Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Teoria i projektowanie obiektów pływających 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria i projektowanie obiektów pływających 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Podstawy mechaniki, Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu. |
C-2 | Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów | 12 |
T-A-2 | Kolokwium 1 | 1 |
T-A-3 | Kolokwium 2 | 1 |
T-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia. | 2 |
T-W-2 | Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny. | 3 |
T-W-3 | Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej. | 2 |
T-W-4 | Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. . | 3 |
T-W-5 | Falowanie morskie. Opis ruchu okrętu, siły zewnętrzne działające na okręt. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby okrętowej, charakterystyki hydrodynamiczne śruby. Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu. | 2 |
T-W-6 | Podejście systemowe w projektowaniu statków, procesy, modele i metody projektowania | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów / zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpytywanie na zjęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C13_W01 Student ma podstawową wiedzę i zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | J_1A_W04, J_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
J_1A_C13_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | J_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C13_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić różne typy jednostek pływajacych. | J_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C13_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | J_1A_K04 | T1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C13_W01 Student ma podstawową wiedzę i zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. |
3,0 | Student posiada powierzchowną wiedzę, ale nie zna podstawowych metod i narzędzi stosowantych w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z brakami i zna podstawe metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę i zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi wykonac wstępny projekt jednostki pływajacej. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających a także potrafi wprowadzac modyfikacje obliczeniowe i wstępnie zaprojektowac jednostkę pływajacą. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi samodzielnie modyfikowac, analizowac i zaprojektowac wstępnie jednostkę pływającą. | |
J_1A_C13_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C13_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić różne typy jednostek pływajacych. | 2,0 | Student nie potafi dokonac podstawowych analiz oraz ocenic rozwiązania. |
3,0 | Student potafi dokonac podstawowe analizy oraz wstępnie ocenic rozwiązania. | |
3,5 | Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania oraz określic kryteria ocen | |
4,0 | Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na średnim pozimie trudności. | |
4,5 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na pozimie zaawansowanym. | |
5,0 | Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji i zaproponowac modyfikacje na najwyższym pozimie trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C13_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role | 2,0 | Student nie potrafi współpracowac i realizowac zadań w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. |
3,0 | Student z wieloma brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
3,5 | Student z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
4,0 | Student dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
4,5 | Student bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. | |
5,0 | Student współpracuje i realizuje zadania w grupie na najwyższym poziomie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających. |
Literatura podstawowa
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
- J. Kabaciński, Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w szczecinie, Szczecin, 1995
- J. Staliński, Teoria okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1969
- J.W. Piskorz-Nałęcki, Projektowanie statków morskich, cz. 1, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
- J.W. Piskorz-Nałęcki, Projektowanie statków morskich, cz. 2, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
- L. Buczkowski, Podstawy budownictwa okrętowego, cz. 2, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1974
- I. Semenov, K. Sanecka, Teoria projektowania statków, cwiczenia projektowe, Szczecin, 2001