Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Podstawy technik transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technik transportowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,80,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy dotyczącej podstaw technik transportowych.
C-2Uzyskanie umiejętności analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
C-3nabycie świadomości skutków działalności inżynierskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia z uwzględnieniem podstawowych wielkości fizycznych charakterystycznych dla obszaru transportu.3
T-A-2Analiza podstawowych założeń do obliczeń i doboru elementów napędów maszyn transportowych.2
T-A-3Analiza przykładowych charakterystyk technicznych środków transportu.2
T-A-4Wybrane zagadnienia obliczeniowe z zakresu technik magazynowania.1
T-A-5Analiza i podstawowe obliczenia w zakresie transportu pionowego. 21
T-A-6Zaliczenie.1
10
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące transportu i środków transportu. Klasyfikacja środków transportu i przykłady.1
T-W-2Podstawowe pojęcia fizyczne w zastosowaniu do zasad działania środków transportu.1
T-W-3Klasyfikacja ładunków stałych, płynnych i gazowych. Cechy transportu osobowego. Rodzaje napędów maszyn.1
T-W-4Transport daleki jezdniowy: Cechy, rodzaje pojazdów samochodowych, transport ciężarowy – samochody, ciągniki, naczepy, przyczepy, pociągi drogowe.1
T-W-5Transport daleki kolejowy: Cechy, lokomotywy i napęd, rodzaje wagonów, klasyfikacja pojazdów i dróg kolejowych.2
T-W-6Transport daleki wodny: transport morski i śródlądowy – porty, typy statków morskich i śródlądowych.1
T-W-7Transport kombinowany: podstawowe sposoby, centra logistyczne i magazynowanie.1
T-W-8Transport bliski portowy i wewnątrzzakładowy. Przeładunki lo-lo i ro-ro. Urządzenia transportu bliskiego o ruchu ciągłym i przerywanym. Perspektywy rozwoju środków transportu.1
T-W-9Zaliczenie formy zajęć.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.10
A-A-2Udział w konsultacjach.7
A-A-3Utrwalenie materiału.14
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.14
45
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.10
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Utrwalenie materiału.9
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny (typowe środki audiowizualne).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena formująca: ocena ciągła

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C02_W01
ma wiedzę dotyczącą podstaw technik transportowych.
TR_1A_W07T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C02_U01
potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
TR_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C02_K01
ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
TR_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C02_W01
ma wiedzę dotyczącą podstaw technik transportowych.
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw technik transportowych.
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych.
3,5ma wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę środków transportu.
4,0ma wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów.
4,5ma pogłębioną wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna podsatwy ich projektowania.
5,0ma pogłębioną wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna podsatwy ich projektowania oraz trendy rozwojowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C02_U01
potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
2,0nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
3,0potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
3,5potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe.
4,0potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję).
4,5potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję i napęd).
5,0potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję i napęd) oraz zaproponować ich niekonwencjonalne zastosowanie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C02_K01
ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
2,0nie ma świadomości skutków działalności inżynierskiej.
3,0ma świadomość skutków działałności inżynierskiej.
3,5ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej.
4,0ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko.
4,5ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Literatura podstawowa

  1. Bogdaniuk B., Massel A., Podstawy transportu kolejowego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1999
  2. Gronowicz J., Eksploatacja techniczna i utrzymanie samochodów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  3. Korzeń Z., Logistyczne systemy transportu bliskiego i magazynowania, Wydawnictwo Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań, 1998, Tom I, II.
  4. Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Kujawy, Organizacja i technika transportu morskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Dyr T., Techniki Transportowe, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1997, Skrypt uczelniany nr 13

