Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Działalność hotelarska i gastronomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Działalność hotelarska i gastronomiczna
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 25 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje na temat hotelarstwa i usług hotelowych, geografia turyzmu, turystyka i rodzaje turystyki oraz podstawowa wiedza z zakresu krajoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z hotelami kategorii trzy i dwie gwiazdki, zwiedzanie i pełne zapoznanie się z miejscem wykonywania usług hotelarsko-gastronomicznych. Kategoryzacja obiektów hotelowych. Poznanie organizacji pracy, zarządzania , nadzoru i kontroli pracy w hotelach turystycznych i systemowych. Poznanie standardów obsługi gości, standardów recepcyjnych, gastronomicznych i cateringowych. Poznanie standardów i rodzaje pokojów: 1 osobowych, 2 osobowych, studio, apartament.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Istota i zasady usług hotelarskich: -przemysł hotelarski; -definicja pojęcia usługi hotelarskie3
T-L-2System prawa w hotelarstwie: •odpowiedzialność zarządzającego hotelem za bezpieczeństwo gości i ich mienia •bezpieczeństwo właściciela i zarządzającego przedsiębiorstwem hotelarskim •zadania hotelarstwa i hotelu w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego3
T-L-3Struktura organizacyjna obiektow hotelarskich na podstawie wybranych hoteli: •hotele sieciowe ( ACCOR ) •hotele prywatne (skategoryzowane)5
T-L-4Kierowanie grupą zawodową w hotelu: •istota procesu kierowania (zarządzania) •pojęcie zespołu pracowniczego •proces kierowania zespołem pracowniczym •funkcjonowanie zespołu pracowniczego •oddziaływanie kierownika na zespoł •aktywizacja zespołu pracowniczego w hotelu5
T-L-5Komunikacja – kreowanie zespołow wysokiej skuteczności w realizacji usług hotelowych: •silne i słabe strony perfekcyjnego zespołu -charakterystyka skutecznych zespołow zadaniowych •funkcjonowanie kluczowych rol w zespole •istota przywodztwa •analiza zachowań w zespole4
T-L-6Skuteczny sprzedawca usług hotelowych: -zadania pracownika sprzedaży -identyfikacja silnych i słabych stron hotelu -zasady przygotowania wystąpień potrzeby i prawa klienta -procesy sprzedaży -psychologiczne aspekty komunikacji z klientem -psychografia klienta3
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z funkcjonowaniem poszczegolnych działow hotelu: Recepcja jako serce hotelu Dział marketingu i sprzedaży Pion hotelowy Pion gastronomiczny Wellnes & Spa Dział administracyjno-księgowy2
25
wykłady
T-W-1Krótka historia hotelarstwa, rys historyczny, kształtowanie się. Lokalizacja hoteli 3L (przykłady). Baza noclegowa, cele i zadania obiektów hotelowych, podział obiektów i ich kategoryzacja, rekomendacja2
T-W-2Pojęcia, cechy i mierniki usług hotelarskich. Miejsce wytwarzania usług: stanowiska, punkty, zakłady, działy, sekcje. Czynniki warunkujące rodzaj, zakres i jakość oferty3
T-W-3Cykle obsługi gości, techniki obsługi, standardy polskie, europejskie, światowe, Orbis, Accor, Hilton, Szeraton, Bass i inne. Produkt hotelowo-gastronomiczny. Składniki produktu hotelowo-gastronomicznego: 2a) usługi podstawowe b) usługi komplementarne c)usługi towarzyszące.3
T-W-4Rodzaje zakładów hotelarskich na świecie i w Polsce. Systemy hotelarskie, łańcuchy hotelowe, globalizacja. Umowy o usługi hotelarskie i inne. Analiza sprzedaży i kontroli usług, koszty, przychody operacyjne, wyniki3
T-W-5Produkt turystyczny, gastronomiczny, nowy produkt. Jakość usług , systemy kontroli jakośći w łańcuchach hotelowych, .w hotelach markowych.2
T-W-6Być hotelarzem : etyka, etykieta hotelarza, psychologia osobowości gościa hotelowego i pracownika. Predyspozycje psychofizyczne. Typologia: Hipokratesa, Junga, Kretschmera1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczeszczanie na zajecia25
A-L-2Studiowanie literatury5
30
wykłady
A-W-1uczęszczanie na zajecia14
A-W-2Studiowanie literatury16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny,wykład problemowy, zajecia praktyczne, prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B14mhig_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat hotelarstwa i usług hotelowych.
TOW_2A_W14, TOW_2A_W12, TOW_2A_W11, TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B14mhig_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafik określić zadania wykonywane w miejscach usług hotelarsko-gastronomicznych Ponadto student potrafi poprawnie skategoryzować obiekty hotelowe.
