Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)

Sylabus przedmiotu Automatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, rachunek macierzowy, funkcje zespolone, równania różniczkowe zwyczajne o stałych współczynnikach, transformata Laplace’a, transformacja Z

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.2
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.5
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.5
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.8
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.6
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.4
T-W-6zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.30
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-3metody programowane
M-4metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C09_W01
ma wiedzę na temat dynamiki obiektów sterowania oraz wspólczesnych układów sterowania i monitoringu
J_1A_W02T1A_W01InzA_W05C-2, C-1, C-3T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-1, T-W-5, T-L-7, T-L-6, T-W-2M-3, M-2, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C09_U08
potrafi rozpoznać i odpowiednio sklasyfikować obiekt liniowy oraz odpowiednio dobrać dla niego regulator
J_1A_U08T1A_U08InzA_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-L-6M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C09_K04
potrafi zidetyfikować jednostkę jako obiekt regulacji i dobrać dla niej odpowiedni regulator
J_1A_K04T1A_K03C-2, C-3T-W-4, T-L-5, T-W-3, T-L-7, T-L-6, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C09_W01
ma wiedzę na temat dynamiki obiektów sterowania oraz wspólczesnych układów sterowania i monitoringu
2,0nie posiada podstawowej wiedzy na temat liniwych układów sterowania
3,0posiada podstawową wiedzę na temat liniowych układów stwerowania
3,5ma wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat liniowych układów stwerowania oraz współczesnych układów regulacji i monitoringu, ma nieiwelkie braki w tym zakresie
4,5ma wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada kompletną wiedzę na temat liniowych układów stwerowania oraz współczesnych układów regulacji i monitoringu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C09_U08
potrafi rozpoznać i odpowiednio sklasyfikować obiekt liniowy oraz odpowiednio dobrać dla niego regulator
2,0nie zna właściwości podstawowych liniowych obiketów regulacji
3,0jest w stanie zidetyfikować liniowy obiekt regulacji
3,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0jest w stanie zidetyfikować liniowy obiekt regulacji i dobrać regulator lecz popełnia drobne błędy
4,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0jest w stanie zidetyfikować liniowy obiekt regulacji i poprawnie dobrać regulator

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C09_K04
potrafi zidetyfikować jednostkę jako obiekt regulacji i dobrać dla niej odpowiedni regulator
2,0nie jest w stanie zidentyfikować obiektu regualacji, nie orientuje się we współczesnych metodach sterowania
3,0jest w stanie zidentyfikować obiekt regualacji, słabo orientuje się we współczesnych metodach sterowania
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0nie jest w stanie zidentyfikować obiketu regualacji, orientuje się we współczesnych metodach sterowania, popełnia błędy przy doborze regulatora
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0nie jest w stanie zidentyfikować obiketu regualacji, orientuje się we współczesnych metodach sterowania, poprawnie dobiera regulator

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania. Część I. Układy liniowe z czasem ciągłym, Seria Tempus. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Drianikov D., Hellendoorn H., Reinfrank M., Wprowadzenie do sterowania rozmytego, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 1996
  3. Domachowski Z., Ghaemi M. H., Okrętowe układy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych, PLJ, Warszawa, 1996, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż BHP. Wprowadzenie do Matlab’a.2
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.2
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.2
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.2
T-L-5Programowanie sterowników PLC2
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.2
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.5
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.5
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.8
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.6
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.4
T-W-6zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowywanie wyników.30
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C09_W01ma wiedzę na temat dynamiki obiektów sterowania oraz wspólczesnych układów sterowania i monitoringu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W02ma podstawową wiedzę z obszaru nauk technicznych - stanowiącą bazę dyscypliny nauki budowa i eksploatacja maszyn, niezbędną w realizacji zadań kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
Metody nauczaniaM-3metody programowane
M-2Metody problemowe
M-4metody praktyczne
M-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada podstawowej wiedzy na temat liniwych układów sterowania
3,0posiada podstawową wiedzę na temat liniowych układów stwerowania
3,5ma wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat liniowych układów stwerowania oraz współczesnych układów regulacji i monitoringu, ma nieiwelkie braki w tym zakresie
4,5ma wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada kompletną wiedzę na temat liniowych układów stwerowania oraz współczesnych układów regulacji i monitoringu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C09_U08potrafi rozpoznać i odpowiednio sklasyfikować obiekt liniowy oraz odpowiednio dobrać dla niego regulator
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U08potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w tym wzakresie obsługiwania jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Znajomość dynamiki i stabilności liniowych układów regulacji
Treści programoweT-W-1Elementy liniowych układów regulacji. Funkcja przejścia. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe.
T-W-2Regulatory PID. Kryteria stabilności układów regulacji. Analiza układów regulacji w dziedzinie czasu i w dziedzinie częstotliwości.
T-L-3Dobór nastaw regulatora PID.
T-L-2Wyznaczanie charakterystyk podstawowych członów automatyki.
T-L-4Badanie stabilności układów sterowania.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-4metody praktyczne
M-3metody programowane
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna właściwości podstawowych liniowych obiketów regulacji
3,0jest w stanie zidetyfikować liniowy obiekt regulacji
3,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0jest w stanie zidetyfikować liniowy obiekt regulacji i dobrać regulator lecz popełnia drobne błędy
4,5posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0jest w stanie zidetyfikować liniowy obiekt regulacji i poprawnie dobrać regulator
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C09_K04potrafi zidetyfikować jednostkę jako obiekt regulacji i dobrać dla niej odpowiedni regulator
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Znajomość współczesnych metod sterowania automatycznego
C-3Orientacja w układach steroników PLC oraz układów monitoringu i wizualizacji.
Treści programoweT-W-4Wstęp do sterowania odpornego i rozmytego.
T-L-5Programowanie sterowników PLC
T-W-3Sterowniki programowalne. Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-L-7Modelowanie ruchu jednostki pływającej. Symulacja stabilizacji kursu.
T-L-6Systemy monitoringu i wizualizacji.
T-W-5Jednostka pływająca jako obiekt regulacji.
Metody nauczaniaM-3metody programowane
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe
M-4metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdania z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest w stanie zidentyfikować obiektu regualacji, nie orientuje się we współczesnych metodach sterowania
3,0jest w stanie zidentyfikować obiekt regualacji, słabo orientuje się we współczesnych metodach sterowania
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0nie jest w stanie zidentyfikować obiketu regualacji, orientuje się we współczesnych metodach sterowania, popełnia błędy przy doborze regulatora
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0nie jest w stanie zidentyfikować obiketu regualacji, orientuje się we współczesnych metodach sterowania, poprawnie dobiera regulator