Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Kotły specjalne i fluidalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kotły specjalne i fluidalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,20,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczace obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów4
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
5
wykłady
T-W-1Zjawisko fluidyzacji i hydrodynamika złoża fluidalnego1
T-W-2Wymiana ciepła w złożu fluidalnym. Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.1
T-W-3Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.1
T-W-4Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.1
T-W-5Cyklony odpylające. Kotły fluidalne utylizacyjne.1
T-W-6Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie. Rozruch kotłów fluidalnych.1
T-W-7Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi. Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.1
T-W-8Kotły ciśnieniowe. Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.1
T-W-9Nagrzewnice oleju grzewczego.1
T-W-10Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń2
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań3
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-4_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
O_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-4_U01
Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-1T-A-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-4_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska
O_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-4_W01
Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-4_U01
Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-4_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Bis Zbigniew, Kotły fluidalne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2010
  2. Chmielniak Tadeusz, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  3. Kruczek Stanisław, Kotły, konstrukcje i obliczenia., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kunii D. Levenspiel O, Fluidization Engineering, Butterworth-Heineman, Boston, London, Sydney, 1991
  2. Buecker B., Basics of Boiler & HRSG design, PennWell Corporation, 2002, Tulsa Oklahoma

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania rachunkowe dotyczace obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów4
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawisko fluidyzacji i hydrodynamika złoża fluidalnego1
T-W-2Wymiana ciepła w złożu fluidalnym. Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.1
T-W-3Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.1
T-W-4Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.1
T-W-5Cyklony odpylające. Kotły fluidalne utylizacyjne.1
T-W-6Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie. Rozruch kotłów fluidalnych.1
T-W-7Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi. Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.1
T-W-8Kotły ciśnieniowe. Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.1
T-W-9Nagrzewnice oleju grzewczego.1
T-W-10Zaliczenie1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń2
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań3
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-4_W01Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-W-1Zjawisko fluidyzacji i hydrodynamika złoża fluidalnego
T-W-3Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych.
T-W-4Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.
T-W-6Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie. Rozruch kotłów fluidalnych.
T-W-7Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi. Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich.
T-W-8Kotły ciśnieniowe. Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne.
T-W-9Nagrzewnice oleju grzewczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-4_U01Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-A-1Zadania rachunkowe dotyczace obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów
T-W-2Wymiana ciepła w złożu fluidalnym. Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu.
T-W-4Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-4_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów
Treści programoweT-W-6Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie. Rozruch kotłów fluidalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli