Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia informacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza informatyczna z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej |
W-2 | Podstawy obsługi komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie z zagadnieniami objętymi egzaminami na Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności obsługiwania edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, bazy danych, tworzenia prezentacji multimedialnych oraz aplikacji graficznych i internetowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Użytkowanie komputerów - podstawowy organizacji pracy w systemie operacyjnym Windows, zarządzenie zasobami komputera, operacjie na plikach i folderach | 4 |
T-L-2 | Usługi sieciowe w systemach informacyjnych. Usługi Uczelnianej Sieci Komputerowej ZUT. Zasady korzystania z odtsępnego oprogramowania sieciowego. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie. | 4 |
T-L-3 | Przetwarzanie tekstów - tworzenie i edycja tekstu z wykorzystaniem zaawansowanych operacji formatowania, tworzenie tekstu w postacji tabeli oraz operacje na tabelach, tworzenie i wykorzystanie szablonów dokumentów oraz wykorzystanie korespondencji seryjne. Techniki umieszczania obektów z innych aplikacji w dokumencie tekstowym. | 5 |
T-L-4 | Arkusz kalkulacyjny - wpisywanie danych, zasady tworzenia formuł, sposoby adresowania komórek, tworzenie i foramtowanie wykresów, wykorzystanie standardowych funkcji oraz dostępnych narzędzi do obliczeń i analiz inżynierskich | 5 |
T-L-5 | Baza danych - projektowanie bazy danych, modyfikacjia i wprowadznie danych, wyszukiwanie i sortowanie danych wedłg określonych kryteriów, wykorzystanieróznych rodzajów kwerend, tworzenie, formatowanie formularzy i raportów. | 4 |
T-L-6 | Grafika menedżerska i prezentacyjna - tworzenie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem różnych forma prezentacji typu obraz, film, dżwięk, hiperłącza, tabele, wykresy, schematy. Animowanie tekstów i obiektów. Uruchamianie prezentacji i umieszczanie w Internecie. | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie przedmiotu | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-L-3 | Przeglądanie internetu | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zajęć | 6 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerwe z niezbędnym oprogramowaniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z użyciem komputera |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A01_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych | BJ_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A01_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej | BJ_1A_U07 | T1A_U02, T1A_U07 | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A01_K01 Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu różnych technik komuterowych | BJ_1A_K01 | T1A_K01 | InzA_K02 | C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A01_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie oraganizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. | |
5,0 | Student posiada w pełni wiedzę w zakresie oraganizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A01_U01 Student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej | 2,0 | Student nie posiada umiejętności i w zakresie wykorzystania baz danych, edytorów tekstów, arkusza kalkulacyjnego oraz narzędzi grafiki memedżerskiej i prezentacyjnej. |
3,0 | Student potrafi: uwtorzyć, edytować dokument tekstowy z wykorzystaniem podstwoweych technik formatowania tekstu; wprowadzić dane i wykonać podstwowe obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć prostą prezentację multimedialną. | |
3,5 | Student potrafi: uwtorzyć, edytować dokument tekstowy z wykorzystaniem zaawansowanych technik formatowania tekstu; wprowadzić dane i wykonać obliczenia korzystając z dostępnych funkcji oraz tworzyć wykresy w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy, osadzając obiekty. | |
4,0 | Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, szablony i wzorce; wykonać obliczenia korzystając z dostępnych funkcji, sposobów adresowania i nazw komórek oraz tworzyć i formatować wykresy w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy i ich wzorce, osadzając obiekty. | |
4,5 | Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, korzystać z szablonów, wzorców i korespondencji seryjnej; wykonać zaawansowane obliczenia wykorzystając różne sposoby tworzenia formuł obliczeniowych oraz zaawansowane sposoby tworzenia i modyfikacji wykresów w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć prezentację multimedialną formatując slajdy i ich wzorce, osadzając obiekty, z wykorzystaniem podstawowej animacji. | |
5,0 | Student potrafi: uwtorzyć zaawansowane dokumenty tekstowe, szablony i wzorce, korzysta z korespondencji seryjnej z wykozrystaniem bazy danych; wykonać zaawansowane obliczenia wykorzystając różne sposoby tworzenia formuł obliczeniowych i formuły tablicowej oraz zaawansowane sposoby tworzenia i modyfikacji wykresów w arkuszu kalkulacyjnym; utworzyć zaawansowaną prezentację multimedialną z wykorzystaniem osadzonych obiektów, schematów organizacyjnyvh i różnych form animacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A01_K01 Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu różnych technik komuterowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejętności z zakresu różnych technik komputerowych. |
3,0 | Studen potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z edytorem teksowym, arkuszem kalkulacyjnym i aplkacją multimedialną. | |
3,5 | Studen potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z edytorem teksowym, arkuszem kalkulacyjnym i aplkacją multimedialną - tworząc i formatując dokumenty, skoroszyty i prezentacje. | |
4,0 | Studen potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z edytorem teksowym, arkuszem kalkulacyjnym i aplkacją multimedialną - tworząc i modyfikując dokumenty, skoroszyty i prezentacje z wykorzystaniem narzędzi dostępnych przez aplikacje. | |
4,5 | Studen potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z edytorem teksowym, arkuszem kalkulacyjnym i aplkacją multimedialną - tworząc dokumenty, skoroszyty i prezentacje z wykorzystaniem zaawansowanych technik. | |
5,0 | Studen potrafi wykorzystać na poziomie zaawansowanym wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z edytorem teksowym, arkuszem kalkulacyjnym i aplkacją multimedialną. |
Literatura podstawowa
- Żarnowska-Mazur A., ECDL na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN|, Warszawa, 2012, 2
- Koperowska-Tomczak M., Przetwarzanie tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Koperowska-Tomczak M., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN: Mikon, Warszawa, 2009
- Koperowska-Tomczak M., ECDL: Bazy danych, Wydawnictwo Naulowe PWN, Warszawa, 2009
- Koperowska-Tomczak M., Grafika inżynierska i prezentacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Żarnowska-Mazur A., Przeglądnie stron internetowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Nowakowska H., Użytkowanie komputerów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik, Helion, Gliwice, 2009