Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Matematyka 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Firmanty <Malgorzata.Firmanty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie przedmiotu Matematyka 1. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z matematyki wyższej w zakresie działów objętych przedmiotem. |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętniści posługiwania się technikami i algorytmami obliczeniowymi niezbędnymi do rozwiązywania zadań i problemów inżynierskich. |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świadomości potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za rzetelną pracę własną i podległego mu zaspołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badanie zbieżności szeregów liczbowych o wyrazach nieujemnych oraz szeregów naprzemiennych. | 4 |
T-A-2 | Obliczanie pochodnych cząstkowych, przekształcanie wyrażeń różniczkowych,wyznaczanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych. | 4 |
T-A-3 | Obliczanie całek podwójmych. Wykorzystanie całki podwójnej do obliczania pół figur,objętości brył oraz pół powierzchni. | 5 |
T-A-4 | Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych rzędu pierwszego: o zmiennych rozdzielonych, jednorodnych, liniowych. | 4 |
T-A-5 | Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych liniowych rzędu drugiego o stałych współczynnikach. | 5 |
T-A-6 | Rozwiązywanie równań różniczkowych cząstkowych quasi - linowych rzędu pierwszego. | 4 |
T-A-7 | Rozwiązywanie równań różniczkowych cząstkowych liniowych rzedu drugiego. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szeregi liczbowe: warunek konieczny zbieżności szeregu, kryterium porównawcze, d'Alemberta, Cauchyego, całkowe, Leibniza, bezwzględnej zbieżności. | 4 |
T-W-2 | Rachunek różniczkowy funkcji dwóch i trzech zmiennych: - pochodne cząstkowe, tw. Schwarza, pochodne cząstkowe funkcji złożonej, - różniczka - ekstrema funkcji dwóch zmiennych. | 4 |
T-W-3 | Całka podwójna: - definicja, interpretacja geometryczna i własności całki podwójnej, - zamiana całki podwójnej na całkę iterowaną, - zamiana zmiennych w całce podwójnej, - zastosowania geometryczne całki podwójnej. | 6 |
T-W-4 | Rownania różniczkowe zwyczajne rzędu pierwszego: - definicja, całka: ogólna szczególna,osobliwa, zagadnienie Cauchyego, - równania: o zmiennych rozdzielonych, jednorodne, liniowe. | 4 |
T-W-5 | Równania różniczkowe zwyczajne wyższych rzędow: - definicja, całka ogólna, całka szczególna, warunki początkowe, - równanie liniowe o stałych współczynnikach jednorodne, - równanie liniowe o stałych współczynnikach niejednorodne: metoda uzmienniania stałych i metoda przewidywań. | 4 |
T-W-6 | Równanie różniczkowe cząstkowe liniowe i quasi - liniowe rzędu pierwszego. | 4 |
T-W-7 | Równanie różniczkowe cząstkowe liniowe rzędu drugiego. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciech - rozwiązywanie zadań pod kierunkiem osoby prowadzącej ćwiczenia, sporządzanie notatek.Pisanie sprawdzianów. | 30 |
A-A-2 | Nauka własna - analizowanie zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach, samodzielne rozwiązywanie podobnych zadań, studiowanie literatury. | 32 |
A-A-3 | Przygotowanie do pisemnych sprawdzianów. | 10 |
A-A-4 | Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia. | 3 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Nauka własna teorii z wykładu - przeanalizowanie treści, zrozumienie, zapamiętanie,studiowanie literatury. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-4 | Konsultacje z osobą prowadzącą wykład. | 5 |
A-W-5 | Egzamin. | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z objaśnieniami i przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bierząca ocena wiedzy, umiejętności i aktywności studenta na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa dwugodzinne pisemne sprawdziany z rozwiązywania zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny składający się z dwóch części: ( A ) praktycznej - rozwiązywanie zadań ( B ) teoretycznej - odpowiadanie na pytania dotyczące treści wykładu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B05-2_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z wybranych działów matematyki wyższej realizowanych w ramach przedmiotu. | O_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B05-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich, z uwzględnieniem poprawności formuowań wniosków i ich interpretacji technicznej. | O_1A_U02 | T1A_U01 | InzA_U07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_B05-2_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się oraz syste matycznej i uczciwej pracy. | O_1A_K01, O_1A_K04 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-7, T-W-3, T-A-2, T-W-7, T-A-6, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B05-2_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z wybranych działów matematyki wyższej realizowanych w ramach przedmiotu. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu. |
3,0 | Ssudent zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
3,5 | Student zna prawie wszystkie podstawowe: - definicje i twierdzenia, - niektóre z nich umie zilustrować przykładami, - niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
4,0 | Student zna większość: - definicji z przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczeniowych. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je, - twierdzenia wraz z ich interpretacją geometryczną, - algorytmy obliczeniowe. | |
5,0 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je, - twierdzenia wraz z ich interpretacją geometryczną, - dowody podstawowych twierdzeń, - algorytmy obliczeniowe. Stosuje swoją wiedzę w niektórych zadaniach problemowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B05-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich, z uwzględnieniem poprawności formuowań wniosków i ich interpretacji technicznej. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych i stosuje czytelny zapis. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach oraz prezentuje przejrzysty tok rozumowania przy ich rozwiązywaniu. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treci programowych stosując przy tym przejrzysty tok rozumowania. Potrafi weryfikować uzyskane wyniki. Stosuje specjalistyczny język matematyczny zapisu. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych, stosując przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny język matematyczny zapisu.Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki.Prezentuje nowe ( spoza treści programowych ) metody rachunkowe. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny język matematyczny zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanych wyników, - nowe ( spoza treści programowych ) metody obliczeniowe. Potrafi poprowadzić merytoryczną dyskusję problemową. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_B05-2_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się oraz syste matycznej i uczciwej pracy. | 2,0 | Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach pracuje nieuczciwie. |
3,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się w stopniu dostatecznym do zajęć. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
3,5 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się systematycznie w stopniu dostatecznym do zajęć. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. Wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. | |
4,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się systematycznie do zajęć. Nakolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie.Wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. | |
4,5 | Student uczęszcza na ćwiczenia.Przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o treści z literatury.Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. Wykazuje wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. | |
5,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje sie systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o treści z literatury. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. Wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. Przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów. |
Literatura podstawowa
- M. Gewert, Z. Skoczylas, "Analiza matematyczna 2. Definicje , twierdzenia wzory", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2010, XVI, dostępne są różne i inne wydania
- M. Gewert, Z. Skoczylas, "Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2010, XVI, dostępne są różne inne wydania
- T. Jurewicz, Z. Skoczylas, "Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2009, XV, Dostępne są różne inne wydania
- M. Gewert, Z. Skoczylas, "Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria, przykłady, zadania", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, XIII, dostępne są różne inne wydania
- R. Krupoński i inni, "Zbiór zadań z Matematyki", Akademia Morska w Szczecinie, Szczecin, 2005, V, dostępne są różne inne wydania
Literatura dodatkowa
- W. Kołodziej, W. Żakowski, "Podręczniki Akademickie eit. Matematyka Część II", WNT, Warszawa, 2000, dostępne różne inne wydania
- W. Leksiński, W. Żakowski, "Podręczniki Akademickie eit.Matematyka Część IV", WNT, Warszawa, 1998, dostępne różne inne wydania
- W. Krysicki. L. Włodarski, "Analiza matematyczna w zadaniach część II", PWN, Warzsawa, 2006, 27, dostępne różne inne wydania