Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejetność oceny wytrzymałości elementów konstrukcyjnych z wykorzystaniem modeli obliczeniowych wytrzymałości materiałów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodnie z tematyka prowadzonych wykładów. | 13 |
T-A-2 | Kolokwium nr 1. | 1 |
T-A-3 | Kolokwium nr 2. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeszkolenie BHP - stanowiskowe. | 1 |
T-L-2 | Statyczna próba rozciągania próbek ze stopów metali. | 2 |
T-L-3 | Statyczna próba ściskania próbek ze stopów metali. | 2 |
T-L-4 | Próba udarności stali. | 2 |
T-L-5 | Pomiary odkształceń układów sprężystych. | 3 |
T-L-6 | Próba wytrzymałości zmęczeniowej. | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i podstawowe pojęcia wytrzymałości materiałów. Doświadczalne podstawy określania własności mechanicznych materiałów. | 2 |
T-W-2 | Proste osiowe rozciąganie i ściskanie, prawo Hooke'a, zasada superpozycji. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. | 4 |
T-W-3 | Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne. | 2 |
T-W-4 | Ścinanie technologiczne: połączenia sworzniowe, połączenia spawane. | 2 |
T-W-5 | Momenty bezwładności figur płaskich. | 4 |
T-W-6 | Skręcanie prętów o przekroju okrągłym. | 2 |
T-W-7 | Zginanie płaskie: wykresy momentów gnących i sił tnących, naprężenia normalne przy zginaniu, równanie różniczkowe linii ugięcia, wpływ sił poprzecznych na deformacje belek zginanych. | 5 |
T-W-8 | Belki statycznie niewyznaczalne; metoda porównywania odkształceń, metoda całkowania równań linii ugięcia. | 2 |
T-W-9 | Elementy analizy stanów naprężenia i odkształcenia. Uogólnione prawo Hooke'a. Pojęcie wytrzymałości złożonej; hipotezy wytężeniowe, obliczenia wytrzymałości złożonej prętów. | 5 |
T-W-10 | Wyboczenie sprężyste i sprężysto-plastyczne pręta. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do kolokwiów | 36 |
51 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | opracowywanie wyników pomiarów | 10 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwiów | 25 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 18 |
A-W-3 | udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody programowane: z użyciem komputera. |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu przeprowadzanego w dwóch formach, tj. pisemnej oraz ustnej (wykłady). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia audytoryjne). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B08_W01 ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych | TR_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B08_U01 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji | TR_1A_U15 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-W-10, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-9, T-W-8 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
TR_1A_B08_U02 potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych | TR_1A_U09, TR_1A_U10 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-1 | T-L-5, T-W-9, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-W-10 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
TR_1A_B08_U03 potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi oraz wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne do oceny wytrzymałości konstrukcji | TR_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-W-9, T-L-6, T-W-10, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B08_W01 ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych | 2,0 | Student nie ma wiedzy w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych. |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych wystarczającą do rozwiązywania problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych wystarczającą do rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych wystarczającą do rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości elementów konstrukcyjnych wystarczającą do sformułowania i rozwiązywania problemów na zaawansowanym poziomie trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B08_U01 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji | 2,0 | Student nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji. |
3,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji na średnim poziomie trudności oraz przedstawić wnioski dla użytkownika opracowania. | |
5,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań związanych z oceną wytrzymałości konstrukcji na zaawansowanym poziomie trudności oraz przedstawić wnioski dla użytkownika opracowania. | |
TR_1A_B08_U02 potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzać eksperymentów i symulacji wytrzymałości elementów konstrukcyjnych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych - rozwiązywanie problemów na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych - rozwiązywanie problemów na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych - rozwiązywanie problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych - sformułowanie i rozwiązywanie problemów na średnim poziomie trudności. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzać eksperymenty i symulacje wytrzymałości elementów konstrukcyjnych - sformułowanie i rozwiązywanie problemów na zaawansowanym poziomie trudności. | |
TR_1A_B08_U03 potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi oraz wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne do oceny wytrzymałości konstrukcji | 2,0 | Student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi ani wykorzystać metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych do oceny wytrzymałości konstrukcji. |
3,0 | Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi i wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne do oceny wytrzymałości konstrukcji na podstawowym poziomie trudności. | |
3,5 | Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi i wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne do oceny wytrzymałości konstrukcji na średnim poziomie trudności. | |
4,0 | Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi i wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne do oceny wytrzymałości konstrukcji na zaawansowanym poziomie trudności. | |
4,5 | Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi i wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne do oceny wytrzymałości konstrukcji na średnim poziomie trudności, wyciągnąć wnioski dotyczące stopnia zagrożenia. | |
5,0 | Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi i wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne do oceny wytrzymałości konstrukcji na zaawansowanym poziomie trudności, wyciągnąć wnioski dotyczące stopnia zagrożenia. |
Literatura podstawowa
- Banasiak, M., Grossman, K., Trombski, M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1992
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 1996
- Grudziński, K., Ćwiczenia laboratoryjne z wytrzymałości materiałów, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
Literatura dodatkowa
- Jastrzębski, P., Mutermilch, J., Orłowski, W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1985
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1979