Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Utylizacja odpadów i opakowań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utylizacja odpadów i opakowań
Specjalność Transport chłodnicz i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy procesów transportowych i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie zagrożeń środowiska transportowymi odpadami stałymi oraz dobór działań i środków technicznych minimalizujących ich wpływ na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami odpadów i metodami ich utylizacji
C-3Zapoznanie studentów z metodami ograniczania ilości powstających odpadów
C-4Zapoznanie studentów z rodzajami opakowań oraz metodami ich utylizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu. Charakterystyka odpadów stałych; odpady nieszkodliwe, częściowo szkodliwe i specjalne., odpady stali i żeliwa, odpady metali nieżelaznych i ich stopów, odpady niemetaliczne.1
T-W-2Zagadnienia wielokrotności użycia surowców.1
T-W-3Gromadzenie odpadów.1
T-W-4Metody przeróbki i unieszkodliwiania odpadów.3
T-W-5Technologie mało- i bezodpadowe.1
T-W-6Rola recyklingu w postępowaniu z zużytymi środkami transportu.1
T-W-7Rodzaje i źródła zanieczyszczeń środowiska morskiego odpadami stałymi. Wymagania konwencji dotyczące urządzeń i instalacji do obróbki śmieci.1
T-W-8Praca kontrolna - pisemna.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.24
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów16
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja
M-3Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować metody recyklingu powodujące wydłużenie cyklu życia wybranych podzespołów w środkach transportu.
TR_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-3T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1
TR_1A_D2-08_W02
Student potrafi wymienić i scharakteryzować metody utylizacji odpadów i opakowań. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod utylizacji na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów.
TR_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-2, C-3, C-4, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-08_U01
Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.
TR_1A_U11, TR_1A_U13T1A_U10, T1A_U13InzA_U03, InzA_U05C-2, C-3, C-4, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-08_K01
Student ma świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.
TR_1A_K02, TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-3, C-4, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować metody recyklingu powodujące wydłużenie cyklu życia wybranych podzespołów w środkach transportu.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
TR_1A_D2-08_W02
Student potrafi wymienić i scharakteryzować metody utylizacji odpadów i opakowań. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod utylizacji na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-08_U01
Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.
2,0Student nie potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nie dostrzega wpływ danej metody na środowisko, nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie.
3,0Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów popełniając przy tym błędy wymagające korekty. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko jednakże nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie.
3,5Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami popełniając przy tym drobne błędy. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko jednakże nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie.
4,0Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami popełniając przy tym drobne błędy. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko, potrafi oszacować skutki jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie popełniając przy tym drobne błędy wymagające korekty.
4,5Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko, potrafi oszacować skutki jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie popełniając przy tym drobne błędy.
5,0Student potrafi bezbłędnie dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami, potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-08_K01
Student ma świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.
2,0Student nie ma świadomości wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Nie jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.
3,0Student w stopniu podstawowym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Postrzega relację pomiędzy utylizacją środków transportu a stanem środowiska.
3,5Student w stopniu podstawowym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Zdaje sobie sprawę z zagożeń jakie może ze sobą nieść utylizacja środków transportu dla środowiska.
4,0Student w stopniu podstawowym i poszerzonym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na wybrane zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.
4,5Student w stopniu podstawowym i poszerzonym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na większość zgrożeń związanych z utylizacją środków transportu.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na wszystkie zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.

Literatura podstawowa

  1. Głowiak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1985
  2. Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
  3. Łatka U., Technologia i towaroznawstwo, WSiP, Warszawa, 2003
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  5. Wiąckowski S.K., Przyrodnicze podstawy inżynierii środowiska, Wydawnictwo S.K.Więckowski, Kielce, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu. Charakterystyka odpadów stałych; odpady nieszkodliwe, częściowo szkodliwe i specjalne., odpady stali i żeliwa, odpady metali nieżelaznych i ich stopów, odpady niemetaliczne.1
T-W-2Zagadnienia wielokrotności użycia surowców.1
T-W-3Gromadzenie odpadów.1
T-W-4Metody przeróbki i unieszkodliwiania odpadów.3
T-W-5Technologie mało- i bezodpadowe.1
T-W-6Rola recyklingu w postępowaniu z zużytymi środkami transportu.1
T-W-7Rodzaje i źródła zanieczyszczeń środowiska morskiego odpadami stałymi. Wymagania konwencji dotyczące urządzeń i instalacji do obróbki śmieci.1
T-W-8Praca kontrolna - pisemna.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.24
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów16
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu w ramach wykładów1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-08_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymienić i scharakteryzować metody recyklingu powodujące wydłużenie cyklu życia wybranych podzespołów w środkach transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami ograniczania ilości powstających odpadów
Treści programoweT-W-6Rola recyklingu w postępowaniu z zużytymi środkami transportu.
