Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport paliw

Sylabus przedmiotu Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 23 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach
C-2nabycie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa
C-3nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans cieplny pomieszczenia i wyznaczanie strumienia powietrza wentylacyjnego3
T-A-2Obliczanie obiegów klimatyzacyjnych3
T-A-3Obliczanie obiegów chłodniczych3
T-A-4Zaliczenie1
10
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora1
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki rurociągu1
T-L-4Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima1
T-L-5Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymywanie sprężarki chłodniczej: dopełnianie czynnikiem chłodniczym i olejem.1
5
wykłady
T-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.1
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.1
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.2
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.1
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.2
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.1
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.1
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.1
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.1
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.2
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.1
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań10
A-L-4Studiowanie literatury5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń. Ocena sprawozdań studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-19-1_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia
TR_2A_W03T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
TR_2A_D2-19-1_W02
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji urządzeń wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W04T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-3S-1, S-3
TR_2A_D2-19-1_W03
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-19-1_U01
potrafi pozyskiwać informacje zakresu wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
TR_2A_U01T2A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
TR_2A_D2-19-1_U02
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa
TR_2A_U13T2A_U15InzA2_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
TR_2A_D2-19-1_U03
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U09T2A_U08InzA2_U01C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-3
TR_2A_D2-19-1_U04
potrafi wykonywać podstawowe obliczenia wykorzystywane przy projektowaniu urządzeń i procesów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa.
TR_2A_U10, TR_2A_U17T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-19-1_K01
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
TR_2A_D2-19-1_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K04T2A_K03, T2A_K04C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-19-1_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
TR_2A_D2-19-1_W02
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji urządzeń wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
TR_2A_D2-19-1_W03
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-19-1_U01
potrafi pozyskiwać informacje zakresu wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_2A_D2-19-1_U02
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_2A_D2-19-1_U03
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Student nie zna podstaw teoretycznych lub nie potrafi dobrać właściwych metod i przyrządów pomiarowych ani wykorzystać ich dla wykonania zadania.
3,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie wykonać zadanie.
4,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
TR_2A_D2-19-1_U04
potrafi wykonywać podstawowe obliczenia wykorzystywane przy projektowaniu urządzeń i procesów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa.
2,0Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-19-1_K01
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D2-19-1_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1985
  2. Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
  3. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia, 1994
  4. Bonca Z., Depta A., Wentylacja i klimatyzacja okrętowa, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia, 1999
  5. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
  2. Recknagel, Kompendium ogrzewnictwa i klimatyzacji, Omni Scala, Wrocław, 2008
  3. Bonca Z., Butrymowicz D., Targański W., Hajduk T., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Poradnik, IPPU Masta, Gdańsk, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans cieplny pomieszczenia i wyznaczanie strumienia powietrza wentylacyjnego3
T-A-2Obliczanie obiegów klimatyzacyjnych3
T-A-3Obliczanie obiegów chłodniczych3
T-A-4Zaliczenie1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora1
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki rurociągu1
T-L-4Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima1
T-L-5Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymywanie sprężarki chłodniczej: dopełnianie czynnikiem chłodniczym i olejem.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.1
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.1
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.2
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.1
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.2
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.1
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.1
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.1
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.1
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.2
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.1
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań10
A-L-4Studiowanie literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_W01ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach
Treści programoweT-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji urządzeń wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-4Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima
T-L-5Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymywanie sprężarki chłodniczej: dopełnianie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń. Ocena sprawozdań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach
Treści programoweT-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_U01potrafi pozyskiwać informacje zakresu wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach
Treści programoweT-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_U02potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach
Treści programoweT-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_U03potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-4Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima
T-L-5Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymywanie sprężarki chłodniczej: dopełnianie czynnikiem chłodniczym i olejem.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń. Ocena sprawozdań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw teoretycznych lub nie potrafi dobrać właściwych metod i przyrządów pomiarowych ani wykorzystać ich dla wykonania zadania.
3,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie wykonać zadanie.
4,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_U04potrafi wykonywać podstawowe obliczenia wykorzystywane przy projektowaniu urządzeń i procesów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa
Treści programoweT-A-1Bilans cieplny pomieszczenia i wyznaczanie strumienia powietrza wentylacyjnego
T-A-2Obliczanie obiegów klimatyzacyjnych
T-A-3Obliczanie obiegów chłodniczych
T-A-4Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach
Treści programoweT-W-1Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny.
T-W-2Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna.
T-W-3Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów.
T-W-4Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych.
T-W-5Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania.
T-W-6Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe.
T-W-7Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x.
T-W-8Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach.
T-W-10Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania.
T-W-11Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.
T-W-12Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-19-1_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa
Treści programoweT-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-4Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima
T-L-5Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymywanie sprężarki chłodniczej: dopełnianie czynnikiem chłodniczym i olejem.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń. Ocena sprawozdań studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli