Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem i systemami bezpieczeństwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot obieralny 1 | ||
Przedmiot | Zarządzanie ryzykiem i systemami bezpieczeństwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza przedmiotow podstawowych, w tym z matematyki - w szczególności obejmująca rozumienie zagadnieć z rachunku prawedopodobieństwa. Wskazana wiedza z przedmiotów dotyczących budowy i zasad działania złożonych systemów oceanotechnicznych, np. systemów energetycznych oraz z niezawodności maszyn i mechanizmów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowym słownictwem i pojęciami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa dla oceny jakościowej i ilościowej ryzyka. |
C-2 | Przedstawienie ogólnej wiedzy o czynnikach zagrożenia charakterystycznych dla różnych procesów i urządzeń. |
C-3 | Przedstawienie podstawowej wiedzy o mechanizmach powstawania zagrożeń i awarii technicznych oraz środowiskowych, scenariuszach przebiegu zdarzeń i skutkach. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka. Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu. Ukształtowanie umiejętności zastosowania metody oceny jakościowej lub ilościowej w celu ustalenia poziomu zagrożenia oraz umiejętności zinterpretowania wyniku takiej oceny i wykorzystania jej do dalszych działań. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności stosowania technik i urządzeń stanowiących bariery bezpieczeństwa, odpwiednio do efektów i wniosków z analizy ryzyka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określanie ryzyka - na poziomie lokalnym. | 2 |
T-A-2 | Określanie ryzyka w podstawowych rodzajach działalności na morzu i w eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. | 3 |
T-A-3 | Określanie ryzyka według metodologii dyrektyw Unii Europejskiej i zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). | 4 |
T-A-4 | Oceny ryzyka poważnych awarii. | 2 |
T-A-5 | Dobór barier bezpieczeństwa dla zmiejszenia czynników zagrożenia i ocena skutków ekonomicznych, społecznych i srodowiskowych pozostalego ryzyka. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych - kolokwium. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajec i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Prawdopodobienstwo, zagrożenie, ryzyko - definicje i pojęcia stosowane w inżynierii bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-3 | Specyfika poważnych awarii. Mechanizmy powstawania poważnych awarii. Scenariusze zdarzeń awaryjnych. | 4 |
T-W-4 | Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych | 2 |
T-W-5 | Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Fazowy model awarii technicznych. | 4 |
T-W-6 | Wymagane elementy analizy zagrożeń. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii. Identyfikacja zródeł zagrożenia. | 4 |
T-W-7 | Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe. | 7 |
T-W-8 | Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa. | 2 |
T-W-9 | Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami. | 2 |
T-W-10 | Planowanie i zarządzanie bezpieczeństwem zgodnie z wymaganiami Kodeksu ISM Międzynarodowej Organizacji Morskiej. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i przygotowane do kolkwium zaliczającego | 2 |
A-A-3 | Rozwiązywanie przykładów zdanych do samodzielnego nabycie umiejętności i utrwalenia wiedzy | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe o zagrożeniach, metodach stosowanych do ich ustalania, podstawowych metodach oceny jakościowej i ilościowej poziomu zagrożenia i ryzyka. |
M-2 | Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki. |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów podsumowujace efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń audytoryjnych student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu, potrafi objaśnić pojęcia podstawowe, zna rodzaje czynników zagrożenia, potrafi podać przykłady czynników zagrożenia dla typowych procesów i obiektów. Student zna mechanizmy powstawania awarii, potrafi podzielić przebieg awarii na fazy; potrafi zidentyfikować i wymienić podstawowe czynniki zagrożenia i przyczyny awarii. | O_2A_W04, O_2A_W18 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
O_2A_O01-2_W02 Student ma wiedzę o podstawowych metodach oceny ryzyka. Potrafi wskazać różnice między oceną jakościową i ilościową. Zna co najmniej kilka podstawowych metod oceny ryzyka, potrafi je wymienić i opisać oraz wskazać ich podstawowe obszary zastosowania. Potrafi zastosować jedną z metod do oszacowania poziomu ryzyka wskazanego prostego przykładu urządzenia technicznego lub procesu. | O_2A_W18, O_2A_W06 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
