich z prawem transportowym. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności identyfikacji i interpretacji przepisów prawnych w zakresie transportu |
3,0 | Student potrafi wstępnie zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz wstępnie ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować i zinterpretować przepisy prawne w zakresie transportu oraz dokładnie ocenić zgodność proponowanych rozwiazań z pawem transportowym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_A02_K07 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość skutków prawnych dzialalności inzynierskiej w transporcie oraz jaki ona może mieć wpływ na środowisko, umie pracować w zespole i rozumie potrzebę wspólnej odpowiedzialności za projekty zespołowe. | 2,0 | Student nie nabył żadnych postaw i kompetencji zamierzonych w efekcie ksztalcenia |
3,0 | Student jest świadomy w stopniu podstawowym jakie skutki prawne niesie dzialalność inżynierska w zakresie transportu | |
3,5 | Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko | |
4,0 | Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko orayzpotrafi pracowac w zespole | |
4,5 | Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i jej wpływu na środowisko oraz potrafi pracowac w zespole, rozumie potrzebe odpowiedzialnosci za projekty zespolowe | |
5,0 | Student jest świadomy skutków prawnych wynikajacych z dzialalności inżynierskiej w zakresie transportu i potrafi oszacowac jej wpływu na środowisko oraz potrafi pracowac w zespole, rozumie potrzebe odpowiedzialnosci za projekty zespolowe |
Literatura podstawowa
- Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, Warszawa, 2005
- Fijalkowski T., Transport drogowy, FOTOSKŁAD Pracownia Poligraficzna, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Brodecki Z., Prawo ubezpieczeń morskich, Wydawnictwo Prawnicze LEX, Sopot, 2000
- Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze dla ekonomistów, Scriptus, Poznań, 1998
- Fijalkowski T., Kodeks drogowy, WGP, Warszawa, 2008
- Górski W., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji. Kodeks cywilny-Prawo przewozowe CMR, Warszawa, 2009