Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Firmanty <Malgorzata.Firmanty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej na poziomie rozszeżonym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z matematyki wyższej w zakresie działów objętych przedmiotem. |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętniści posługiwania się technikami i algorytmami obliczeniowymi niezbędnymi do rozwiązywania zadań i problemów inżynierskich. |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świadomości potrzeby uczenia się przez całe życie oraz odpowiedzialności za rzetelną pracę własną i podległego mu zaspołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ciągi liczbowe:obliczanie granic ciągów, granice specjalne.liczba e. | 3 |
T-A-2 | Funkcja jednej zmiennej : definicja, dziedzina, zbiór wartości, wykres i własności.Funkcja złożona i odwrotna.Funkcja opisana parametrycznie. Funkcje:stała, liniowa, kwadratowa,wieleomian, wymierna, wykładnicza, logarytmiczna trygonometryczne, cyklometryczne, hiperboliczne. | 6 |
T-A-3 | Granica funkcji: obliczanie granic, granice specjalne, wyznaczanie asymptot funkcji.Badanie ciągłości funkcji.Wykorzystanie własności funkcji ciągłej do obliczania przybliżonych wartości pierwiastków równania. | 4 |
T-A-4 | Pochodna funkcji: obliczanie pochodnej z definicji oraz ze wzorów i rguł rachunku różniczkowego, styczna do wykresu funkcji, obliczanie pochodnych funkcji złożonych. | 4 |
T-A-5 | Różniczka funkcji - obliczenia przybliżone. | 1 |
T-A-6 | POchodne wyższych rzędów. Wzory: Lebniza, Taylora i Maclaurina. Obliczanie przybliżonych wartości funkcji i szacowanie błędów. | 4 |
T-A-7 | Twierdzenie de L' Hospitala - obliczanie granic i wyznaczanie asymptot funkcji. | 3 |
T-A-8 | Wyznaczanie ekstremów lokalnych i globalnych oraz badanie monotoniczności funkcji. | 2 |
T-A-9 | Wyznaczanie przedziałów wypukłości i wklęslości oraz punktów przegięcia wykresu funkcji. | 1 |
T-A-10 | Badanie przebiegu zmienności funkcji i rysowanie wykresów. | 4 |
T-A-11 | Całka nieoznaczona:Całkowanie przez części i przez podstawienie, Całkowanie funkcji: wymiernych, niewymiernych i trygonometrycznych. | 4 |
T-A-12 | Układy wsółrzędnych na płaszczyźnie: kartezjański i biegunowy.Różne sposoby opisywania krzywej na płaszczyxnie.Wybrane krzywe: okrąg, elipsa, hiperbola, parabola, cykloida, asteroida, kardioida, traktrysa, lemniskata Bernoulliego, spirala archimedesa i logarytmiczna. | 3 |
T-A-13 | Całka oznaczona: obliczanie całek oznaczowych z wykorzystaniem twierdzeń i wzorów rachunku całkowego, obliczanie całek niewłaściwych. | 3 |
T-A-14 | Zastosowania geometryczne całki oznaczonej: obliczanie pól figur płaskich, długości łuków,objętości brył i pół powierzchni. | 6 |
T-A-15 | Liczby zespolone: mnożenie, dzielenie, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych. Interpretacja geometryczna zbiorów liczb zespolonycn. Rozwiązywanie równań w zbiorze liczb zespolonych. | 3 |
T-A-16 | Obliczanie wyznaczników. Wyznaczanie macierzy odwrotnej. Rozwiązywanie równań macierzowych.Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą eliminacji Gaussa. | 3 |
T-A-17 | Działania na wektorach w przestrzeni. Obliczanie iliczynów skalarnych, wektorowych i mieszanych wektorów. Rozwiązywanie różnych zadań z wykorzystaniem algebry wektorów. | 3 |
T-A-18 | Wyznaczanie płaszczyzn i prostych w przestrzeni oraz badanie ich wzajemnego położenia. | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ciągi liczbowe: definicja granicy ciągu ijej własności, symbole nieoznaczone, granice specjalne, liczba e. | 2 |
T-W-2 | Granica i ciągłość funkcji: definicja i własności, granice specjalne. Własności funkcji ciągłych. Asymptoty funkcji | 3 |
T-W-3 | Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: definicja pochodnej i jej interpretacja geometryczna, pochodna sumy, iloczynu i ilorazu funkcji, pochodna funkcji złożonej, odwrotnej i opisanej parametrycznie, różniczka funkcji, pochodne wyższych rzędów, wzór Leibniza, twierdzenia Rolle'a, Lagrange'a, Taylora i de L'Hospitala, zastosowania pochodnej: ekstrema i monotoniczność funkcji, wypukłość, punkty przegięcia i asymptoty wykresu funkcji. | 8 |
T-W-4 | Całka nieoznaczona: definicja i własności, całkowanie przez części przez podstawienie, całkowanie funkcji wymiernych,niewymiernych i trygonometrycznych. | 6 |
T-W-5 | Całka oznaczona: definicja i własności, całki niwłaściwe, interpretacja geometryczna: pole figury, długość krzywej, objętość bryły i pole powierzchni. | 3 |
T-W-6 | Liczby zespolone: definicja, postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zaspolonej, działania na liczbach zespolonych,równanie kwadratowe w zbiorze liczb zespolonych. | 2 |
T-W-7 | Macierze. Wyznaczniki. Układy równań liniowych. Metoda eliminacji Gaussa. | 3 |
T-W-8 | Algebra wektorów w przestrzeni: Iloczyn skalarny, wektorowy i mieszany wektorów. Płaszczyzna i prosta w przestrzeni. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciech - rozwiązywanie zadań pod kierunkiem osoby prowadzącej ćwiczenia, sporządzanie notatek.Pisanie sprawdzianów. | 60 |
A-A-2 | Nauka własna - analizowanie zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach, samodzielne rozwiązywanie podobnych zadań, studiowanie literatury. | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie do pisemnych sprawdzianów. | 12 |
A-A-4 | Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia. | 3 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach - słuchanie wykładu i sporządzanie notatek. | 30 |
A-W-2 | Nauka własna teori z wykładu - przeanalizowanie treści, zrozumienie, zapamiętanie, studiowanie literatury. | 48 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu . | 12 |
A-W-4 | Konsultacje z osobą prowadzącą wykład. | 6 |