TOW_2A_U09, TOW_2A_U07, TOW_2A_U15, TOW_2A_U06, TOW_2A_U08, TOW_2A_U13S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-L-5, T-L-3, T-W-3, T-L-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B14mhig_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada poprawną wiedzę na temat standardów obsługi gości oraz standardów recepcyjnych.
TOW_2A_K02, TOW_2A_K01, TOW_2A_K05, TOW_2A_K06S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-6, T-L-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B14mhig_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat hotelarstwa i usług hotelowych.
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych usług wykonywanych w obiektach hotelowych. Ponadto nie potrafi skategoryzować obiektów hotelowych.
3,0Student potrafi wymienić usługi wykonywane w obiektach hotelowych.
3,5Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych.
4,0Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych. Student potrafi skategoryzować obiekty hotelowe
4,5Student dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Potrafi określić rodzaje zakładów hotelarskich na świecie i w Polsce.
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Ponadto zapoznał się z miejscem wykonywania usług hotelarskich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B14mhig_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafik określić zadania wykonywane w miejscach usług hotelarsko-gastronomicznych Ponadto student potrafi poprawnie skategoryzować obiekty hotelowe.
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych usług wykonywanych w obiektach hotelowych Ponadto nie potrafi skategoryzować obiektów hotelowych.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić usługi wykonywane w obiektach hotelowych
3,5Student potrafi wymienić usługi wykonywanych w obiektach hotelowych. Potrafi określić cele i zadania obiektów hotelowych
4,0Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych. Student potrafi omówić standardy obsługi gości.
4,5Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Student potrafi omówić standardy obsługi gości.
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Ponadto zapoznał się z miejscem wykonywania usług hotelarskich.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B14mhig_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada poprawną wiedzę na temat standardów obsługi gości oraz standardów recepcyjnych.
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych usług wykonywanych w obiektach hotelowych Ponadto nie potrafi skategoryzować obiektów hotelowych.
3,0Student potrafi wymienić usługi wykonywane w obiektach hotelowych
3,5Student potrafi wymienić usługi wykonywanych w obiektach hotelowych. Potrafi określić cele i zadania obiektów hotelowych
4,0Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych. Student potrafi skategoryzować obiekty hotelowe
4,5Student zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Student potrafi omówić standardy obsługi gości.
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Ponadto zapoznał się z miejscem wykonywania usług hotelarskich.

Literatura podstawowa

  1. Czesław Witkowski, Hotelarstwo, Podstawy hotelarstwa, WSE, Warszawa, 2002
  2. Zenon Błądek, Wyposażenie obiektów hotelarskich, Z.P.H.T, Warszawa, 1993
  3. Sylwia Oparka, Teresa Nowicka, Organizacja pracy w hotelarstwie, PZH, Warszawa, 1999
  4. Jozef A Wojnarowski, Produkt – turystyczny – hotelowy, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości, Nowy Sącz, 2008
  5. Tim Knowles, Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PTE, Warszawa, 2001
  6. W.B. Martin, Zarządzanie jakością obsługi w restauracji i hotelach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006
  7. Cz. Arkuszynski, Gastronomia hotelowa, wybrane zagadnienia organizacyjne i podstawy obsługi, M. Gospodarki i PZH, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Jozef A Wojnarowski, Tomasz Wołowiec, Zarządzanie Turystyką- Hotelarstwem i Turystyką Uzdrowiskową, WSP, Nowy Sącz, 2008
  2. Marek Turkowski, Hotelarstwo, elementy marketingu, PWN, Warszawa, 1999
  3. M.Nowakowski, Obiekt hotelarski jako przedsiębiorstwo, GWSH, Katowice, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Istota i zasady usług hotelarskich: -przemysł hotelarski; -definicja pojęcia usługi hotelarskie3
T-L-2System prawa w hotelarstwie: •odpowiedzialność zarządzającego hotelem za bezpieczeństwo gości i ich mienia •bezpieczeństwo właściciela i zarządzającego przedsiębiorstwem hotelarskim •zadania hotelarstwa i hotelu w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego3
T-L-3Struktura organizacyjna obiektow hotelarskich na podstawie wybranych hoteli: •hotele sieciowe ( ACCOR ) •hotele prywatne (skategoryzowane)5
