Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowa wiedzą na temat biologii mikroorganizmów, specyfika i roznorodnościa swiata mikroorganizmow oraz rola mikroorganizmów w środowisku życia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP. Zapoznanie studentów z wyposażeniem pracowni mikrobiologicznej (aparatura, sprzęt) oraz sposobem przygotowania szkła i sprzętu laboratoryjnego.2
T-L-2Metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Wyjaławianie przy pomocy UV.3
T-L-3Pożywki - podłoża bakteriologiczne. Rodzaje i sposób przygotowywania pożywek.2
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla – typy wzrostu na podłożu płynnym – typ oddychania. Wzrost i hodowla (metody fizyczne, chemiczne i biologiczne) drobnoustrojów beztlenowych.3
T-L-5Typy wzrostu na podłożach stałych. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.2
T-L-6Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce.2
T-L-7Morfologia komórki – cd. Barwienie otoczek, endospor, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.2
T-L-8Różnicowanie drobnoustrojów na podstawie preparatów mikroskopowych.4
T-L-9Drożdże. Metody bezpośrednie (liczenie żywych i martwych komórek w komorze Thoma). Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, zasady klasyfikacji4
T-L-10Od czego zależy wzrost mikroorganizmów.? Czynniki środowiskowe mające wpływ na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów – wpływ niektórych czynników. na możliwości wzrostowe wybranych mikroorganizmów.4
T-L-11Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku (metoda NPL, miana) Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku – metody płytkowe (posiew powierzchniowy i zalewany).2
30
wykłady
T-W-1Organizmy zaliczane do mikroorganizmow.Charakterystyka glównych grup mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Morfologia komórki - rodzaje i rola struktur wewnątrz- i zewnątrzkomórkowe4
T-W-4Wplyw warunków srodowiskowych na wzrost i przeżywalnośc mikroorganizmów2
T-W-5Wzrost mikroorganizmów - czas 1 generacji2
T-W-6Mikroorganizmy pożyteczne, szkodliwe i wskaźnikowe3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielna analiza tematyki laboratoriów - korzystanie z literatury.30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach praktycznych30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajecia laboratoryjne, ćwiczenia indywidualne i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejetności i bieglości w przygotowywaniu stanowiska pracy, stosowaniu techni mikrobiologicznych w izolacji, obserwacji i identyfikacji mikroorganizmów
S-2Ocena formująca: wyrywkowa ocena stanu przygotownia teoretycznego do biezacych zajęć
S-3Ocena podsumowująca: testowe zaliczenie z zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B12_W01
zna przyczyny, etapy rozwoju Mikrobiologii i typowe dla Mikrobiologii metody badawcze oraz wie jakie znaczenia ma mikrobiologia dla rozwoju innych nauk biologicznych
TOW_1A_W04S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11C-1T-W-1M-1S-4
TOW_1A_B12_W02
ma wiedze na temat grup zaliczanych do mikroorganizmów, ich specyfiki morfologicznej, fizjologii, roznorodności metabolitycznej oraz roli w srodowisku zycia człowieka
TOW_1A_W04S1A_W04, S1A_W10, S1A_W11C-1T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-3, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B12_U01
potrafi zastosować podstawowe techniki mikrobiologiczne umożliwiające izolację, obserwację, identyfikację mikroorganizmów
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-8, T-L-11, T-L-5, T-L-3, T-L-6M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B12_K01
ma swiadomośc specyfiki technik mikrobiologicznych, potrzeby ciągłego dokształcania się
TOW_1A_K01S1A_K01, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01C-1T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-11, T-L-6, T-L-2, T-L-8M-3, M-2, M-1S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B12_W01
zna przyczyny, etapy rozwoju Mikrobiologii i typowe dla Mikrobiologii metody badawcze oraz wie jakie znaczenia ma mikrobiologia dla rozwoju innych nauk biologicznych
2,0
3,0ma nieuporzadkowana wiedzę dotyczaca rozwoju Mikrobiologii i jej znaczenia dla innych nauk biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_1A_B12_W02
ma wiedze na temat grup zaliczanych do mikroorganizmów, ich specyfiki morfologicznej, fizjologii, roznorodności metabolitycznej oraz roli w srodowisku zycia człowieka
2,0
3,0wie jakie grupu organizmow zaliczane sa do mikroorganizmów ale ma trudnosci ze wskazaniem tego co je rózni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B12_U01
potrafi zastosować podstawowe techniki mikrobiologiczne umożliwiające izolację, obserwację, identyfikację mikroorganizmów
2,0
3,0potrafi użyć wiekszość technik , ale nie potrafi ocenic efektów pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B12_K01
ma swiadomośc specyfiki technik mikrobiologicznych, potrzeby ciągłego dokształcania się
2,0
3,0ograniczona świadomośc dotyczaca specyfiki techni mikrobiologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Politechnika Łódzka, Łodź, 2008
  2. Salyers AA., DD. Whitt, Mikrobiologia- Róznorodnośc, chorobotwórczośc i środowisko, PWN, W-wa, 2009
  3. Nicklin J., K. Graeme-Cook T. Paget, R. Killington, Krotkie wykłady- Mikrobiologia, PWN, W-wa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP. Zapoznanie studentów z wyposażeniem pracowni mikrobiologicznej (aparatura, sprzęt) oraz sposobem przygotowania szkła i sprzętu laboratoryjnego.2
T-L-2Metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Wyjaławianie przy pomocy UV.3
T-L-3Pożywki - podłoża bakteriologiczne. Rodzaje i sposób przygotowywania pożywek.2
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla – typy wzrostu na podłożu płynnym – typ oddychania. Wzrost i hodowla (metody fizyczne, chemiczne i biologiczne) drobnoustrojów beztlenowych.3
