Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Fizyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: podstawy geometrii analitycznej, podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność dostrzegania i rozumienia obserwowanych w przyrodzie podstawowych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej oraz szczególnej teorii względności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Samodzielne rozwiązywanie przez studentów przykładów rachunkowych objaśniających i ilustrujących zagadnienia omawiane w trakcie wykładów. | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy metodologii nauk fizycznych. Determinizm i indeterminizm w opisie przyrody. Zakres stosowalności teorii fizycznych. | 2 |
T-W-2 | Mechanika Newtona. Koncepcje czasu i przestrzeni w mechanice Newtona. Transformacja Galileusza. Zasada względności Galileusza. | 5 |
T-W-3 | Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne. Prędkość światła i eter. Doświadczenie Michelsona-Morleya. | 2 |
T-W-4 | Postulaty Einsteina. Transformacja Lorentza. Relatywistyczne skrócenie długości. Relatywistyczne skrócenie czasu. Względność równoczesności. Paradoks bliźniąt. Relatywistyczne prawo składania prędkości. Energia ciała. Wykresy czasoprzestrzenne. | 5 |
T-W-5 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach seminaryjnych. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych. | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 50 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac i ćwiczeń wykonanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B04_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej i relatywistycznej umożliwiającą mu zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych w tym zakresie. | TR_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B04_U01 Absolwent potrafi zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | TR_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1 | T-W-4, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_B04_K01 Absolwent rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | TR_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B04_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej i relatywistycznej umożliwiającą mu zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych w tym zakresie. | 2,0 | Nie zna w zadowalającym stopniu podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. |
3,0 | Wykazuje się wystarczającą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
3,5 | Wykazuje się słabą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
4,0 | Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
4,5 | Wykazuje się dość dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. | |
5,0 | Wykazuje się bardzo dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B04_U01 Absolwent potrafi zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacji o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. |
3,0 | Absolwent potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
3,5 | Absolwent słabo interpretuje informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
4,0 | Absolwent potrafi dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
4,5 | Absolwent potrafi dość dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w transporcie w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_B04_K01 Absolwent rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | 2,0 | Absolwent nie rozumie wystarczająco społecznych aspektów praktycznych stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. |
3,0 | Absolwent rozumie wystarczająco społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
3,5 | Absolwent słabo rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
4,0 | Absolwent dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
4,5 | Absolwent dość dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. | |
5,0 | Absolwent bardzo dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata. |
Literatura podstawowa
- Bodzenta J., Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2004
- Wróblewski A., Jaworski J., Wstęp do fizyki, T.1, PWN, Warszawa, 1984
- Wróblewski A., Jaworski J., Wstęp do fizyki, T2/1, PWN, Warszawa, 1989
- Wróblewski A., Jaworski J., Wstęp do fizyki, T2/2, PWN, Warszawa, 1991
- Januszajtis A., Fizyka dla politechnik, T.1, PWN, Warszawa, 1977
- Januszajtis A., Fizyka dla politechnik, T.2, PWN, Warszawa, 1982
- Hennel A., Krzyżanowski W., Szuszkiewicz W., Wódkiewicz K., Zadania i problemy z fizyki, T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Tipler P.A., Llewellyn R.A., Fizyka współczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Młody Technik, Cykl artykułów "Jak to odkryli" od tytułu "Czym są i jak powstają teorie fizyczne" do "Jak masa może się zamieniać w energię i odwrotnie?" opublikowanych w kolejnych w numerach od 1/2006 do 11/2006
- Wróblewski A.K., Historia fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Newton I., Matematyczne zasady filozofii przyrody, Konsorcjum Akademickie: Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu, Kraków, 2011
- Einstein A., Infeld L., Ewolucja fizyki, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
- Awicenna, Księga wiedzy, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Arystoteles, Zachęta do filozofii. Fizyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Warczewski J. (red.), Oblicza fizyki – między fascynacją a niepokojem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Styer D.F., Teoria względności dla dociekliwych, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2011
- Dolnick E., Wielki zegar wszechświata, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2012
- Struczkow W.W., Zagadnienia współczesnej fizyki, WSziP, Warszawa, 1986