Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Takielunek i wyposażenie jachtów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Takielunek i wyposażenie jachtów | ||
Specjalność | Eksploatacja jachtów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw konstrukcji maszyn, grafiki inżynierskiej , teorii żeglowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad i urządzeń technicznych wyposażania jachtu żaglowego i motorowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena efektywności i funkcjonalności olinowania stałego i ruchomego | 5 |
T-A-2 | Analiza i ocena wyposażenia pokładowego | 5 |
T-A-3 | Analiza i ocena wybranego systemu technicznego | 5 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wybranego zespołu wyposażenia pokładowego | 7 |
T-P-2 | Projekt wybranego systemu technicznego | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Osprzęt jachtów żaglowych;ewolucja osprzętu | 1 |
T-W-2 | Drzewca stałe, drzewca ruchome | 1 |
T-W-3 | Olinowanie stałe, olinowanie ruchome | 1 |
T-W-4 | Zbrojenie pokładu: kosze, relingi, nadburcia | 1 |
T-W-5 | Okucia pokładowe olinowania stałego | 1 |
T-W-6 | Wyposażenie pokładowe olinowania ruchomego | 1 |
T-W-7 | Wyposażenie cumownicze, kotwiczne i odbojowe | 2 |
T-W-8 | Urządzenia samosterujące | 1 |
T-W-9 | Osprzęt pokładowy jachtów motorowych. | 1 |
T-W-10 | Systemy energoelektryczne jachtów. | 1 |
T-W-11 | Systemy wody sanitarnej | 1 |
T-W-12 | Systemy paliwowe | 1 |
T-W-13 | Wyposażenie ratunkowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i katalogów firm wyposażeniowych jachtów | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Opracowanie projektu. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie treści wykładów, zaliczenie rozwiązań zadań ćwiczeń audytoryjnych, zaliczenie zadań projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów: dwa kolokwia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-02_W01 student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów | J_1A_W07 | T1A_W03 | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-3, S-2 |
J_1A_D2-02_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów. | J_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-02_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania elementów wyposażenia pokładowego i systemów technicznych jachtów, sformułować specyfikację zadań inzynierskich z tego zakresu oraz zgodnie z tą sopecyfiakcją zaprojektować prosty elemnt wyposażenia pokładowego. | J_1A_U15, J_1A_U19, J_1A_U17 | T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-02_K01 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z takielunkiem i wyposażeniem jachtów | J_1A_K06 | T1A_K05 | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-02_W01 student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie podstawową wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów | |
3,5 | Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie podstawową wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie umie identyfikować podstawowe, istotne zagadnienia w tym zakresie. | |
4,0 | Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie umie identyfikować i analizować podstawowe, istotne zagadnienia zwiazane z wymaganym efektem kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje rozbudowaną wiedzę,uzupełnioną o analizę bieżacych publikacji literaturowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie identyfikuje i analizuje podstawowe, istotne zagadnienia zwiazane z wymaganym efektem kształcenia. | |
5,0 | Student wykazuje rozbudowaną wiedzę,uzupełnioną o własną praktykę oraz analizę bieżacych publikacji literaturowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie identyfikuje i analizuje podstawowe, istotne zagadnienia zwiazane z wymaganym efektem kształcenia. | |
J_1A_D2-02_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje się podstawową wiedzą o trendach rozwojowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów. | |
3,5 | Student wykazuje się podstawową wiedzą o trendach rozwojowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie identyfikuje podstawowe, istotne zagadnienia zwiazane z wymaganym efektem kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje rozbudowaną wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie identyfikuje podstawowe, istotne zagadnienia zwiazane z wymaganym efektem kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje rozbudowaną wiedzę,uzupełnioną o analizę bieżących publikacji literaturowych o trendach rozwojowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie identyfikuje podstawowe, istotne zagadnienia zwiazane z wymaganym efektem kształcenia. | |
5,0 | Student wykazuje rozbudowaną wiedzę,uzupełnioną o własną praktykę oraz analizę bieżących publikacji literaturowych o trendach rozwojowych z zakresu takielunku i wyposażenia jachtów oraz poprawnie identyfikuje podstawowe, istotne zagadnienia zwiazane z wymaganym efektem kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-02_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania elementów wyposażenia pokładowego i systemów technicznych jachtów, sformułować specyfikację zadań inzynierskich z tego zakresu oraz zgodnie z tą sopecyfiakcją zaprojektować prosty elemnt wyposażenia pokładowego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Takielunek i wyposażenie jachtów J_1A_D2-02_U01 Student potrafi dokonać krytycznej podstawowej analizy i oceny sposobu funkcjonowania elementów wyposażenia pokładowego i systemów technicznych jachtów, sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich z tego zakresu oraz zgodnie z tą specyfiakcją zaprojektować prosty elemnt wyposażenia pokładowego. | |
3,5 | Student potrafi dokonać krytycznej podstawowej analizy i oceny sposobu funkcjonowania elementów wyposażenia pokładowego i systemów technicznych jachtów, sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich z tego zakresu oraz zgodnie z tą specyfiakcją zaprojektować prosty element wyposażenia pokładowego lub wybrany fragment systemu. | |
4,0 | Student potrafi dokonać krytycznej podstawowej analizy i oceny sposobu funkcjonowania elementów wyposażenia pokładowego i systemów technicznych jachtów, sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich z tego zakresu oraz zgodnie z tą specyfiakcją zaprojektować wybrane elementy róznego wyposażenia pokładowego lub wybrany fragment systemu. | |
4,5 | Student potrafi dokonać krytycznej podstawowej analizy i oceny sposobu funkcjonowania elementów wyposażenia pokładowego i systemów technicznych jachtów, sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich z tego zakresu oraz zgodnie z tą specyfiakcją zaprojektować wybrane elementy róznego wyposażenia pokładowego lub fragmenty różnych systemów. | |
5,0 | Takielunek i wyposażenie jachtów J_1A_D2-02_U01 Student potrafi dokonać krytycznej podstawowej analizy i oceny sposobu funkcjonowania elementów wyposażenia pokładowego i systemów technicznych jachtów, sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich z tego zakresu oraz zgodnie z tą specyfiakcją zaprojektować wybrane elementy róznego wyposażenia pokładowego lub fragmenty różnych systemów oraz proponowac modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-02_K01 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z takielunkiem i wyposażeniem jachtów | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Ocena 3 – Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Dziewulski J.W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Almapress, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa, Jachting, PENTA, Warszawa, 1993
- Adelt T., Śródlądowe żeglarstwo motorowe, Sport i Turystyka, Warszawa, 1974
Literatura dodatkowa
- 2011, Katalogi firm: BAKISTA, SYB(Speziolversand fuer Yacht & Bootzubehor)