Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Organizacja systemów bezpieczeństwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja systemów bezpieczeństwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,60,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,40,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć1
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza9
T-A-3zaliczenie zajęć2
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa3
15
wykłady
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.12
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.7
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.8
T-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i aktów prawnych15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zapoznanie się ze Strategią Bezpieczeństwa Narodowego RP. Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena Formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C02_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa
IB_1A_W16, IB_1A_W35, IB_1A_W21T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-W-4, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C02_U01
Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa
IB_1A_U01, IB_1A_U17T1A_U01, T1A_U16InzA_U08C-1T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C02_K01
Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C02_W01
Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy lub posiada wiedzę obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi, nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną znaczną iloscią błędów merytorycznych, nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną niewielką ilością błędów merytorycznych, rozumie podstawe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu obarczoną sporadycznymi błędami merytorycznymi, rozumie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma obszerną wiedzę wymaganyą dla przedstawienia problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma obszerną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje ze zrozumieniem pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz użyć w w innych obszarach wiedzy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C02_U01
Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi zaprojektować systemu bezpieczeństwa, adekwatnego do zagrożeń, nie zna obowiązujacego prawa
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować poprawnie system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować oraz potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi wybrać optymalne rozwiazanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C02_K01
Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. Potrafi analizować istniejace systemy bezpieczeństwa i dokonać oceny.

Literatura podstawowa

  1. Ficoń K, Inżynieria zarządzania kryzysowego: podejście systemowe, BEL Studio, Warszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie, Bellona, Warszawa, 2006
  3. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć1
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza9
T-A-3zaliczenie zajęć2
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.12
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.7
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.8
T-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i aktów prawnych15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Zapoznanie się ze Strategią Bezpieczeństwa Narodowego RP. Studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C02_W01Studen powinien posiadać wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym systemów bezpieczeństwa oraz strukturach systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W35ma wiedzę w zakresie oddzialywania różnych rodzajów zagrożeń na człowieka i środowisko
IB_1A_W21ma wiedzę w zakresie stosowania technicznych środków zabezpieczeń obiektów, obszaru i infrastruktury krytycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza
T-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy lub posiada wiedzę obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi, nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną znaczną iloscią błędów merytorycznych, nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz obarczoną niewielką ilością błędów merytorycznych, rozumie podstawe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu obarczoną sporadycznymi błędami merytorycznymi, rozumie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma obszerną wiedzę wymaganyą dla przedstawienia problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma obszerną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, Nie popełnia błędów merytorycznych, rozumie i interpretuje ze zrozumieniem pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz użyć w w innych obszarach wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C02_U01Potrafi zidentyfikować zagrożenia oraz zaprojektować system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń i obowiązujacego prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.
T-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożenia, nie potrafi zaprojektować systemu bezpieczeństwa, adekwatnego do zagrożeń, nie zna obowiązujacego prawa
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając znaczną ilość błędów oraz zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w niewielkim stopniu potrafi interpretować obowiązujace prawo
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym zidentyfikować zagrożenia popełniając nieznaczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować podstawowy system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, popełniając błędy i w dostatecznym stopniu potrafi interpretować obowiązujące prawo
4,0Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia popełniając sporadyczną ilość błędów oraz potrafi zaprojektować poprawnie system bezpieczeństwa adekwatny do zagrożeń, potrafi dobrze interpretować obowiązujące prawo
4,5Student potrafi w stopniu dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować oraz potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zidentyfikować zagrożenia i je zinterpretować, potrafi zaprojektować kilka wariantów systemu bezpieczeństwa adekwatnego do zagrożeń, potrafi wybrać optymalne rozwiazanie, potrafi bardzo dobrze interpretować obowiązujące prawo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C02_K01Student potrafi identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1umiejętność identyfikacji zagrożeń na podstawie wybranego scenariusza, analizy aktów prawnych oraz umiejętność tworzenia podstawowych systemów bezpieczeństwa
Treści programoweT-W-2Studia i plany zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Domeny bezpieczeństwa. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP. Planowanie cywilne. Obrona cywilna. Społeczne postrzeganie zagrożeń. Analiza systemów bezpieczeństwa w Polsce.
T-A-1Zapoznanie studentów z programem zajęć, litearaturą i wymaganiami dotyczącymi zaliczenia zajęć
T-W-1Definicje zagrożenia. Definicje bezpieczeństwa. Definicje kryzysu. Plany reagowania kryzysowego. Fazy zarządzania kryzysowego. Zarządzanie progresywne. Zarządzanie konserwatywne. Poziomy reagowania. Stany nadzwyczajne.
T-W-3Systemy bezpieczeństwa. Rola służb w systemie bezpieczeństwa. Organizacja i funkcjonowanie służb bezpieczeństwa. Organizacja i metodyka pracy służb bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpraca cywilno-wojskowa.
T-W-4Narzędzia komputerowe i systemy informacji przestrzennej w projektowaniu bezpieczeństwa. Organizacja informowania, ostrzegania i alarmowania.
T-A-4Współdziałanie służb i ludności cywilnej w ramach systemów bezpieczeństwa, na podstawie istniejącego prawa
T-A-2Identyfikacja zagrożeń, organizacja systemów bezpieczenstwa na podstawie wybranego scenariusza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia z przedmiotu ukierunkowane na identyfikacje zagrożeń i przygotowanie projektów systemów bezpieczeństwa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena Podsumowujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student niepotrafi identyfikować zagrożeń, nie ma świadomości związanych z zagrożeniami konsekwencji, nie potrafi wykonywać zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma słabą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikować zagrożenia, ma podstawową świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać podstawowe zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym identyfikować zagrożenia, posiada dobrą świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać większość zadań w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
4,5Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, ma świadomość związanych z zagrożeniami konsekwencji, potrafi wykonywać zadania w strukturach administracji i organizacjach zajmujących się inzynierią bezpieczeństwa. Potrafi analizować istniejace systemy bezpieczeństwa i dokonać oceny.