Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Turystyka górska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka górska
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 26 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z przedmiotów: usługi w hotelarstwie oraz turystyka a towaroznawstwo produktów mięsnych i drobiowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabywa praktyczne umiejętności posługiwania się i czytania map oraz zorganizowania wyprawy górskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia terenowe: orientacja w terenie, zasady wspinaczki na przykładzie sztucznej ściany.4
T-L-2Przepisy i zasady bezpieczeństwa, pierwsza pomoc.4
T-L-3Turystyka zorganizowana a indywidualna.2
T-L-4Przepisy prawne w turystyce górskiej.2
T-L-5Dobór sprzętu i wyposażenia w zależności od typu imprezy i czynników pogodowych.2
T-L-6Plecaki i pakowanie.2
T-L-7Planowanie wyprawy górskiej.2
T-L-8Charakterystyka sprzętu alpinistycznego.2
T-L-9Skale trudności na górskich szlakach turystycznych. Wybór drogi.2
T-L-10Ubiór turysty w zależności od sezonu.2
T-L-11Czytanie map, przeliczanie odległości w zależności od skali mapy.2
26
wykłady
T-W-1Góry Świata, Europy i Polski.4
T-W-2Przewodnictwo górskie i wysokogórskie.2
T-W-3Odzież i obuwie górskie. Wyposażenie turysty i wspinacza.4
T-W-4Pierwsza pomoc i zasady bezpieczeństwa w górach. Nagłe wypadki. Sprzęt ratunkowy. Asekuracja.4
T-W-5Orientacja w terenie, topografia.2
T-W-6Śnieg i lawiny. Psychologiczne aspekty wspinaczki.2
T-W-7Schroniska i biwakowanie. Wyżywienie w górach.2
T-W-8Czynniki pogodowe wpływające na zdrowie turysty (temperatura i ciśnienie).2
T-W-9Znakowanie szlaków turystycznych.2
T-W-10Turystyka górska a ekstremalna: skialpinizm, kolarstwo górskie2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2przygotowanie projektu i prezentacji14
A-L-3bieżące przygotowanie do zajęć20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2przygotowanie do zaliczenia34
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: projekt i prezentacja pracy dotyczącej wyprawy górskiej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O14-2ut_W01
Student posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania walorów przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem gór
TOW_1A_W18S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08InzA_W02C-1T-W-1, T-W-10, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
TOW_1A_O14-2ut_W02
Student posiada wiedzę z zakresu organizowania form usług związanych z turystyką górską, zna zasady przystosowywania się organizmu ludzkiego do zmieniających się warunków środowiska
TOW_1A_W19, TOW_1A_W20, TOW_1A_W23S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-10, T-W-4, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-11, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-L-3, T-L-10, T-L-7, T-W-3, T-L-5, T-W-8, T-W-1, T-L-9, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O14-2ut_U01
Student posługuje się właściwą nomenklaturą stosowaną w turystyce
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-9, T-W-3, T-L-9, T-L-7, T-W-6, T-L-4, T-L-10, T-W-4, T-L-5, T-L-11, T-L-6, T-W-10, T-W-2, T-L-8, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
TOW_1A_O14-2ut_U02
Student potrafi znaleźć niezbędne informacje z zakresu organizowania turystyki górskiej oraz wykorzystać je w praktyce.
TOW_1A_U12, TOW_1A_U13, TOW_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-5, T-L-11, T-L-6, T-W-8, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-L-7, T-L-10, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-L-2, T-W-7, T-L-1, T-W-6, T-W-9, T-L-9M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O14-2ut_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia się w zakresie organizowania turystyki górskiej..
