Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Bioróżnorodność:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioróżnorodność | ||
Specjalność | usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia i ekologia ogólna |
W-2 | Podstawowa wiedza biologiczna z zakresu biologii, anatomii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką zachowania bioróżnorodności biologicznej w aspekcie znaczenia praktycznego, etycznego i estetycznego; |
C-2 | Przedstawienie sposobów zachowania różnorodności biologicznej; |
C-3 | Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów. |
C-4 | Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne. |
C-5 | Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrożone gatunki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Miary różnorodności gatunkowej; | 4 |
T-L-2 | Ekosystem, biocenoza, osobniki, gatunki, biosfera - pojęcia, przykłady, znaczenie; | 3 |
T-L-3 | Pożytki z różnorodności biologicznej; | 3 |
T-L-4 | Gatunki zagrożone, wymierające i wymarłe - rola człowieka w przeszłosci i obecnie działania dla ochrony przyrody | 3 |
T-L-5 | Różnorodność i stabilność świata żywego; | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kluczowe pojęcia z zakresu różnorodność biologicznej i jej ochrony w Polsce i na świecie. Relacje pomiędzy organizmami (mutualizm,komensalizm, o mutualizm fakultatywny, protokooperacja, konkurencja, drapieżnictwo, amensalizm; definicje i przykłady symbiozy, pasożytnictwa, komensalizmu | 2 |
T-W-2 | Przystosowania behawioralne - wczesne wykrywanie drapieżnictwa, solidarna obrona, rozpraszanie uwagi drapieżnika; taktyki obronne stosowane przez rośliny; | 2 |
T-W-3 | Teoria doboru naturalnego Darwina; typy adaptacji (strukturalne, fizjologiczne, behawioralne lub kombinacja wszystkich tych przystosowań) jako złożony zbiór skoordynowanych adaptacji powstałych w procesie ewolucji; Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem – definicje, przykłady;wzajemne zależności między producentami, konsumentami i reducentami; | 2 |
T-W-4 | Cechy charakterystyczne i rola ekologicznej bakterii, pierwotniaków, glonów, Animalia Plantae; cechy pierwotne i wtórne gatunków; ewoluca i adaptacja organizmów; ewolucja zbieżna i rozbieżna; | 2 |
T-W-5 | Znaczenie globalnej różnorodności gatunkowej. Wymieranie gatunków w przeszłości Ziemi oraz współczesnych; | 3 |
T-W-6 | Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa. Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych. Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych. Wpływ antropopresji na organizmy wodne. Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę. Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach. Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrożonych gatunków. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-L-5 | Wykonanie prezentacji multimedialnej | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie leteratury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotawanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C23ut_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych. | TOW_1A_W25 | S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02 | C-2, C-3, C-1, C-5, C-4 | T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C23ut_W02 Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom | TOW_1A_W25 | S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02 | C-4, C-5 | T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C23ut_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz znać literaturę z powyższego zakresu badań. | TOW_1A_U01 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-4 | T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C23ut_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | TOW_1A_K04, TOW_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3, C-5, C-2, C-1, C-4 | T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-5, T-W-1, T-L-4, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C23ut_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych. | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat bioróżnorodności biologicznej. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, różnorodności i stabilności świata żywego. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego. | |
4,5 | Student w większości ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych. | |
TOW_1A_C23ut_W02 Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom | 2,0 | Student nic nie wie na temat biologii i sposobów ochrony zagrożonych gatunków organizmów wodnych |
3,0 | Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków minogów, raków, ryb. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także zna niektóre sposoby przeciwdziałnia tym niekorzystnym zjawiskom. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom (renaturyzacja, restytucja, zarybienia, ochrona gatunkowa, ochrona środowiskowa) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C23ut_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz znać literaturę z powyższego zakresu badań. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się terminologią dotyczacą bioróżnorodnosci, jej ochrony i znaczenia. |
3,0 | Student zna podstawowe zwroty dotyczące bioróżnorodności. | |
3,5 | Student zna podstawowe zwroty dotyczące bioróżnorodności i jej ochrony i umie je prawidłowo zastosować w praktyce. | |
4,0 | Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej bioróżnorodności i jej ochrony oraz zna podstawową literaturę z powyższego zakresu badań. | |
4,5 | Student umieć posługiwać się specjalistyczna terminologia dotyczacą bioróżnorodności w formie werbalnej i pisemnej oraz zna literaturę z powyższego zakresu badań. | |
5,0 | Student umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczacą bioróżnorodności w języku polskim i angielskim w formie werbalnej i pisemnej oraz zna literaturę z powyższego zakresu badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C23ut_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole. |
Literatura podstawowa
- Jankun M., Furgała-selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M. (red.), Ocena i ochrona bioróżnorodnosci wód, Agencja Wydawnicza "Argi" SC R. Błaszak, Wrocław, 2011
- Jankun M., Furgała-selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M. (red.), Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróźnicowanego środowiska wodnego, Agencja Wydawnicza "Argi" SC R. Błaszak, Wrocław, 2011