T-W-2Zagadnienia wielokrotności użycia surowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja
M-3Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-08_W02Student potrafi wymienić i scharakteryzować metody utylizacji odpadów i opakowań. Ma wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych metod utylizacji na środowisko. Wie jak postępować aby zredukować oddziaływanie poszczególnych grup odpadów na otoczenie i w jaki sposób ograniczyć ilość powstających odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami odpadów i metodami ich utylizacji
C-3Zapoznanie studentów z metodami ograniczania ilości powstających odpadów
C-4Zapoznanie studentów z rodzajami opakowań oraz metodami ich utylizacji.
C-1Rozpoznawanie zagrożeń środowiska transportowymi odpadami stałymi oraz dobór działań i środków technicznych minimalizujących ich wpływ na środowisko
Treści programoweT-W-5Technologie mało- i bezodpadowe.
T-W-4Metody przeróbki i unieszkodliwiania odpadów.
T-W-3Gromadzenie odpadów.
T-W-7Rodzaje i źródła zanieczyszczeń środowiska morskiego odpadami stałymi. Wymagania konwencji dotyczące urządzeń i instalacji do obróbki śmieci.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja
M-3Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-08_U01Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami odpadów i metodami ich utylizacji
C-3Zapoznanie studentów z metodami ograniczania ilości powstających odpadów
C-4Zapoznanie studentów z rodzajami opakowań oraz metodami ich utylizacji.
C-1Rozpoznawanie zagrożeń środowiska transportowymi odpadami stałymi oraz dobór działań i środków technicznych minimalizujących ich wpływ na środowisko
Treści programoweT-W-2Zagadnienia wielokrotności użycia surowców.
T-W-3Gromadzenie odpadów.
T-W-4Metody przeróbki i unieszkodliwiania odpadów.
T-W-5Technologie mało- i bezodpadowe.
T-W-6Rola recyklingu w postępowaniu z zużytymi środkami transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja
M-3Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nie dostrzega wpływ danej metody na środowisko, nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie.
3,0Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów popełniając przy tym błędy wymagające korekty. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko jednakże nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie.
3,5Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami popełniając przy tym drobne błędy. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko jednakże nie potrafi oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz kosztów jakie ze sobą niesie.
4,0Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami popełniając przy tym drobne błędy. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko, potrafi oszacować skutki jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie popełniając przy tym drobne błędy wymagające korekty.
4,5Student potrafi dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dostrzega wpływ danej metody na środowisko, potrafi oszacować skutki jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie popełniając przy tym drobne błędy.
5,0Student potrafi bezbłędnie dokonać wyboru metody utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami, potrafi dostrzec wpływ danej metody na środowisko, oszacować skutków jej negatywnego oddziaływania na otoczenie oraz koszty jakie ze sobą niesie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D2-08_K01Student ma świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami odpadów i metodami ich utylizacji
C-3Zapoznanie studentów z metodami ograniczania ilości powstających odpadów
C-4Zapoznanie studentów z rodzajami opakowań oraz metodami ich utylizacji.
C-1Rozpoznawanie zagrożeń środowiska transportowymi odpadami stałymi oraz dobór działań i środków technicznych minimalizujących ich wpływ na środowisko
Treści programoweT-W-2Zagadnienia wielokrotności użycia surowców.
T-W-4Metody przeróbki i unieszkodliwiania odpadów.
T-W-5Technologie mało- i bezodpadowe.
T-W-6Rola recyklingu w postępowaniu z zużytymi środkami transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja
M-3Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Nie jest wrażliwy na zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.
3,0Student w stopniu podstawowym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Postrzega relację pomiędzy utylizacją środków transportu a stanem środowiska.
3,5Student w stopniu podstawowym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Zdaje sobie sprawę z zagożeń jakie może ze sobą nieść utylizacja środków transportu dla środowiska.
4,0Student w stopniu podstawowym i poszerzonym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na wybrane zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.
4,5Student w stopniu podstawowym i poszerzonym zdaje sobie sprawę z wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na większość zgrożeń związanych z utylizacją środków transportu.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu odpadów i metod ich utylizacji na środowisko. Jest wrażliwy na wszystkie zgrożenia związane z utylizacją środków transportu.