TOW_1A_K01, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01C-1T-W-2, T-L-3, T-L-6, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-L-2, T-L-9, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-L-11, T-L-7, T-W-6, T-L-10, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O14-2ut_W01
Student posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania walorów przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem gór
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu rozpoznawania walorów przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem gór
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_1A_O14-2ut_W02
Student posiada wiedzę z zakresu organizowania form usług związanych z turystyką górską, zna zasady przystosowywania się organizmu ludzkiego do zmieniających się warunków środowiska
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu organizowania form usług związanych z turystyką górską, zna zasady przystosowywania się organizmu ludzkiego do zmieniających się warunków środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O14-2ut_U01
Student posługuje się właściwą nomenklaturą stosowaną w turystyce
2,0
3,0Student posługuje się w dostatecznym stopniu właściwą nomenklaturą stosowaną w turystyce
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_1A_O14-2ut_U02
Student potrafi znaleźć niezbędne informacje z zakresu organizowania turystyki górskiej oraz wykorzystać je w praktyce.
2,0
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego znaleźć niezbędne informacje z zakresu organizowania turystyki górskiej oraz wykorzystać je w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O14-2ut_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia się w zakresie organizowania turystyki górskiej..
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia się w zakresie organizowania turystyki górskiej..
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Łobożewicz, G. Bieńczyk, Podstawy turystyki, WSE, Warszawa, 2001
  2. Kurek W, Turystyka, PWN, Warszawa, 2007
  3. Merski J, Turystyka kwalifikowana, WSE, Warszawa, 2002
  4. Wojtasik L, Nowoczesna turystyka i rekreacja, WSHiG, Poznań, 2007
  5. czasopismo: Góry
  6. czasopismo: Góry i alpinizm

Literatura dodatkowa

  1. ONZ, Terminologia turystyczna,. Zalecenia WTO, Warszawa, 1995
  2. czasopimo: Extremium
  3. czasopismo: Taternik

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia terenowe: orientacja w terenie, zasady wspinaczki na przykładzie sztucznej ściany.4
T-L-2Przepisy i zasady bezpieczeństwa, pierwsza pomoc.4
T-L-3Turystyka zorganizowana a indywidualna.2
T-L-4Przepisy prawne w turystyce górskiej.2
T-L-5Dobór sprzętu i wyposażenia w zależności od typu imprezy i czynników pogodowych.2
T-L-6Plecaki i pakowanie.2
T-L-7Planowanie wyprawy górskiej.2
T-L-8Charakterystyka sprzętu alpinistycznego.2
T-L-9Skale trudności na górskich szlakach turystycznych. Wybór drogi.2
T-L-10Ubiór turysty w zależności od sezonu.2
T-L-11Czytanie map, przeliczanie odległości w zależności od skali mapy.2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Góry Świata, Europy i Polski.4
T-W-2Przewodnictwo górskie i wysokogórskie.2
T-W-3Odzież i obuwie górskie. Wyposażenie turysty i wspinacza.4
T-W-4Pierwsza pomoc i zasady bezpieczeństwa w górach. Nagłe wypadki. Sprzęt ratunkowy. Asekuracja.4
T-W-5Orientacja w terenie, topografia.2
T-W-6Śnieg i lawiny. Psychologiczne aspekty wspinaczki.2
T-W-7Schroniska i biwakowanie. Wyżywienie w górach.2
T-W-8Czynniki pogodowe wpływające na zdrowie turysty (temperatura i ciśnienie).2
T-W-9Znakowanie szlaków turystycznych.2
T-W-10Turystyka górska a ekstremalna: skialpinizm, kolarstwo górskie2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2przygotowanie projektu i prezentacji14
A-L-3bieżące przygotowanie do zajęć20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2przygotowanie do zaliczenia34
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2ut_W01Student posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania walorów przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem gór
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student nabywa praktyczne umiejętności posługiwania się i czytania map oraz zorganizowania wyprawy górskiej
Treści programoweT-W-1Góry Świata, Europy i Polski.
T-W-10Turystyka górska a ekstremalna: skialpinizm, kolarstwo górskie
T-W-2Przewodnictwo górskie i wysokogórskie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: projekt i prezentacja pracy dotyczącej wyprawy górskiej
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu rozpoznawania walorów przyrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem gór
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2ut_W02Student posiada wiedzę z zakresu organizowania form usług związanych z turystyką górską, zna zasady przystosowywania się organizmu ludzkiego do zmieniających się warunków środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
TOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student nabywa praktyczne umiejętności posługiwania się i czytania map oraz zorganizowania wyprawy górskiej
Treści programoweT-W-10Turystyka górska a ekstremalna: skialpinizm, kolarstwo górskie
T-W-4Pierwsza pomoc i zasady bezpieczeństwa w górach. Nagłe wypadki. Sprzęt ratunkowy. Asekuracja.