T-L-4Kierowanie grupą zawodową w hotelu: •istota procesu kierowania (zarządzania) •pojęcie zespołu pracowniczego •proces kierowania zespołem pracowniczym •funkcjonowanie zespołu pracowniczego •oddziaływanie kierownika na zespoł •aktywizacja zespołu pracowniczego w hotelu5
T-L-5Komunikacja – kreowanie zespołow wysokiej skuteczności w realizacji usług hotelowych: •silne i słabe strony perfekcyjnego zespołu -charakterystyka skutecznych zespołow zadaniowych •funkcjonowanie kluczowych rol w zespole •istota przywodztwa •analiza zachowań w zespole4
T-L-6Skuteczny sprzedawca usług hotelowych: -zadania pracownika sprzedaży -identyfikacja silnych i słabych stron hotelu -zasady przygotowania wystąpień potrzeby i prawa klienta -procesy sprzedaży -psychologiczne aspekty komunikacji z klientem -psychografia klienta3
T-L-7Praktyczne zapoznanie się z funkcjonowaniem poszczegolnych działow hotelu: Recepcja jako serce hotelu Dział marketingu i sprzedaży Pion hotelowy Pion gastronomiczny Wellnes & Spa Dział administracyjno-księgowy2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krótka historia hotelarstwa, rys historyczny, kształtowanie się. Lokalizacja hoteli 3L (przykłady). Baza noclegowa, cele i zadania obiektów hotelowych, podział obiektów i ich kategoryzacja, rekomendacja2
T-W-2Pojęcia, cechy i mierniki usług hotelarskich. Miejsce wytwarzania usług: stanowiska, punkty, zakłady, działy, sekcje. Czynniki warunkujące rodzaj, zakres i jakość oferty3
T-W-3Cykle obsługi gości, techniki obsługi, standardy polskie, europejskie, światowe, Orbis, Accor, Hilton, Szeraton, Bass i inne. Produkt hotelowo-gastronomiczny. Składniki produktu hotelowo-gastronomicznego: 2a) usługi podstawowe b) usługi komplementarne c)usługi towarzyszące.3
T-W-4Rodzaje zakładów hotelarskich na świecie i w Polsce. Systemy hotelarskie, łańcuchy hotelowe, globalizacja. Umowy o usługi hotelarskie i inne. Analiza sprzedaży i kontroli usług, koszty, przychody operacyjne, wyniki3
T-W-5Produkt turystyczny, gastronomiczny, nowy produkt. Jakość usług , systemy kontroli jakośći w łańcuchach hotelowych, .w hotelach markowych.2
T-W-6Być hotelarzem : etyka, etykieta hotelarza, psychologia osobowości gościa hotelowego i pracownika. Predyspozycje psychofizyczne. Typologia: Hipokratesa, Junga, Kretschmera1
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczeszczanie na zajecia25
A-L-2Studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczęszczanie na zajecia14
A-W-2Studiowanie literatury16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B14mhig_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat hotelarstwa i usług hotelowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
TOW_2A_W12Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji. Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach i ich historycznej ewolucji.
TOW_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) wpływających na sposób organizacji przedsiębiorstw i rządzących nimi prawidłowościami (ich źródeł, natury, zmian i sposobów działania).
TOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z hotelami kategorii trzy i dwie gwiazdki, zwiedzanie i pełne zapoznanie się z miejscem wykonywania usług hotelarsko-gastronomicznych. Kategoryzacja obiektów hotelowych. Poznanie organizacji pracy, zarządzania , nadzoru i kontroli pracy w hotelach turystycznych i systemowych. Poznanie standardów obsługi gości, standardów recepcyjnych, gastronomicznych i cateringowych. Poznanie standardów i rodzaje pokojów: 1 osobowych, 2 osobowych, studio, apartament.
Treści programoweT-W-2Pojęcia, cechy i mierniki usług hotelarskich. Miejsce wytwarzania usług: stanowiska, punkty, zakłady, działy, sekcje. Czynniki warunkujące rodzaj, zakres i jakość oferty
T-W-1Krótka historia hotelarstwa, rys historyczny, kształtowanie się. Lokalizacja hoteli 3L (przykłady). Baza noclegowa, cele i zadania obiektów hotelowych, podział obiektów i ich kategoryzacja, rekomendacja
T-W-4Rodzaje zakładów hotelarskich na świecie i w Polsce. Systemy hotelarskie, łańcuchy hotelowe, globalizacja. Umowy o usługi hotelarskie i inne. Analiza sprzedaży i kontroli usług, koszty, przychody operacyjne, wyniki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny,wykład problemowy, zajecia praktyczne, prezentacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych usług wykonywanych w obiektach hotelowych. Ponadto nie potrafi skategoryzować obiektów hotelowych.
3,0Student potrafi wymienić usługi wykonywane w obiektach hotelowych.
3,5Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych.
4,0Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych. Student potrafi skategoryzować obiekty hotelowe
4,5Student dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Potrafi określić rodzaje zakładów hotelarskich na świecie i w Polsce.
