Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomia i zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia i zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęć z zakresu ekonomii |
C-2 | Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania |
C-3 | Identyfikacja funkcji i roli umiejętności kierowniczych |
C-4 | Umiejętność przygotowania biznes planu nowego przedsięwzięcia |
C-5 | Zapoznanie studentów z funkcjami gospodarowania w procesie wzrostu i narzędzami polityki ekonomicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elastyczność popytu i elastyczność podaży względem cen i dochodów | 1 |
T-A-2 | Mierzenie kosztów, zysków i strat w procesie gospodarowania w przedsiębiorstwie. Efekty wprowadzania innowacji i wzrostu wydajności pracy | 2 |
T-A-3 | Zatrudnienie, inwestycje i stan technologii jako czynniki wzrostu gospodarczego | 2 |
T-A-4 | Badania narzędzi polityki ekonomicznej | 1 |
T-A-5 | Sposób działania Europejskiej Unii Gospodarczo-Walutowej. Metody zarządzania | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-7 | Specyfika zarządzania wielkimi organizacjami gospodarczymi | 2 |
T-A-8 | Obecność na zaliczeniu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. mechanizm rynkowy | 2 |
T-W-2 | Działalność przedsiębiorstwa i sposoby jego rozwoju | 2 |
T-W-3 | PKB i model wzrostu gospodarczego | 2 |
T-W-4 | Polityki ekonomiczne rządu. Europejski System Walutowy | 2 |
T-W-5 | Zasady i metody stosowane w planowaniu, organizowaniu, zatrudnianiu., kierowaniu i kontroli procesu zarządzania. Style zarządzania | 3 |
T-W-6 | Metody sporządzania biznesplanu | 1 |
T-W-7 | Obecność na zaliczeniu | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna (czytanie literatury) | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
A-A-5 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje do wykładu | 3 |
A-W-2 | Praca własna (czytanie literatury) | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Udział w zajęciach | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | M-1 Metody podające (wykład informacyjny, opis , wyjasnienie) |
M-2 | M-2 Metody problemowe (wykład problemowy) |
M-3 | M-3 Metody aktywizujące (metoda sytuacja, metoda przypadków) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B01_W23 Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu | BJ_1A_W23 | T1A_W09 | InzA_W04 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B01_U01 Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej | BJ_1A_U13, BJ_1A_U11 | T1A_U10, T1A_U12 | InzA_U03, InzA_U04 | C-1, C-3, C-5 | T-W-6, T-A-7, T-W-5, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_B01_K04 Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu | BJ_1A_K04 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-2, T-A-4, T-A-7, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B01_W23 Zdobycie i wykorzystanie wiedzy w zakresie przedmiotu | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie |
3,0 | Student definiuje niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie | |
3,5 | Stiudent poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie | |
4,0 | Student zna definicje wszystkiech pojęć z zakresu ekonomia i zarządzanie | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie kluczowe problemy w zakresie ekonomii i zarządzania | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu, z uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B01_U01 Umiejętność rozróżniania problemów ekonomiczno-społecznych w gospodarce państwowej | 2,0 | Student nie posiada niezbędnych umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie |
3,0 | Student niezbyt umiejętnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania | |
3,5 | Student poprawnie definiuje więkość pojęć z zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie | |
4,0 | Student zna definicje wszystkich pojęć w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie | |
4,5 | Student umiejętne wykorzystuje narzędzia potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu ekonomii i zarządzania | |
5,0 | Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_B01_K04 Zdobycie odpowiednich kwalifikacji w zakresie przedmiotu | 2,0 | Student nie posiada komptencji w zakreis i zarządzania |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia zakresu przedmiotu ekonomia i zarządzanie | |
3,5 | Student pposiada podstawowe kompetencje w zakresie ekonomii i zarządzania | |
4,0 | Kompetencje student nie są pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie ekonomii i zarządzania | |
4,5 | Kompetencje studenta nie w pełni ukształtowanie, jednak dobrze radzi sobie z zagadnieniami w zakresie ekonomii i zarządzania | |
5,0 | Student posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ekonomia i zarządzanie |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 1994
- Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 1998
- Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
- Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizację. Zarys teoriii i praktyki., Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997