T-L-4Przepisy prawne w turystyce górskiej.
T-L-8Charakterystyka sprzętu alpinistycznego.
T-L-6Plecaki i pakowanie.
T-L-11Czytanie map, przeliczanie odległości w zależności od skali mapy.
T-L-2Przepisy i zasady bezpieczeństwa, pierwsza pomoc.
T-W-2Przewodnictwo górskie i wysokogórskie.
T-W-5Orientacja w terenie, topografia.
T-W-7Schroniska i biwakowanie. Wyżywienie w górach.
T-W-9Znakowanie szlaków turystycznych.
T-L-3Turystyka zorganizowana a indywidualna.
T-L-10Ubiór turysty w zależności od sezonu.
T-L-7Planowanie wyprawy górskiej.
T-W-3Odzież i obuwie górskie. Wyposażenie turysty i wspinacza.
T-L-5Dobór sprzętu i wyposażenia w zależności od typu imprezy i czynników pogodowych.
T-W-8Czynniki pogodowe wpływające na zdrowie turysty (temperatura i ciśnienie).
T-W-1Góry Świata, Europy i Polski.
T-L-9Skale trudności na górskich szlakach turystycznych. Wybór drogi.
T-W-6Śnieg i lawiny. Psychologiczne aspekty wspinaczki.
T-L-1Ćwiczenia terenowe: orientacja w terenie, zasady wspinaczki na przykładzie sztucznej ściany.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: projekt i prezentacja pracy dotyczącej wyprawy górskiej
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu organizowania form usług związanych z turystyką górską, zna zasady przystosowywania się organizmu ludzkiego do zmieniających się warunków środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2ut_U01Student posługuje się właściwą nomenklaturą stosowaną w turystyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student nabywa praktyczne umiejętności posługiwania się i czytania map oraz zorganizowania wyprawy górskiej
Treści programoweT-W-1Góry Świata, Europy i Polski.
T-L-2Przepisy i zasady bezpieczeństwa, pierwsza pomoc.
T-L-1Ćwiczenia terenowe: orientacja w terenie, zasady wspinaczki na przykładzie sztucznej ściany.
T-L-3Turystyka zorganizowana a indywidualna.
T-W-9Znakowanie szlaków turystycznych.
T-W-3Odzież i obuwie górskie. Wyposażenie turysty i wspinacza.
T-L-9Skale trudności na górskich szlakach turystycznych. Wybór drogi.
T-L-7Planowanie wyprawy górskiej.
T-W-6Śnieg i lawiny. Psychologiczne aspekty wspinaczki.
T-L-4Przepisy prawne w turystyce górskiej.
T-L-10Ubiór turysty w zależności od sezonu.
T-W-4Pierwsza pomoc i zasady bezpieczeństwa w górach. Nagłe wypadki. Sprzęt ratunkowy. Asekuracja.
T-L-5Dobór sprzętu i wyposażenia w zależności od typu imprezy i czynników pogodowych.
T-L-11Czytanie map, przeliczanie odległości w zależności od skali mapy.
T-L-6Plecaki i pakowanie.
T-W-10Turystyka górska a ekstremalna: skialpinizm, kolarstwo górskie
T-W-2Przewodnictwo górskie i wysokogórskie.
T-L-8Charakterystyka sprzętu alpinistycznego.
T-W-7Schroniska i biwakowanie. Wyżywienie w górach.
T-W-8Czynniki pogodowe wpływające na zdrowie turysty (temperatura i ciśnienie).
T-W-5Orientacja w terenie, topografia.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: projekt i prezentacja pracy dotyczącej wyprawy górskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się w dostatecznym stopniu właściwą nomenklaturą stosowaną w turystyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2ut_U02Student potrafi znaleźć niezbędne informacje z zakresu organizowania turystyki górskiej oraz wykorzystać je w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
TOW_1A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron standardowych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe dla nabrania doświadczenia i doskonalenia umiejętności inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student nabywa praktyczne umiejętności posługiwania się i czytania map oraz zorganizowania wyprawy górskiej
Treści programoweT-L-5Dobór sprzętu i wyposażenia w zależności od typu imprezy i czynników pogodowych.
