Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Kotły specjalne i fluidalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kotły specjalne i fluidalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczacej budowy, podstaw eksploatacji i podstawowych obliczeń technicznych kotłów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania rachunkowe dotyczace obliczeń cieplnych, hydraulicznych kotłów | 4 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zjawisko fluidyzacji i hydrodynamika złoża fluidalnego | 1 |
T-W-2 | Wymiana ciepła w złożu fluidalnym. Odsiarczanie spalin i dobór sorbentu. | 1 |
T-W-3 | Przegląd technologii fluidalnego spalania. Klasyfikacja kotłów fluidalnych. | 1 |
T-W-4 | Budowa kotłów atmosferycznych i ciśnieniowych z warstwą pęcherzykową i cyrkulacyjną. | 1 |
T-W-5 | Cyklony odpylające. Kotły fluidalne utylizacyjne. | 1 |
T-W-6 | Paliwa do kotłów fluidalnych i ich przygotowanie. Rozruch kotłów fluidalnych. | 1 |
T-W-7 | Układy gazowo-parowe z kotłami fluidalnymi. Praca kotła fluidalnego w warunkach morskich. | 1 |
T-W-8 | Kotły ciśnieniowe. Kotły dwuczynnikowe. Kotły wodne. | 1 |
T-W-9 | Nagrzewnice oleju grzewczego. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 2 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 14 |
A-W-3 | Studiowanie źródeł internetowych | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-4_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów. | O_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-4_U01 Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów | O_1A_U07 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O02-4_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska | O_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-4_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę z wybranych działów fizyki pozwalającą na zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w kotłach różnego typu i budowy, pozwalającą na wykonanie projektowych obliczeń z zakresn wymiany ciepła i przepływów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-4_U01 Student potrafi zanalizować sposób funkcjonowania elementów kotłów specjalnych i fluidalnych a także zna podstawy eksploatacji kotłów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O02-4_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w procesie projektowania kotłów na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Bis Zbigniew, Kotły fluidalne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2010
- Chmielniak Tadeusz, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Kruczek Stanisław, Kotły, konstrukcje i obliczenia., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Kunii D. Levenspiel O, Fluidization Engineering, Butterworth-Heineman, Boston, London, Sydney, 1991
- Buecker B., Basics of Boiler & HRSG design, PennWell Corporation, 2002, Tulsa Oklahoma