O_2A_O01-2_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić i opisać podstawowe metody zabezpieczeń i bariery zabezpieczające ludzi i obiekty techniczne przed zagrożeniami. Powinien być w stanie wymienić i objaśnić metody oceny niezawodności zastosowanych barier. | O_2A_W06, O_2A_W18 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-5 | T-A-4, T-A-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-2_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać zródła informacji o substancjach niebezpiecznych, obiektach i procesach oraz charakterystycznych dla nich czynnikach zagrożenia. Student potrafi wyszukać i dobrać informacje o dostępnych metodach i urządzeniach technicznych dla ograniczenia występowania określonych czynników zagrożenia i ich skutków. Student potrafi znaleźć wymagania, normy i przepisy regulujące zasady stosowania barier i zabezpieczeń przeciw określonych rodzajom czynników zagrożenia. Student potrafi w zwięzły sposób przedstawić powyższe problemy stosując terminologię techniczną właściwą dla przedmiotu, a także przekazać zwięzły komunikat/informacje na ten temat posługując się językiem obcym. | O_2A_U10, O_2A_U23, O_2A_U04, O_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-4 | T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1 |
O_2A_O01-2_U02 Student umie rozróżnić metody oceny ryzyka jakościowe od ilościowych, potrafi uzasadnić potrzebę zastosowania jednej z nich do określonego przypadku obiektu lub procesu. Potrafi dobrać własciwą metodę dla oceny ryzyka oraz ziterpretować wyniki oceny ryzyka. Potrafi wyniki analizy zinterpretować w szerszym kontekście społecznym lub środowiskowym. Potrafi oszacować skutki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne awarii i wskazać efekty jakie można uzyskać w wyniku zastosowania wyników analizy ryzyka. | O_2A_U11, O_2A_U10 | T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U14, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07 | C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1 |
O_2A_O01-2_U03 Student umie wykorzystać wyniki oszacowania ryzyka, zinterpretować je i uzasadnić, a także na tej podstawie zastosować techniki i urządzenia stanowiące wymagane bariery bezpieczeństwa. Potrafi oszacować koszty i skutki ekonomiczne zastosowanych rozwiązań, a także rozumie i potrafi wyjaśnić skutki społeczne i środowiskowe występującego ryzyka oraz celowość zastosowania barier zabezpieczających. | O_2A_U22 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-5 | T-A-4, T-A-5, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-2_K01 Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepujących zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywołane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosować w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynników zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera. | O_2A_K06, O_2A_K08, O_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K05, T2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-5 | T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń audytoryjnych student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu, potrafi objaśnić pojęcia podstawowe, zna rodzaje czynników zagrożenia, potrafi podać przykłady czynników zagrożenia dla typowych procesów i obiektów. Student zna mechanizmy powstawania awarii, potrafi podzielić przebieg awarii na fazy; potrafi zidentyfikować i wymienić podstawowe czynniki zagrożenia i przyczyny awarii. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
O_2A_O01-2_W02 Student ma wiedzę o podstawowych metodach oceny ryzyka. Potrafi wskazać różnice między oceną jakościową i ilościową. Zna co najmniej kilka podstawowych metod oceny ryzyka, potrafi je wymienić i opisać oraz wskazać ich podstawowe obszary zastosowania. Potrafi zastosować jedną z metod do oszacowania poziomu ryzyka wskazanego prostego przykładu urządzenia technicznego lub procesu. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
O_2A_O01-2_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić i opisać podstawowe metody zabezpieczeń i bariery zabezpieczające ludzi i obiekty techniczne przed zagrożeniami. Powinien być w stanie wymienić i objaśnić metody oceny niezawodności zastosowanych barier. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-2_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać zródła informacji o substancjach niebezpiecznych, obiektach i procesach oraz charakterystycznych dla nich czynnikach zagrożenia. Student potrafi wyszukać i dobrać informacje o dostępnych metodach i urządzeniach technicznych dla ograniczenia występowania określonych czynników zagrożenia i ich skutków. Student potrafi znaleźć wymagania, normy i przepisy regulujące zasady stosowania barier i zabezpieczeń przeciw określonych rodzajom czynników zagrożenia. Student potrafi w zwięzły sposób przedstawić powyższe problemy stosując terminologię techniczną właściwą dla przedmiotu, a także przekazać zwięzły komunikat/informacje na ten temat posługując się językiem obcym. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach , potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp., ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi przedstawić prawidłowo i zinterpretować uzyskane informacje. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi wyczerpująco przedstawić i zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań. | |