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Ponadto zapoznał się z miejscem wykonywania usług hotelarskich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B14mhig_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafik określić zadania wykonywane w miejscach usług hotelarsko-gastronomicznych Ponadto student potrafi poprawnie skategoryzować obiekty hotelowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
TOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
TOW_2A_U08Posiada specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebnych do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
TOW_2A_U13Potrafi dokonać kompleksowej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w zakresie towaroznawstwa i usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z hotelami kategorii trzy i dwie gwiazdki, zwiedzanie i pełne zapoznanie się z miejscem wykonywania usług hotelarsko-gastronomicznych. Kategoryzacja obiektów hotelowych. Poznanie organizacji pracy, zarządzania , nadzoru i kontroli pracy w hotelach turystycznych i systemowych. Poznanie standardów obsługi gości, standardów recepcyjnych, gastronomicznych i cateringowych. Poznanie standardów i rodzaje pokojów: 1 osobowych, 2 osobowych, studio, apartament.
Treści programoweT-L-5Komunikacja – kreowanie zespołow wysokiej skuteczności w realizacji usług hotelowych: •silne i słabe strony perfekcyjnego zespołu -charakterystyka skutecznych zespołow zadaniowych •funkcjonowanie kluczowych rol w zespole •istota przywodztwa •analiza zachowań w zespole
T-L-3Struktura organizacyjna obiektow hotelarskich na podstawie wybranych hoteli: •hotele sieciowe ( ACCOR ) •hotele prywatne (skategoryzowane)
T-W-3Cykle obsługi gości, techniki obsługi, standardy polskie, europejskie, światowe, Orbis, Accor, Hilton, Szeraton, Bass i inne. Produkt hotelowo-gastronomiczny. Składniki produktu hotelowo-gastronomicznego: 2a) usługi podstawowe b) usługi komplementarne c)usługi towarzyszące.
T-L-6Skuteczny sprzedawca usług hotelowych: -zadania pracownika sprzedaży -identyfikacja silnych i słabych stron hotelu -zasady przygotowania wystąpień potrzeby i prawa klienta -procesy sprzedaży -psychologiczne aspekty komunikacji z klientem -psychografia klienta
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny,wykład problemowy, zajecia praktyczne, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych usług wykonywanych w obiektach hotelowych Ponadto nie potrafi skategoryzować obiektów hotelowych.
3,0Student potrafi poprawnie wymienić usługi wykonywane w obiektach hotelowych
3,5Student potrafi wymienić usługi wykonywanych w obiektach hotelowych. Potrafi określić cele i zadania obiektów hotelowych
4,0Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych. Student potrafi omówić standardy obsługi gości.
4,5Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Student potrafi omówić standardy obsługi gości.
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Ponadto zapoznał się z miejscem wykonywania usług hotelarskich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B14mhig_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada poprawną wiedzę na temat standardów obsługi gości oraz standardów recepcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z hotelami kategorii trzy i dwie gwiazdki, zwiedzanie i pełne zapoznanie się z miejscem wykonywania usług hotelarsko-gastronomicznych. Kategoryzacja obiektów hotelowych. Poznanie organizacji pracy, zarządzania , nadzoru i kontroli pracy w hotelach turystycznych i systemowych. Poznanie standardów obsługi gości, standardów recepcyjnych, gastronomicznych i cateringowych. Poznanie standardów i rodzaje pokojów: 1 osobowych, 2 osobowych, studio, apartament.
Treści programoweT-W-6Być hotelarzem : etyka, etykieta hotelarza, psychologia osobowości gościa hotelowego i pracownika. Predyspozycje psychofizyczne. Typologia: Hipokratesa, Junga, Kretschmera
T-L-4Kierowanie grupą zawodową w hotelu: •istota procesu kierowania (zarządzania) •pojęcie zespołu pracowniczego •proces kierowania zespołem pracowniczym •funkcjonowanie zespołu pracowniczego •oddziaływanie kierownika na zespoł •aktywizacja zespołu pracowniczego w hotelu
T-W-5Produkt turystyczny, gastronomiczny, nowy produkt. Jakość usług , systemy kontroli jakośći w łańcuchach hotelowych, .w hotelach markowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny,wykład problemowy, zajecia praktyczne, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych usług wykonywanych w obiektach hotelowych Ponadto nie potrafi skategoryzować obiektów hotelowych.
3,0Student potrafi wymienić usługi wykonywane w obiektach hotelowych
3,5Student potrafi wymienić usługi wykonywanych w obiektach hotelowych. Potrafi określić cele i zadania obiektów hotelowych
4,0Student potrafi wymienić oraz opisać usługi wykonywane w obiektach hotelowych. Student potrafi skategoryzować obiekty hotelowe
4,5Student zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Student potrafi omówić standardy obsługi gości.
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić standardy obsługi gości. Zapoznał się z hotelami kategorii dwie i trzy gwiazdki. Ponadto zapoznał się z miejscem wykonywania usług hotelarskich.