Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo napojów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo napojów
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z analizy żywności
W-2Znajomość zagadnień z towaroznawstwa żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne, schemat pracy2
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych.2
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych.2
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych.2
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.2
T-L-6Wykrywanie SO2 w napojach.2
T-L-7Oznaczanie zawartości ekstraktu w miodach pitnych2
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych2
T-L-9Podstawy sommelierstwa.2
T-L-10Pisemne zaliczenie.2
20
wykłady
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.2
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.2
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.1
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.1
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki2
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_A9tz_W01
Student umie definować i rozróżniać napoje alkoholowe i bezalkoholowe
TOW_2A_W01S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-4, C-3T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3
TOW_2A_A9tz_W02
Student umie scharakteryzować podstawowe zasady produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych i potrafi wskazać wpływ różnych procesów na jakość i bezpieczeństwo napojów
TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-2, C-1, C-4, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2
TOW_2A_A9tz_W03
Student potrafi zdefiniować różnice pomiędzy miodami pitnymi i zna metody kształtowania jakości poprzez modyfikacje metod produkcji
TOW_2A_W02S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-4, C-3, C-1T-L-6, T-W-6, T-L-7, T-L-9M-3, M-2, M-1S-3, S-2
TOW_2A_A9tz_W04
Student umie rozpoznać kody kulturowe związane ze spożyciem napojów alkoholowych i zna podstawy historii ważniejszych grup napojów
TOW_2A_W12S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10InzA2_W03, InzA2_W05C-4, C-1, C-3T-L-9, T-L-8M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3
TOW_2A_A9tz_W05
Student zna ograniczenia prawne związane z produkcją napojów alkoholowych i bezalkoholowych w zależności od skali produkcji
TOW_2A_W16S2A_W01, S2A_W02, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W05C-4, C-1, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_A9tz_U01
Student potrafi poszukiwać informacji dotyczących charakterystycznych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, wykorzystuje zdobyte informacje do porównywania jakości napojów
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-3, C-4, C-1, C-2T-W-2, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-L-8, T-L-2, T-W-5, T-L-10, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2
TOW_2A_A9tz_U02
Potrafi analizować przyczyny określonych wad produktów i sposoby zapobiegania w procesie produkcji i przechowywania
TOW_2A_U03S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-2, C-3, C-4, C-1T-W-6, T-W-5, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-9, T-W-2, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2
TOW_2A_A9tz_U03
Student potrafi zaproponować modyfikacje napojów w celu poprawy ich wartości żywieniowej i pozycji na rynku
TOW_2A_U05S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2
TOW_2A_A9tz_U04
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie nadzoru i organizacji dystrybucji napojów w zakładach gastronomicznych i umie wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje
TOW_2A_U07S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06C-1, C-4, C-2, C-3T-L-9, T-L-5, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1
TOW_2A_A9tz_U05
Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności do kształtowania własnej kariery zawodowej
TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-4, C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-9, T-W-6M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_A9tz_K01
Student jest świadomy zmian zachodzących w prawie dotyczącym napojów i zmian tenedencji rynkowych wymuszających konieczność ciągłego dokształcania. Potrafi zorganizować proces uszenia się innych osób
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-2, C-1, C-4, C-3T-L-7, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-W-3, T-L-6, T-L-8, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-W-6, T-L-10, T-W-4, T-L-3, T-L-9, T-L-5M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2
TOW_2A_A9tz_K02
Student potrafi zdefiniować ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów. Ma świadomość konieczności dalszego dokształcania się
TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-4, C-3, C-2, C-1T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-L-6, T-L-9M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_A9tz_W01
Student umie definować i rozróżniać napoje alkoholowe i bezalkoholowe
2,0
3,0Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między napojami
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_W02
Student umie scharakteryzować podstawowe zasady produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych i potrafi wskazać wpływ różnych procesów na jakość i bezpieczeństwo napojów
2,0
3,0Student zna podstawowe etapy produkcji najważniejszych grup napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_W03
Student potrafi zdefiniować różnice pomiędzy miodami pitnymi i zna metody kształtowania jakości poprzez modyfikacje metod produkcji
2,0
3,0Student umie zdefiniować różnice między poszczególnymi miodami pitnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_W04
Student umie rozpoznać kody kulturowe związane ze spożyciem napojów alkoholowych i zna podstawy historii ważniejszych grup napojów
2,0
3,0Student zna podstawy kultury spożywania i degustacji napojów alkoholowych i umie określić historyczne pochodzenie najbardziej charakterystycznych napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_W05
Student zna ograniczenia prawne związane z produkcją napojów alkoholowych i bezalkoholowych w zależności od skali produkcji
2,0
3,0Student potrafi podać podstawowe zasady prawne produkcji i wprowadzania do obrotu napojów z poszczególnych grup
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_A9tz_U01
Student potrafi poszukiwać informacji dotyczących charakterystycznych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, wykorzystuje zdobyte informacje do porównywania jakości napojów
2,0
3,0Student umie wyszukiwać podstawowe informacje potrzebne do uzyskania ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_U02
Potrafi analizować przyczyny określonych wad produktów i sposoby zapobiegania w procesie produkcji i przechowywania
2,0
3,0Student zna podstawowe przyczyny wad wybranych napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_U03
Student potrafi zaproponować modyfikacje napojów w celu poprawy ich wartości żywieniowej i pozycji na rynku
2,0
3,0Student zna podstawowe cechy charakterystyczne poszczególnych grup napojów z punktu widzenia żywienia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_U04
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie nadzoru i organizacji dystrybucji napojów w zakładach gastronomicznych i umie wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje
2,0
3,0Student umie wymienić i opisać najbardziej charakterystyczne napoje regionalne i tradycyjne, zna podstawy podawania napojów alkoholowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_U05
Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności do kształtowania własnej kariery zawodowej
2,0
3,0Student potrafi funkcjonować w grupie i samodzielnie kreować wybrane problemy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_A9tz_K01
Student jest świadomy zmian zachodzących w prawie dotyczącym napojów i zmian tenedencji rynkowych wymuszających konieczność ciągłego dokształcania. Potrafi zorganizować proces uszenia się innych osób
2,0
3,0Student umie wskazać zmiany w prawie dotyczącym napojów i potrafi zorganizować w podstawowym zakresie pracę innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_A9tz_K02
Student potrafi zdefiniować ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów. Ma świadomość konieczności dalszego dokształcania się
2,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alchimowicz M., Możliwości wspierania turystyki przez rynek produktów regionalnych, Aporie ekologii pogranicza pod red. W. Wawrzyniaka i T. Zaborowskiego, Wyd. ZWSHiFM, Zielona Góra, 2009, 338-346
  2. Falarz A., Mataczyńska G, Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, OWP Adam, Warszawa, 1997
  3. Keller J. S, Podstawy fizjologii żywienia człowieka, Wyd. SGGW, Warszawa, 2000
  4. Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1996
  5. Sikorski Z, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
  6. Świderski F. (red), Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  7. Świderski F. (red), Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  8. Lempka A. (red), Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWE, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Zgodne z tematyką artykuły w prasie krajowej i zagranicznej

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne, schemat pracy2
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych.2
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych.2
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych.2
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.2
T-L-6Wykrywanie SO2 w napojach.2
T-L-7Oznaczanie zawartości ekstraktu w miodach pitnych2
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych2
T-L-9Podstawy sommelierstwa.2
T-L-10Pisemne zaliczenie.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.2
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.2
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.1
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.1
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki2
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_W01Student umie definować i rozróżniać napoje alkoholowe i bezalkoholowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
Treści programoweT-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych.
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych.
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między napojami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_W02Student umie scharakteryzować podstawowe zasady produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych i potrafi wskazać wpływ różnych procesów na jakość i bezpieczeństwo napojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
Treści programoweT-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe etapy produkcji najważniejszych grup napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_W03Student potrafi zdefiniować różnice pomiędzy miodami pitnymi i zna metody kształtowania jakości poprzez modyfikacje metod produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
Treści programoweT-L-6Wykrywanie SO2 w napojach.
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-L-7Oznaczanie zawartości ekstraktu w miodach pitnych
T-L-9Podstawy sommelierstwa.
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zdefiniować różnice między poszczególnymi miodami pitnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_W04Student umie rozpoznać kody kulturowe związane ze spożyciem napojów alkoholowych i zna podstawy historii ważniejszych grup napojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W12Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji. Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach i ich historycznej ewolucji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
Treści programoweT-L-9Podstawy sommelierstwa.
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy kultury spożywania i degustacji napojów alkoholowych i umie określić historyczne pochodzenie najbardziej charakterystycznych napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_W05Student zna ograniczenia prawne związane z produkcją napojów alkoholowych i bezalkoholowych w zależności od skali produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W16Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystujących wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów - Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podać podstawowe zasady prawne produkcji i wprowadzania do obrotu napojów z poszczególnych grup
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_U01Student potrafi poszukiwać informacji dotyczących charakterystycznych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, wykorzystuje zdobyte informacje do porównywania jakości napojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
Treści programoweT-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-L-9Podstawy sommelierstwa.
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych.
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-L-10Pisemne zaliczenie.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyszukiwać podstawowe informacje potrzebne do uzyskania ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_U02Potrafi analizować przyczyny określonych wad produktów i sposoby zapobiegania w procesie produkcji i przechowywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych.
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych.
T-L-9Podstawy sommelierstwa.
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe przyczyny wad wybranych napojów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_U03Student potrafi zaproponować modyfikacje napojów w celu poprawy ich wartości żywieniowej i pozycji na rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
Treści programoweT-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe cechy charakterystyczne poszczególnych grup napojów z punktu widzenia żywienia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_U04Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie nadzoru i organizacji dystrybucji napojów w zakładach gastronomicznych i umie wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
Treści programoweT-L-9Podstawy sommelierstwa.
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wymienić i opisać najbardziej charakterystyczne napoje regionalne i tradycyjne, zna podstawy podawania napojów alkoholowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_U05Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności do kształtowania własnej kariery zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
C-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
Treści programoweT-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
T-L-1Zajęcia organizacyjne, schemat pracy
T-L-9Podstawy sommelierstwa.
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi funkcjonować w grupie i samodzielnie kreować wybrane problemy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_K01Student jest świadomy zmian zachodzących w prawie dotyczącym napojów i zmian tenedencji rynkowych wymuszających konieczność ciągłego dokształcania. Potrafi zorganizować proces uszenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
C-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
Treści programoweT-L-7Oznaczanie zawartości ekstraktu w miodach pitnych
T-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-L-6Wykrywanie SO2 w napojach.
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych.
T-L-1Zajęcia organizacyjne, schemat pracy
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-L-10Pisemne zaliczenie.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych.
T-L-9Podstawy sommelierstwa.
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wskazać zmiany w prawie dotyczącym napojów i potrafi zorganizować w podstawowym zakresie pracę innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_A9tz_K02Student potrafi zdefiniować ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów. Ma świadomość konieczności dalszego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność rozróżniania napojów i doboru metod oceny ich jakości
C-3Uzyskanie kompetencji podstaw klasyfikacji towaroznawczej napojów z poszczególnych grup.
C-2Ocena jakości i wartości żywieniowej napojów - umiejętność dokonywania wyborów.
C-1Zapoznanie się z rynkiem napojów.
Treści programoweT-W-2Soki, nektary i napoje owocowe, warzywne i owocowo – warzywne. Wartość żywieniowa soków i napojów owocowo – warzywnych.
T-L-1Zajęcia organizacyjne, schemat pracy
T-W-1Wody źródlane, stołowe i mineralne. Wody lecznicze. Regionalizacja rynku wód. Wartość żywieniowa wód mineralnych.
T-W-3Napoje bezalkoholowe gazowane, niskogazowane i niegazowane. Napoje typu cola. Napoje ziołowe – podział i wpływ na organizm.
T-W-4Koncentraty napojów. Napoje tradycyjne. Napoje na terenie UE i w innych rejonach świata. Rynek napojów – stan obecny i przyszłość.
T-L-5Napoje ziołowe - analiza produktów.
T-L-2Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych.
T-L-3Ocena towaroznawcza wód mineralnych.
T-L-7Oznaczanie zawartości ekstraktu w miodach pitnych
T-L-10Pisemne zaliczenie.
T-L-8Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych
T-L-4Oznaczanie barwy soków owocowych.
T-W-5Podział napojów alkoholowych. Etapy produkcji wyrobów spirytusowych. Charakterystyka towaroznawcza wyrobów spirytusowych. Wyroby spirytusowe gatunkowe. Polskie alkoholowe produkty regionalne. Nalewki
T-W-6Klasyfikacja win. Wina i inne wyroby winiarskie. Kultura spożywania win. Oznaczenia pochodzenia napojów alkoholowych. Charakterystyka piw. Wytwarzanie, wymagania jakościowe poszczególnych gatunków piw. Dobroczynny i szkodliwy wpływ napojów alkoholowych na organizm człowieka. Miody pitne. Wymagania jakościowe miodów pitnych.
T-L-6Wykrywanie SO2 w napojach.
T-L-9Podstawy sommelierstwa.
Metody nauczaniaM-3Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym.
M-1Wykłady z wykorzystaniem technik audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe.
S-2Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym.
S-1Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać podstawowe ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów
3,5
4,0
4,5
5,0