Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie okrętów 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie okrętów 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki okrętowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania statków transportowych na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.2
T-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.2
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba4
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.1
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.4
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.3
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.1
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Konsultacje do cwiczeń3
A-A-4Przygotowanie się do kolokwiów17
A-A-5Zaliczenie przedmiotu1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia / egzaminu20
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie, objaśneinie
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń audytoryjnych - w oparciu o formę pisemną, sprawdzające poziom nabytej wiedzy z zakresu przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C04_W01
Student ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W14, O_1A_W20T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C04_U01
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
O_1A_U10, O_1A_U13T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C04_W01
Student ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
2,0Student nie ma i nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wstępengo statku morskiego.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę w zakresie projektowania koncepcyjnego statków ale nie umie jej wykorzystac.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w projektowaniu koncepcyjnym statków.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w projektowaniu koncepcyjnym statków. Umie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada i umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o zaawansowanym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada i umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o najwyższym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C04_U01
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
2,0Student nie potrafi dokonac wstępenj analizy ekonomicznej ani zaprojektować jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
3,0Student potrafi w sposób powierzchowny dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz z pewnymi brakami wstepnie zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją z częściowym uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
3,5Student potrafi z penwymi brakami dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z niewielką ilością dopuszczaklnych błędów zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
4,5Student potrafi na poziomie zaawansowanym dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
5,0Student potrafi na poziomie najwyższym dokonac analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z umiejętnością wprowadzania modyfikacji wyników zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów.

Literatura podstawowa

  1. Buczkowski L., Podstawy budownictwa okrętowego, cz. 2, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1974
  2. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz.1, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
  3. Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich, cz. 2, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  4. Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków, cwiczenia projektowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001
  5. Schneekluth H., Bertram V., Ship design for efficiency and economy, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Kabaciński J., Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.2
T-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.2
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba4
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.1
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.4
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.3
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.1
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Konsultacje do cwiczeń3
A-A-4Przygotowanie się do kolokwiów17
A-A-5Zaliczenie przedmiotu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia / egzaminu20
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C04_W01Student ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy funkcji, bezpieczeństwa i niezawodności obiektów oceanotechnicznych, oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających
Treści programoweT-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.
T-W-3Projektowanie wyporności i wymiarów głównych, projektowanie kształtu i podziału przestrzennego kadłuba
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie, objaśneinie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma i nie umie wykorzystac podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania wstępengo statku morskiego.
3,0Student posiada bardzo powierzchowną wiedzę w zakresie projektowania koncepcyjnego statków ale nie umie jej wykorzystac.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i potrafi ją wykorzystac w projektowaniu koncepcyjnym statków.
4,0Student posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac i analizowac w projektowaniu koncepcyjnym statków. Umie zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Student posiada i umie wykorzystac wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o zaawansowanym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Student posiada i umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania problemów z zakresu projektowania koncepcyjnego statku o najwyższym stopniu trudności. Potrafi samodzielnie zdefiniowac oraz zaprojektowac jednostkę pływającą wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C04_U01Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej tj.: ocenic koszty budowy i eksploatacji obiektów pływajacych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu, oraz zaprojektować obiekt i/lub jednostkę pływającą wraz z całym jego procesem, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania statków transportowych na etapie wstępnym.
C-2Przygotowanie studentów do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej na etapie wstępnym
C-1Zapoznanie studentów z metodami i procesem wstępnego projektowania jednostek pływających
Treści programoweT-W-2Zdefiniowanie zbiorów: założenia i parametry projektowe, kryteria projektowe, ograniczenia fizyczne i prawne.
T-W-6Główne układy napędowe. Projektowanie zespołu napędowego – obliczenia mocy zapotrzebowanej, projektowanie przedziału siłowni.
T-W-7Podstawy projektowania zespołów funkcjonalnych i pomocniczych.
T-W-5Sprawdzanie pojemności GT, NT, stateczności i wolnej burty.
T-W-8Wstępne analizy ekonomiczne. Optymalizacja statków. Dokumentacja projektowa.
T-W-4Wymagania przepisów instytucji klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych.
T-W-1Teoria projektowania statków; metody projektowe; proces projektowania.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonac wstępenj analizy ekonomicznej ani zaprojektować jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
3,0Student potrafi w sposób powierzchowny dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz z pewnymi brakami wstepnie zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją z częściowym uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
3,5Student potrafi z penwymi brakami dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować najważniejsze elementy jednostki pływającej zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie dokonac wstępenj analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z niewielką ilością dopuszczaklnych błędów zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
4,5Student potrafi na poziomie zaawansowanym dokonac wstępnej analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów, norm oraz przepisów.
5,0Student potrafi na poziomie najwyższym dokonac analizy ekonomicznej oraz zaprojektować wstepnie jednostkę pływającą z umiejętnością wprowadzania modyfikacji wyników zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem odpowiednich wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm oraz przepisów.