A-W-5 | Egzamin | 4 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z objaśnieniami i przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bierząca ocena wiedzy, umiejętności i aktywności studenta na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Trzy dwugodzinne pisemne sprawdziany z rozwiązywania zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny składający się z dwóch części: ( A ) praktycznej - rozwiązywanie zadań ( B ) teoretycznej - odpowiadanie na pytania dotyczące treści wykładu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B04_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z wybranych działów matematyki wyższej realizowanych w ramach przedmiotu. | BJ_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B04_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich, z uwzględnieniem poprawności formuowań wniosków i ich interpretacji technicznej. | BJ_1A_U01, BJ_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U05 | InzA_U03 | C-2, C-1 | T-A-13, T-A-4, T-A-16, T-A-1, T-A-6, T-A-17, T-A-7, T-A-15, T-A-3, T-A-11, T-A-8, T-A-2, T-A-12, T-A-10, T-A-5, T-A-14, T-A-18, T-A-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B04_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się oraz syste matycznej i uczciwej pracy. | BJ_1A_K01 | T1A_K01 | InzA_K02 | C-3 | T-A-10, T-A-14, T-A-11, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-12, T-A-17, T-A-13, T-W-7, T-W-8, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-A-18, T-A-9, T-A-15, T-W-1, T-A-8, T-W-5, T-A-4, T-A-7, T-A-16, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B04_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z wybranych działów matematyki wyższej realizowanych w ramach przedmiotu. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu. |
3,0 | Ssudent zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
3,5 | Student zna prawie wszystkie podstawowe: - definicje i twierdzenia, - niektóre z nich umie zilustrować przykładami, - niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
4,0 | Student zna większość: - definicji z przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczeniowych. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je, - twierdzenia wraz z ich interpretacją geometryczną, - algorytmy obliczeniowe. | |
5,0 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je, - twierdzenia wraz z ich interpretacją geometryczną, - dowody podstawowych twierdzeń, - algorytmy obliczeniowe. Stosuje swoją wiedzę w niektórych zadaniach problemowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B04_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich, z uwzględnieniem poprawności formuowań wniosków i ich interpretacji technicznej. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych i stosuje czytelny zapis. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach oraz prezentuje przejrzysty tok rozumowania przy ich rozwiązywaniu. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treci programowych stosując przy tym przejrzysty tok rozumowania. Potrafi weryfikować uzyskane wyniki. Stosuje specjalistyczny język matematyczny zapisu. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych, stosując przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny język matematyczny zapisu.Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki.Prezentuje nowe ( spoza treści programowych ) metody rachunkowe. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny język matematyczny zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanych wyników, - nowe ( spoza treści programowych ) metody obliczeniowe. Potrafi poprowadzić merytoryczną dyskusję problemową. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B04_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się oraz syste matycznej i uczciwej pracy. | 2,0 | Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach pracuje nieuczciwie. |
3,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się w stopniu dostatecznym do zajęć. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
3,5 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się systematycznie w stopniu dostatecznym do zajęć. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. Wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. | |
4,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje się systematycznie do zajęć. Nakolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie.Wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. | |
4,5 | Student uczęszcza na ćwiczenia.Przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o treści z literatury.Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. Wykazuje wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. | |
5,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia. Przygotowuje sie systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o treści z literatury. Na kolokwiach pracuje samodzielnie i uczciwie. Wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach. Przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów. |
Literatura podstawowa
- M. Gewert, Z. Skoczylas, "Analiza matematyczna 1. Definicje , twierdzenia wzory", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2009, XIX, dostępne są różne i inne wydania
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, "Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2009, XVI, dostępne są różne inne wydania
- M. Gewert, Z. Skoczylas, "Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2009, XVIII, dostępne są różne inne wydania
- T. Jurewicz, Z. Skoczylas, "Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania", Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2009, XV, Dostępne są różne inne wydania
- R. Krupoński i inni, "Zbiór zadań z Matematyki", Akademia Morska w Szczecinie, Szczecin, 2005, V, dostępne są różne inne wydania
Literatura dodatkowa
- G. Decewicz, W. Żakowski, "Podręczniki Akademickie eit. Matematyka Część I", WNT, Warszawa, 2000, dostępne różne inne wydania
- T. Trajdos, "Podręczniki Akademickie eit.Matematyka Część III", WNT, Warszawa, 1999, dostępne różne inne wydania
- W. Krysicki. L. Włodarski, "Analiza matematyczna w zadaniach część I", PWN, Warzsawa, 2007, 29, dostępne różne inne wydania