Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych

Sylabus przedmiotu Spajanie konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spajanie konstrukcji
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości i umiejętności z fizyki i elektrotechniki
W-2Podstawowe wiadomości i umiejętności z materiałoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.2
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.4
T-L-4Inne konwencjonalne metody spajania (zgrzewanie, lutowanie, klejenie).3
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych1
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.1
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.6
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.2
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.2
T-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć7
A-L-3Opracowanie sprawozdań8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4Udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-13_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W19, O_1A_W05T1A_W01, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-13_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania.
O_1A_U08T1A_U11InzA_U05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-13_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie zaawansowanym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-13_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania.
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spajania.
3,0Student potrafi nadzorować proces spajania na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku.
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie podstawowym.
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie średnim.
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie dobrym. .
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie zaawansowanym.

Literatura podstawowa

  1. Pilarczyk J., Pilarczyk J., Spawanie i napawanie elektryczne metali, Wydanie drugie uzupełnione, Wydawnictwo „Śląsk” Spółka z o.o., Katowice, 1996
  2. Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
  3. Gourd L. M., Podstawy technologii spawalniczych, WNT, Warszawa, 1997
  4. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
  5. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
  6. Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jakubiec M., Lesiński K., Czajkowski H., Technologia konstrukcji spawanych, WNT, Warszawa, 1980
  2. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
  3. Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005
  4. Augustyn J., Śledziewski E., Technologiczność stalowych konstrukcji spawanych, Arkady, Warszawa, 1974
  5. Ranatowski E., Elementy fizyki spajania metali, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.2
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.4
T-L-4Inne konwencjonalne metody spajania (zgrzewanie, lutowanie, klejenie).3
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych1
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.1
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.6
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.2
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.2
T-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć7
A-L-3Opracowanie sprawozdań8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-W-4Udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-13_W01ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
O_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spajania
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średnim
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie dobrym
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie średniozaawansowanym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych na poziomie zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-13_U01potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-L-2Instrukcje technologiczne spawania oraz dokumentacje technologiczne konstrukcji spajanych.
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem.
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
T-L-6Kontrola jakości złącz spajanych.
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy spajania oraz tych technologii w technice. Klasyfikacja procesów spajania metali oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-2Naprężniania i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metody spajania.
T-W-4Technologie spajania podstawowych stopów metali stosowanych w okrętownictwie.
T-W-5Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-6Technologiczność konstrukcji spajanych
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spajania.
3,0Student potrafi nadzorować proces spajania na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku.
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie podstawowym.
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie średnim.
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie dobrym. .
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spajania na poziomie zaawansowanym.