O_2A_O01-2_U02 Student umie rozróżnić metody oceny ryzyka jakościowe od ilościowych, potrafi uzasadnić potrzebę zastosowania jednej z nich do określonego przypadku obiektu lub procesu. Potrafi dobrać własciwą metodę dla oceny ryzyka oraz ziterpretować wyniki oceny ryzyka. Potrafi wyniki analizy zinterpretować w szerszym kontekście społecznym lub środowiskowym. Potrafi oszacować skutki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne awarii i wskazać efekty jakie można uzyskać w wyniku zastosowania wyników analizy ryzyka. | 2,0 | Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody oceny ryzyka ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku jakiejkolwiek oceny ryzyka. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić skutków ryzyka. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. | |
3,5 | Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny. | |
4,0 | Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. | |
4,5 | Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student zna i potrafi dobrać metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku i potrafi uzasadnić oraz umotywować dokonany wybór. Potrafi poprawnie oceniać i interpretować wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi oszacować podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne występującego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
O_2A_O01-2_U03 Student umie wykorzystać wyniki oszacowania ryzyka, zinterpretować je i uzasadnić, a także na tej podstawie zastosować techniki i urządzenia stanowiące wymagane bariery bezpieczeństwa. Potrafi oszacować koszty i skutki ekonomiczne zastosowanych rozwiązań, a także rozumie i potrafi wyjaśnić skutki społeczne i środowiskowe występującego ryzyka oraz celowość zastosowania barier zabezpieczających. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wynikow oszacowanego ryzyka ani nie potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowych barier bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny ryzyka i zastosowanych barier bezpieczeństwa i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku oraz prawidłowo uzasadnia i wyjaśnia dokonany wybór. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny ryzyka i zastosowanych barier bezpieczeństwa i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-2_K01 Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepujących zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywołane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosować w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynników zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń. [trans.] Piotr Carlson, WNT, Warszawa, 2005
- Assael, Marc J. and Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
- Czujko, Jerzy, [red.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2011
- Dickson, Gordon C. A., Risk Analysis, Witherby & Co., Ltd, London, 2003, 3rd Edition
- Drysdale, Dougal, An Introduction to Fire Dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2008, Second Edition (1998, reprint 2008)
- Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Woj., Szczecin, 1985, Tom I i II
- Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard, Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1981
- Pihowicz, Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- Szopa, Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
- Głowiak, Bohdan, Kempa, Edward and Winnicki, Tomasz, Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
- Hann, Mieczyslaw, Siemionow, Jurij N., Rosochacki, Włodzimierz, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1998
- Hann, Mieczysław, Komputerowa analiza niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i konstrukcji okrętowych poddanych kołysaniom, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2001
- HSE, Guidance for the Topic Assessment of the Major Accident Hazard Aspects of Safety Cases, HSE, Hazardous Installations Directorate Offshore Division, London, 2006, April
- HSE, Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997
- IMO, MSC/Circ. 1002, Guidelines on Alternative Design and Arrangements for Fire Safety, International Maritime Organization, London, 2001
- ISO 13882, Basis of Design of Structures - Assessment of Existing Structures, ISO, Geneva, 2010
- Kwiatkowski A. i inni, Matematyczno-komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
- NORSOK Z-013, Risk and Emergency Preparedness Analysis, Standards Norway, Oslo, 2010
- Rozporz. MGPiPS, Rozporz. MGPiPS z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wymagań jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, Dz. U. Nr 104 (2003) poz. 970, Warszawa, 2003
- Thomas P. H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, s. 503-518
- Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986