Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Geometria z zakresu szkoły średniej |
W-2 | Geometria wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie się z ogólnymi zasadami tworzenia rysunków technicznych |
C-2 | Opanowanie umiejętności przedstawiania elementów rzeczywistych w dokumentacji rysunkowej |
C-3 | Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor |
C-4 | Wykorzystanie Inventora do analizy konstrukcji w procesie projektowania |
C-5 | Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przygotowanie arkusza rysunkowego | 1 |
T-A-2 | Rzutowanie systemem europejskim | 2 |
T-A-3 | Przekroje brył | 2 |
T-A-4 | Kłady | 1 |
T-A-5 | Zaliczenie przerobionego materiału | 1 |
T-A-6 | Wymiarowanie | 2 |
T-A-7 | Tolerowanie wymiarów liniowych, powierzchni oraz kształtu | 2 |
T-A-8 | Połaczenia gwintowe i nitowane | 1 |
T-A-9 | Rysowanie sprężyn | 1 |
T-A-10 | Rysowanie kół zębatych | 1 |
T-A-11 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor | 2 |
T-P-2 | Tworzenie szkicu na płaszczyźnie | 2 |
T-P-3 | Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań. | 2 |
T-P-4 | Wymiarowanie szkicu (wymiary normalne i sterowane, wymiarowanie parametryczne) | 2 |
T-P-5 | Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian) | 2 |
T-P-6 | Konstrukcje spawane | 2 |
T-P-7 | Konstrukcje gięte (blacharskie) | 3 |
T-P-8 | Zaliczenie części pierwszej - wykonanie dokumentacji rysunkowej przedmiotu wskazanego przez prowadzącego zajęcia. | 4 |
T-P-9 | Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji) | 4 |
T-P-10 | Modyfikacja pdzespołów w złożeniu. | 2 |
T-P-11 | Tworzenie rurociągów i tras kablowych | 1 |
T-P-12 | Zaliczenie części drugiej - wykonanie złożenia i nadanie ograniczeń ruchu | 3 |
T-P-13 | Projektowanie adaptacyjne | 2 |
T-P-14 | Tworzenie szkicu 3D | 2 |
T-P-15 | Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce. | 3 |
T-P-16 | Tworzenie zespołów elemntów | 2 |
T-P-17 | Analiza stanu naprężeń | 2 |
T-P-18 | Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji | 2 |
T-P-19 | Zaliczenie części trzeciej - wykonanie adaptacji posiadanej dokumentacji i przedstawienie otrzymanych wyników. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą i normami | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczeń | 4 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-P-3 | Samodzielna praca projektowa w programie Inventor, w wersji edukacyjnej, udostępnianej studentom przez firmę Autodesk. | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem modeli i rzutnika pisma |
M-2 | Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 i modeli oraz rzutnika komputerowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie ilości prawidłowo wykonanych rysunków odręcznych w trakcie zaliczeń ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie prawidłowości wykonania zadanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C05_W01 Studenci posiadają wiedzę i umiejętności niezbedne do wykonywania dokumentacji technicznej w postaci rysunków wykonawczych i złożeniowych. | TR_1A_W09 | T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TR_1A_C05_W02 Studenci posiadają umiejętności w zakresie projektowania z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor, oraz posiadają podstawowe umiejętniości w zakresie cyfrowego prototypowania. | TR_1A_W09 | T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-4 | T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-17, T-P-6, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-3, T-P-1, T-P-7 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C05_U01 Student potrafi czytać i wykonywać dokumentację rysunkową w zakresie rysunku technicznego maszynowego | TR_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
TR_1A_C05_U02 Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego. | TR_1A_U17, TR_1A_U08 | T1A_U07, T1A_U16 | InzA_U08 | C-4, C-5, C-3 | T-P-11, T-P-15, T-P-6, T-P-5, T-P-1, T-P-12, T-P-17, T-P-4, T-P-14, T-P-13, T-P-3, T-P-16, T-P-9, T-P-7, T-P-10, T-P-2, T-P-18 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C05_W01 Studenci posiadają wiedzę i umiejętności niezbedne do wykonywania dokumentacji technicznej w postaci rysunków wykonawczych i złożeniowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zasad rysunku technicznego |
3,0 | Student zna zasady wykonywania dokumentacji rysunkowej pojedynczego elementu. Student zna zasady wymiarowania. | |
3,5 | Student wie jaki wykonać dokumentację rysunkową projektowanego przez siebie elementu wraz z wymiarami nominalnymi. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo stosować w dokumentacji rysunkowej zasady tolerowania wymiarów oraz doboru i oznaczania pasowań | |
4,5 | Student potrafi wykonywać rysunki złożeniowe i zna zasady dystrybucji dokumentacji | |
5,0 | Student wie jak wykonywać dokumentację ofertową. | |
TR_1A_C05_W02 Studenci posiadają umiejętności w zakresie projektowania z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor, oraz posiadają podstawowe umiejętniości w zakresie cyfrowego prototypowania. | 2,0 | Student nie opanował umiejętności wykonywania złożeń w programie Autodesk Inventor. |
3,0 | Student potrafi tworzyć złożenia elementów w programie Autodesk Inventor. Nie potrafi dokonać modyfikacji zestawionych elementów. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę 4,0 ale nie potrafi w sposób efektywny korzystać z narzędzi jakie oferuje Autodesk Inventor, przez co uzyskanie efektu końcowego wymaga znacznie większego nakładu pracy i czasu. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawienia, modyfikacji zestawień, przeprowadzić analizę konfliktów i na jej podstawie skorygowaćparametry elementów składowych. W trakcie analizy modelu potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe. | |
4,5 | Student jest w stanie uzyskać efekty prac projektowych wymagane na ocenę 5.0 ale odbywa się to bardzo dużym nakładem czasu, spowodowanym brakiem umiejętności doboru odpowiednich narzędzi projektowych. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału, potrafi korzystać z narzędzi do wizualizacji uzyskanych wyników swojej pracy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C05_U01 Student potrafi czytać i wykonywać dokumentację rysunkową w zakresie rysunku technicznego maszynowego | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zasad rysunku technicznego |
3,0 | Student umie wykonać dokumentację rysunkową pojedynczego elementu. Student umie zwymiarować rysunek. | |
3,5 | Student umie wykonać dokumentację rysunkową projektowanego przez siebie elementu wraz z wymiarami nominalnymi. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo stosować w dokumentacji rysunkowej zasady tolerowania wymiarów oraz doboru i oznaczania pasowań | |
4,5 | Student potrafi wykonywać rysunki złożeniowe i zna zasady dystrybucji dokumentacji | |
5,0 | Student umie wykonywać dokumentację ofertową | |
TR_1A_C05_U02 Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce. |
3,0 | Student potrafi korzystać z nabytej wiedzy teoretycznej jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny. | |
3,5 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawień i przeprowadzić ich modyfikację. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi dokonać zestawienia, modyfikacji zestawień, przeprowadzić analizę konfliktów i na jej podstawie skorygować parametry elementów składowych. W trakcie analizy modelu potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe. | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy oceną 4 a 5 uwzględniająca pracochłonność wykonywanych projektów | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału i potrafi w sposób efektywny wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności w procesie projektowania. Potrafi korzystać z narzędzi do wizualizacji uzyskanych wyników swojej pracy. |
Literatura podstawowa
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006
- Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor Professional. Fusion 2012PL/2012+ z CD, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Polski Komitet Normalizacji - praca zbiorowa, Polskie Normy, Alfa-Wero Sp. z o.o., 2011
- Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor 2010PL/2010, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009