T-L-5Typy wzrostu na podłożach stałych. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.2
T-L-6Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce.2
T-L-7Morfologia komórki – cd. Barwienie otoczek, endospor, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.2
T-L-8Różnicowanie drobnoustrojów na podstawie preparatów mikroskopowych.4
T-L-9Drożdże. Metody bezpośrednie (liczenie żywych i martwych komórek w komorze Thoma). Grzyby mikroskopowe. Diagnostyka, zasady klasyfikacji4
T-L-10Od czego zależy wzrost mikroorganizmów.? Czynniki środowiskowe mające wpływ na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów – wpływ niektórych czynników. na możliwości wzrostowe wybranych mikroorganizmów.4
T-L-11Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku (metoda NPL, miana) Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku – metody płytkowe (posiew powierzchniowy i zalewany).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizmy zaliczane do mikroorganizmow.Charakterystyka glównych grup mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Morfologia komórki - rodzaje i rola struktur wewnątrz- i zewnątrzkomórkowe4
T-W-4Wplyw warunków srodowiskowych na wzrost i przeżywalnośc mikroorganizmów2
T-W-5Wzrost mikroorganizmów - czas 1 generacji2
T-W-6Mikroorganizmy pożyteczne, szkodliwe i wskaźnikowe3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielna analiza tematyki laboratoriów - korzystanie z literatury.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach praktycznych30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B12_W01zna przyczyny, etapy rozwoju Mikrobiologii i typowe dla Mikrobiologii metody badawcze oraz wie jakie znaczenia ma mikrobiologia dla rozwoju innych nauk biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowa wiedzą na temat biologii mikroorganizmów, specyfika i roznorodnościa swiata mikroorganizmow oraz rola mikroorganizmów w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-1Organizmy zaliczane do mikroorganizmow.Charakterystyka glównych grup mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma nieuporzadkowana wiedzę dotyczaca rozwoju Mikrobiologii i jej znaczenia dla innych nauk biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B12_W02ma wiedze na temat grup zaliczanych do mikroorganizmów, ich specyfiki morfologicznej, fizjologii, roznorodności metabolitycznej oraz roli w srodowisku zycia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowa wiedzą na temat biologii mikroorganizmów, specyfika i roznorodnościa swiata mikroorganizmow oraz rola mikroorganizmów w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-6Mikroorganizmy pożyteczne, szkodliwe i wskaźnikowe
T-W-3Morfologia komórki - rodzaje i rola struktur wewnątrz- i zewnątrzkomórkowe
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-W-4Wplyw warunków srodowiskowych na wzrost i przeżywalnośc mikroorganizmów
T-W-5Wzrost mikroorganizmów - czas 1 generacji
Metody nauczaniaM-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: testowe zaliczenie z zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wie jakie grupu organizmow zaliczane sa do mikroorganizmów ale ma trudnosci ze wskazaniem tego co je rózni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B12_U01potrafi zastosować podstawowe techniki mikrobiologiczne umożliwiające izolację, obserwację, identyfikację mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowa wiedzą na temat biologii mikroorganizmów, specyfika i roznorodnościa swiata mikroorganizmow oraz rola mikroorganizmów w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-L-8Różnicowanie drobnoustrojów na podstawie preparatów mikroskopowych.
T-L-11Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku (metoda NPL, miana) Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku – metody płytkowe (posiew powierzchniowy i zalewany).
T-L-5Typy wzrostu na podłożach stałych. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.
T-L-3Pożywki - podłoża bakteriologiczne. Rodzaje i sposób przygotowywania pożywek.
T-L-6Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce.
Metody nauczaniaM-2zajecia laboratoryjne, ćwiczenia indywidualne i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: testowe zaliczenie z zajęc praktycznych
S-1Ocena formująca: ocena umiejetności i bieglości w przygotowywaniu stanowiska pracy, stosowaniu techni mikrobiologicznych w izolacji, obserwacji i identyfikacji mikroorganizmów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi użyć wiekszość technik , ale nie potrafi ocenic efektów pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B12_K01ma swiadomośc specyfiki technik mikrobiologicznych, potrzeby ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowa wiedzą na temat biologii mikroorganizmów, specyfika i roznorodnościa swiata mikroorganizmow oraz rola mikroorganizmów w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-L-3Pożywki - podłoża bakteriologiczne. Rodzaje i sposób przygotowywania pożywek.
T-L-5Typy wzrostu na podłożach stałych. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla – typy wzrostu na podłożu płynnym – typ oddychania. Wzrost i hodowla (metody fizyczne, chemiczne i biologiczne) drobnoustrojów beztlenowych.
T-L-11Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku (metoda NPL, miana) Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku – metody płytkowe (posiew powierzchniowy i zalewany).
T-L-6Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce.
T-L-2Metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Wyjaławianie przy pomocy UV.
T-L-8Różnicowanie drobnoustrojów na podstawie preparatów mikroskopowych.
Metody nauczaniaM-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajecia laboratoryjne, ćwiczenia indywidualne i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: testowe zaliczenie z zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ograniczona świadomośc dotyczaca specyfiki techni mikrobiologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0