Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Termodynamika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy rachunku różniczkowego i całkowego. |
W-2 | Podstawowa wiedza fizyczna z działów mechanika i ciepło. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu termodynamiki. Zapoznanie studentów z prawami termodynamiki i podstawowymi równaniami. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej procesów cieplnych. |
C-3 | Nauczenie wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym: wykonywania bilansów energetycznych, obliczanie ciepła i pracy, obliczenia związane z typowymi przemianami termodynamicznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu. | 1 |
T-A-2 | Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa. | 1 |
T-A-4 | Sprawdzian nr 1 | 1 |
T-A-5 | Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych. | 1 |
T-A-6 | Obiegi cieplne maszyn i urządzeń cieplnych. | 1 |
T-A-7 | Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej. | 1 |
T-A-8 | Przemiany powietrza wilgotnego, wykres i-X powietrza wilgotnego, tablice wlaściwosci powietrza wilgotnego. | 1 |
T-A-9 | Sprawdzian nr 2 | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura. | 2 |
T-W-2 | Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa. | 2 |
T-W-3 | Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych. | 3 |
T-W-4 | Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii. | 2 |
T-W-5 | Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych, par i powietrza wilgotnego. Wykresy dla par i powietrza wilgotnego. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne wybranych czynników termodynamicznych. | 3 |
T-W-6 | Sprężarki tłokowe. | 1 |
T-W-7 | Teoria obiegów cieplnych. Obiegi prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. | 2 |
T-W-8 | Obiegi cieplne maszyn i urządzeń cieplnych: silniki spalinowe, siłownie turbogazowe i turboparowe, chłodziarki parowe. | 3 |
T-W-9 | Podstawy wymiany ciepła i wymienniki ciepła. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowywanie się do ćwiczeń. | 20 |
A-A-3 | Przygotowywanie się do sprawdzianów. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielna nauka | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wyklad informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa - wyklad problemowy. |
M-3 | Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych. |
M-4 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład zakończony zaliczeniem: test 20 pytań, 3 pytania otwarte. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń: oceny za odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie ćwiczeń, 2 kolokwia po 2-3 zadania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B17_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych. Zna podstawy wymiany ciepła. | O_1A_W05, O_1A_W08 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B17_U01 Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej i powietrza wilgotnego. Potrafi wyznaczyć strumień ciepła przenikającego przez przegrody. | O_1A_U11 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B17_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie. | O_1A_K01 | T1A_K01 | InzA_K02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B17_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych. Zna podstawy wymiany ciepła. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. | |
3,5 | Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego. | |
4,0 | Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego. | |
4,5 | Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą i drugą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych i termodynamice powietrza wilgotnego. | |
5,0 | Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B17_U01 Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej i powietrza wilgotnego. Potrafi wyznaczyć strumień ciepła przenikającego przez przegrody. | 2,0 | Nie potrafi wykonać żadnych obliczeń przewidzianych programem przedmiotu. |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych. | |
3,5 | Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki powietrza wilgotnego. Potrafi wykonywać obliczenia z zakresu przepływów czynników termodynamicznych i przepływu ciepla. | |
5,0 | Potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie obliczenia przewidziane programem przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B17_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie. | 2,0 | Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu. |
3,0 | Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | |
3,5 | Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | |
4,0 | Ma świadomość i dobrze rozumie doniosłość racjonalnej gospodarki energią. Zna i dobrze rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | |
4,5 | Ma wysoką świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Dobrze zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | |
5,0 | Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Malinowski Leszek, Termodynamika, Skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2012
- Staniszewski B., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1986
- Szargut J., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000, 7
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1979
- Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997, 1
- Cengel Y.A., Boles M.A., Thermodynamics. An Engineering Approach, Mc Graw Hill, Boston, 2008, 6