T-L-11Czytanie map, przeliczanie odległości w zależności od skali mapy.
T-L-6Plecaki i pakowanie.
T-W-8Czynniki pogodowe wpływające na zdrowie turysty (temperatura i ciśnienie).
T-L-3Turystyka zorganizowana a indywidualna.
T-L-8Charakterystyka sprzętu alpinistycznego.
T-L-4Przepisy prawne w turystyce górskiej.
T-W-4Pierwsza pomoc i zasady bezpieczeństwa w górach. Nagłe wypadki. Sprzęt ratunkowy. Asekuracja.
T-W-1Góry Świata, Europy i Polski.
T-W-2Przewodnictwo górskie i wysokogórskie.
T-L-7Planowanie wyprawy górskiej.
T-L-10Ubiór turysty w zależności od sezonu.
T-W-5Orientacja w terenie, topografia.
T-W-10Turystyka górska a ekstremalna: skialpinizm, kolarstwo górskie
T-W-3Odzież i obuwie górskie. Wyposażenie turysty i wspinacza.
T-L-2Przepisy i zasady bezpieczeństwa, pierwsza pomoc.
T-W-7Schroniska i biwakowanie. Wyżywienie w górach.
T-L-1Ćwiczenia terenowe: orientacja w terenie, zasady wspinaczki na przykładzie sztucznej ściany.
T-W-6Śnieg i lawiny. Psychologiczne aspekty wspinaczki.
T-W-9Znakowanie szlaków turystycznych.
T-L-9Skale trudności na górskich szlakach turystycznych. Wybór drogi.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: projekt i prezentacja pracy dotyczącej wyprawy górskiej
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego znaleźć niezbędne informacje z zakresu organizowania turystyki górskiej oraz wykorzystać je w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O14-2ut_K01Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia się w zakresie organizowania turystyki górskiej..
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student nabywa praktyczne umiejętności posługiwania się i czytania map oraz zorganizowania wyprawy górskiej
Treści programoweT-W-2Przewodnictwo górskie i wysokogórskie.
T-L-3Turystyka zorganizowana a indywidualna.
T-L-6Plecaki i pakowanie.
T-W-10Turystyka górska a ekstremalna: skialpinizm, kolarstwo górskie
T-W-4Pierwsza pomoc i zasady bezpieczeństwa w górach. Nagłe wypadki. Sprzęt ratunkowy. Asekuracja.
T-W-9Znakowanie szlaków turystycznych.
T-L-2Przepisy i zasady bezpieczeństwa, pierwsza pomoc.
T-L-9Skale trudności na górskich szlakach turystycznych. Wybór drogi.
T-W-3Odzież i obuwie górskie. Wyposażenie turysty i wspinacza.
T-W-7Schroniska i biwakowanie. Wyżywienie w górach.
T-W-8Czynniki pogodowe wpływające na zdrowie turysty (temperatura i ciśnienie).
T-L-11Czytanie map, przeliczanie odległości w zależności od skali mapy.
T-L-7Planowanie wyprawy górskiej.
T-W-6Śnieg i lawiny. Psychologiczne aspekty wspinaczki.
T-L-10Ubiór turysty w zależności od sezonu.
T-W-5Orientacja w terenie, topografia.
T-L-5Dobór sprzętu i wyposażenia w zależności od typu imprezy i czynników pogodowych.
T-L-4Przepisy prawne w turystyce górskiej.
T-L-8Charakterystyka sprzętu alpinistycznego.
T-L-1Ćwiczenia terenowe: orientacja w terenie, zasady wspinaczki na przykładzie sztucznej ściany.
T-W-1Góry Świata, Europy i Polski.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: projekt i prezentacja pracy dotyczącej wyprawy górskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia się w zakresie organizowania turystyki górskiej..
3,5
4,0
4,5
5,0