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia z uwzględnieniem podstawowych wielkości fizycznych charakterystycznych dla obszaru transportu.3
T-A-2Analiza podstawowych założeń do obliczeń i doboru elementów napędów maszyn transportowych.2
T-A-3Analiza przykładowych charakterystyk technicznych środków transportu.2
T-A-4Wybrane zagadnienia obliczeniowe z zakresu technik magazynowania.1
T-A-5Analiza i podstawowe obliczenia w zakresie transportu pionowego. 21
T-A-6Zaliczenie.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące transportu i środków transportu. Klasyfikacja środków transportu i przykłady.1
T-W-2Podstawowe pojęcia fizyczne w zastosowaniu do zasad działania środków transportu.1
T-W-3Klasyfikacja ładunków stałych, płynnych i gazowych. Cechy transportu osobowego. Rodzaje napędów maszyn.1
T-W-4Transport daleki jezdniowy: Cechy, rodzaje pojazdów samochodowych, transport ciężarowy – samochody, ciągniki, naczepy, przyczepy, pociągi drogowe.1
T-W-5Transport daleki kolejowy: Cechy, lokomotywy i napęd, rodzaje wagonów, klasyfikacja pojazdów i dróg kolejowych.2
T-W-6Transport daleki wodny: transport morski i śródlądowy – porty, typy statków morskich i śródlądowych.1
T-W-7Transport kombinowany: podstawowe sposoby, centra logistyczne i magazynowanie.1
T-W-8Transport bliski portowy i wewnątrzzakładowy. Przeładunki lo-lo i ro-ro. Urządzenia transportu bliskiego o ruchu ciągłym i przerywanym. Perspektywy rozwoju środków transportu.1
T-W-9Zaliczenie formy zajęć.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.10
A-A-2Udział w konsultacjach.7
A-A-3Utrwalenie materiału.14
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.14
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.10
A-W-2Udział w konsultacjach.6
A-W-3Utrwalenie materiału.9
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C02_W01ma wiedzę dotyczącą podstaw technik transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy dotyczącej podstaw technik transportowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczące transportu i środków transportu. Klasyfikacja środków transportu i przykłady.
T-W-2Podstawowe pojęcia fizyczne w zastosowaniu do zasad działania środków transportu.
T-W-3Klasyfikacja ładunków stałych, płynnych i gazowych. Cechy transportu osobowego. Rodzaje napędów maszyn.
T-W-4Transport daleki jezdniowy: Cechy, rodzaje pojazdów samochodowych, transport ciężarowy – samochody, ciągniki, naczepy, przyczepy, pociągi drogowe.
T-W-5Transport daleki kolejowy: Cechy, lokomotywy i napęd, rodzaje wagonów, klasyfikacja pojazdów i dróg kolejowych.
T-W-6Transport daleki wodny: transport morski i śródlądowy – porty, typy statków morskich i śródlądowych.
T-W-7Transport kombinowany: podstawowe sposoby, centra logistyczne i magazynowanie.
T-W-8Transport bliski portowy i wewnątrzzakładowy. Przeładunki lo-lo i ro-ro. Urządzenia transportu bliskiego o ruchu ciągłym i przerywanym. Perspektywy rozwoju środków transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (typowe środki audiowizualne).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie podstaw technik transportowych.
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych.
3,5ma wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę środków transportu.
4,0ma wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów.
4,5ma pogłębioną wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna podsatwy ich projektowania.
5,0ma pogłębioną wiedzę w zakresie podstaw technik transportowych, w tym obejmującą budowę i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna podsatwy ich projektowania oraz trendy rozwojowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C02_U01potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie umiejętności analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczące transportu i środków transportu. Klasyfikacja środków transportu i przykłady.
T-W-2Podstawowe pojęcia fizyczne w zastosowaniu do zasad działania środków transportu.
T-W-3Klasyfikacja ładunków stałych, płynnych i gazowych. Cechy transportu osobowego. Rodzaje napędów maszyn.
T-W-4Transport daleki jezdniowy: Cechy, rodzaje pojazdów samochodowych, transport ciężarowy – samochody, ciągniki, naczepy, przyczepy, pociągi drogowe.
T-W-5Transport daleki kolejowy: Cechy, lokomotywy i napęd, rodzaje wagonów, klasyfikacja pojazdów i dróg kolejowych.
T-W-6Transport daleki wodny: transport morski i śródlądowy – porty, typy statków morskich i śródlądowych.
T-W-7Transport kombinowany: podstawowe sposoby, centra logistyczne i magazynowanie.
T-W-8Transport bliski portowy i wewnątrzzakładowy. Przeładunki lo-lo i ro-ro. Urządzenia transportu bliskiego o ruchu ciągłym i przerywanym. Perspektywy rozwoju środków transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (typowe środki audiowizualne).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
3,0potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania istniejących, podstawowych technik transportowych.
3,5potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe.
4,0potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję).
4,5potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję i napęd).
5,0potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące techniki i urządzenia transportowe (w tym ich konstrukcję i napęd) oraz zaproponować ich niekonwencjonalne zastosowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C02_K01ma świadomość skutków działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3nabycie świadomości skutków działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczące transportu i środków transportu. Klasyfikacja środków transportu i przykłady.
T-W-2Podstawowe pojęcia fizyczne w zastosowaniu do zasad działania środków transportu.
T-W-3Klasyfikacja ładunków stałych, płynnych i gazowych. Cechy transportu osobowego. Rodzaje napędów maszyn.
T-W-4Transport daleki jezdniowy: Cechy, rodzaje pojazdów samochodowych, transport ciężarowy – samochody, ciągniki, naczepy, przyczepy, pociągi drogowe.
T-W-5Transport daleki kolejowy: Cechy, lokomotywy i napęd, rodzaje wagonów, klasyfikacja pojazdów i dróg kolejowych.
T-W-6Transport daleki wodny: transport morski i śródlądowy – porty, typy statków morskich i śródlądowych.
T-W-7Transport kombinowany: podstawowe sposoby, centra logistyczne i magazynowanie.
T-W-8Transport bliski portowy i wewnątrzzakładowy. Przeładunki lo-lo i ro-ro. Urządzenia transportu bliskiego o ruchu ciągłym i przerywanym. Perspektywy rozwoju środków transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (typowe środki audiowizualne).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości skutków działalności inżynierskiej.
3,0ma świadomość skutków działałności inżynierskiej.
3,5ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej.
4,0ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko.
4,5ma świadomość ważności skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje