Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Analiza żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza żywności | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza i umiejętności pracy w laboratorium |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w laboratorium |
C-2 | Nabycie umiejętności krytycznej oceny dostępnych metod analizy żywności umożliwiającej sporządzenia planu badania wybranego środka spożywczego |
C-3 | Nabycie praktycznej umiejętności oznaczania podstawowego składu chemicznego, przeprowadzania analiz i opracowania oraz interpretacji uzyskanych wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie zawartości wody. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości białka | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie zawartości lipidów | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie sacharydów | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie zawartości soli i kwasowości | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie zawartości azotanów i azotynów | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi | 4 |
T-L-8 | Oznaczenie hydrolizy lipidów za pomocą liczby kwasowej i TLC | 2 |
T-L-9 | Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe) | 4 |
T-L-10 | Porównanie metod oznaczania zawartości białka. | 2 |
T-L-11 | Oznaczanie witaminy C. | 2 |
T-L-12 | Wykrywanie barwników syntetycznych. | 2 |
T-L-13 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności | 2 |
T-W-2 | Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja. | 2 |
T-W-3 | Skład podstawowy żywności. | 2 |
T-W-4 | Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji. | 2 |
T-W-5 | Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych. | 2 |
T-W-6 | Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców. | 1 |
T-W-7 | Wykrywanie zafałszowań. | 1 |
T-W-8 | Oznaczanie witamin i składników mineralnych | 2 |
T-W-9 | Metody oznaczania wartości odżywczej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z odpowiedzi podczas zajęć |
S-2 | Ocena formująca: ocena ze sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B1tz_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości | TOW_2A_W01, TOW_2A_W05, TOW_2A_W02, TOW_2A_W06 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B1tz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania i przeprowadzania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | TOW_2A_U01, TOW_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2, C-3, C-1 | T-L-5, T-W-5, T-L-9, T-L-12, T-L-7, T-L-2, T-W-4, T-W-8, T-L-3, T-W-2, T-L-11, T-L-10, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-L-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B1tz_U02 Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | TOW_2A_U01, TOW_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_B1tz_U03 Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych | TOW_2A_U01, TOW_2A_U05, TOW_2A_U09, TOW_2A_U12, TOW_2A_U14 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
TOW_2A_B1tz_U04 Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami | TOW_2A_U02, TOW_2A_U09 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B1tz_K01 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności | TOW_2A_K01, TOW_2A_K08 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-2, C-1 | T-L-5, T-L-9, T-L-12, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-11, T-L-10, T-L-1, T-L-8, T-L-6, T-L-4 | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B1tz_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości | 2,0 | Student nie posiada uporządkowanej wiedzy dotyczącej badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości |
3,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B1tz_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania i przeprowadzania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | 2,0 | Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym | |
TOW_2A_B1tz_U02 Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski | 2,0 | Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym | |
TOW_2A_B1tz_U03 Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać właściwych procedur i metod analitycznych, nie potrafi określić wiarygodności analiz artykułów żywnościowych |
3,0 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu bardzo dobrym | |
TOW_2A_B1tz_U04 Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych składników żywności, ich przemian, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B1tz_K01 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności | 2,0 | Student nie ma świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności |
3,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dostateczny | |
4,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Fortuna T., Gibiński H., Nowotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, skrypt, AR Kraków, Kraków, 1992
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993
- Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
- Rutkowska U., Wybrane metody badania składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 1981
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
- AOAC Internationa, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC Internationa, Arlington, 1995
Literatura dodatkowa
- Kołakowski E., Protein determination and analysis in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food proteins, Technomic Publ.Co, Rowayton, 2001
- Kołożyn -Krajewska D., Sikora T., Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, SIT-Spoż, Warszawa, 1999
- Sikorski Z.E, Kołakowska A.(Eds), Chemical and Functional Properties of Food Lipids, CRC, Boca Raton, 2002