Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Sylabus przedmiotu Okrętowe urządzenia chłodnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Okrętowe urządzenia chłodnicze | ||
Specjalność | Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Owsicki <Adam.Owsicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy i oceny sposobu funkcjonowania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz analizy termodynamicznej realizowanego w nim obiegu chłodniczego. |
C-4 | Nabycie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
C-5 | Ukształtowanie kompetencji współdziałania i pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na jego działanie. | 2 |
T-L-3 | Badanie energetyczne sprężarkowego urządzenia chłodniczego oraz identyfikacja realizowanego w nim obiegu chłodniczego. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego. | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie wspomagania komputerowego w analizie obiegu chłodniczego. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie laboratoriów. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teoretyczne chłodzenia sztucznego. Obiegi lewobieżne. Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. | 7 |
T-W-2 | Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców. Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Izolacja zimnochronna i parochronna, konstrukcje przegród okrętowych. Urządzenie chłodnicze chłodniowców. | 3 |
T-W-3 | Magazyn żywności na statku. Bilans cieplny komory chłodniczej. | 3 |
T-W-4 | Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie. | 3 |
T-W-5 | Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb. | 2 |
T-W-6 | Urządzenia chłodnicze statków do transportu gazów skroplonych. Wybrane problemu transportu ładunków LNG i LPG. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów. | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujace: film |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem programu komputerowego. |
M-5 | Metody podające: objaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67). |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-06_W01 Ma wiedzę w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych | O_2A_W17 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-06_U01 Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | O_2A_U04, O_2A_U05 | T2A_U02, T2A_U04, T2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U03 | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-3, M-5 | S-2, S-4 |
O_2A_D3-06_U02 Student potrafi dokonać analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego. | O_2A_U11, O_2A_U13, O_2A_U24 | T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-06_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | O_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
O_2A_D3-06_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. | O_2A_K03, O_2A_K04 | T2A_K03 | InzA2_K02 | C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-5, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-06_W01 Ma wiedzę w zakresie podstaw chłodnictwa oraz budowy okrętowych urządzeń chłodniczych | 2,0 | Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów |
3,0 | Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów | |
3,5 | Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów | |
4,0 | Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów | |
4,5 | Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów | |
5,0 | Powyzej 9,4 uzyskanych punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-06_U01 Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | 2,0 | Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
3,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy. | |
3,5 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy. | |
4,5 | Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy. | |
5,0 | Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny obiektu badań. | |
O_2A_D3-06_U02 Student potrafi dokonać analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego. | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać analizy działania okrętowego urządzenia chłodniczego lub przeprowadzić analizy termodynamicznej obiegu chłodniczego. |
3,0 | Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówek nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. | |
4,0 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić poprawną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego, bez istotnego błędu merytorycznego. | |
4,5 | Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej analizy i właściwej oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić bezbłędną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego. | |
5,0 | Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej analizy i oceny działania okrętowego urządzenia chłodniczego oraz przeprowadzić bezbłędną analizę termodynamiczną obiegu chłodniczego, a także zaproponować odpowiednią modyfikację w jego realizacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-06_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związana z nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
O_2A_D3-06_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. | 2,0 | Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu. | |
3,5 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem. | |
4,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu. | |
4,5 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem. | |
5,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem. |
Literatura podstawowa
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
- Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Wyd. PS, Szczecin, 1987
- Швецов Г.М., Ладин Н.В., Судовые холодильные установки, Транспорт, Москва, 1986
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
- Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
- Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe: podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
- Materiały sympozjum ”Lokalizacja gazoportu LNG w Świnoujściu", WTM PS, Szczecin, 2006
- Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001