Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie turystyczne wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie turystyczne wód
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu hydrochemii, hydrologii i geografii
W-2Umiejśtność posługiwania się PC oraz wykorzystywania elektronicznych źródeł wiedzy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie walorów turystycznych akwenów
C-2Poznanie wzajemnych relacji pomiedzy jakością wód powierzchniowych a mozliwością wykorzystywania turystycznego akwenów
C-3Poznanie oddziaływeania turystyki na stan akwenów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Typy wód i ich wykorzystanie w turystyce1
T-L-2Zanieczyszczenia wód w turystyce. Substancje biogenne2
T-L-3Zanieczyszczenia wód w turystyce. Materia organiczna2
T-L-4Zanieczyszczenia wód w turystyce. Poziom mineralizacji2
T-L-5Zanieczyszczenia wód w turystyce. Metale ciężkie2
T-L-6Wykorzystanie wód morskich w turystyce3
T-L-7Wykorzystanie wód słodkich w turystyce3
T-L-8Jakość wód. Profil wody w kąpieliskach1
T-L-9Ośrodki wypoczynkowe a jakość wód2
T-L-10Wykorzystanie wód w turystyce na obszarach prawnie chronionych1
T-L-11Wody opadowe a jakość wód1
20
wykłady
T-W-1Kształtowanie sie warunków naturalnych w jeziorach, w morzach i w rejonach estuariowych w aspekcie ich wykorzystania w turystyce16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnicvtwo w zajeciach36
A-L-2Studiowanie źródeł24
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-L-4Seminaria i konsultacje15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie źródeł9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-1ut_W01
Poznanie możliwości turystycznego zagospodarowania wód powierzchniowych. Poznanie wpływnu turystyki na jakość środowiska oraz jakości środowiska na mozliwość turyustycznego wykorzystywania wód powierzchniowych
TOW_2A_W10, TOW_2A_W12, TOW_2A_W13S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-1ut_U01
Umiejętność oceny możliwości turystycznego zagospodarowania wód powierzchniowych. Poznanie wpływu turystyki na jakość środowiska oraz jakości środowiska na mozliwość turyustycznego wykorzystywania wód powierzchniowych
TOW_2A_U07, TOW_2A_U13, TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06C-1, C-2, C-3T-W-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-1ut_K01
Student ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody na cele gospodarcze i przemysłowe. Potrafi ocenić skutki środowiskowe działalności związanej z produkcją i uzdatnianiem wody. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
C-1, C-2, C-3T-W-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-1ut_W01
Poznanie możliwości turystycznego zagospodarowania wód powierzchniowych. Poznanie wpływnu turystyki na jakość środowiska oraz jakości środowiska na mozliwość turyustycznego wykorzystywania wód powierzchniowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-1ut_U01
Umiejętność oceny możliwości turystycznego zagospodarowania wód powierzchniowych. Poznanie wpływu turystyki na jakość środowiska oraz jakości środowiska na mozliwość turyustycznego wykorzystywania wód powierzchniowych
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-1ut_K01
Student ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody na cele gospodarcze i przemysłowe. Potrafi ocenić skutki środowiskowe działalności związanej z produkcją i uzdatnianiem wody. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i nie ma świadomości z zagrożeń dla środowiska związanych z omawianymi procesami technologicznymi.
3,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Nie potrafi ocenić skutków środowiskowych.
3,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia.
4,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia i wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia.
5,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody . Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia i a takze przekonuje innych do koniecznosći samodoskonalenia.

Literatura podstawowa

  1. Chełmicki W., Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
  2. Żmudziński L., Morze Bałtyckie. Warunki środowiskowe i przeobrażenia, PAP, Słupsk, 2004
  3. Bailey R.G., Ecosystem geography, Springer-Verlag ed., New York, 1996
  4. Ozimek I., Współczesna turystyka i rekreacja. Nowe wyzawania i trendy, SGGW, Warszawa, 2012
  5. Dąbrowska B. J., Turystyka miedzynarodowa w globalnej gospodarce, PWE, Warszawa, 2011
  6. Radecki W., Ochrona walorów turystycznych w prawie polskim, Wolters Kulwer Polska, Szczecin, 2011
  7. Panasiuk A., Gospodarka turystyczna, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Typy wód i ich wykorzystanie w turystyce1
T-L-2Zanieczyszczenia wód w turystyce. Substancje biogenne2
T-L-3Zanieczyszczenia wód w turystyce. Materia organiczna2
T-L-4Zanieczyszczenia wód w turystyce. Poziom mineralizacji2
T-L-5Zanieczyszczenia wód w turystyce. Metale ciężkie2
T-L-6Wykorzystanie wód morskich w turystyce3
T-L-7Wykorzystanie wód słodkich w turystyce3
T-L-8Jakość wód. Profil wody w kąpieliskach1
T-L-9Ośrodki wypoczynkowe a jakość wód2
T-L-10Wykorzystanie wód w turystyce na obszarach prawnie chronionych1
T-L-11Wody opadowe a jakość wód1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kształtowanie sie warunków naturalnych w jeziorach, w morzach i w rejonach estuariowych w aspekcie ich wykorzystania w turystyce16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicvtwo w zajeciach36
A-L-2Studiowanie źródeł24
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-L-4Seminaria i konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie źródeł9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-1ut_W01Poznanie możliwości turystycznego zagospodarowania wód powierzchniowych. Poznanie wpływnu turystyki na jakość środowiska oraz jakości środowiska na mozliwość turyustycznego wykorzystywania wód powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W12Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji. Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach i ich historycznej ewolucji.
TOW_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i narzędzi opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, a także modelowania struktur i procesów w nich zachodzących oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie walorów turystycznych akwenów
C-2Poznanie wzajemnych relacji pomiedzy jakością wód powierzchniowych a mozliwością wykorzystywania turystycznego akwenów
C-3Poznanie oddziaływeania turystyki na stan akwenów
Treści programoweT-W-1Kształtowanie sie warunków naturalnych w jeziorach, w morzach i w rejonach estuariowych w aspekcie ich wykorzystania w turystyce
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-1ut_U01Umiejętność oceny możliwości turystycznego zagospodarowania wód powierzchniowych. Poznanie wpływu turystyki na jakość środowiska oraz jakości środowiska na mozliwość turyustycznego wykorzystywania wód powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U13Potrafi dokonać kompleksowej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w zakresie towaroznawstwa i usług.
TOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie walorów turystycznych akwenów
C-2Poznanie wzajemnych relacji pomiedzy jakością wód powierzchniowych a mozliwością wykorzystywania turystycznego akwenów
C-3Poznanie oddziaływeania turystyki na stan akwenów
Treści programoweT-W-1Kształtowanie sie warunków naturalnych w jeziorach, w morzach i w rejonach estuariowych w aspekcie ich wykorzystania w turystyce
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-1ut_K01Student ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody na cele gospodarcze i przemysłowe. Potrafi ocenić skutki środowiskowe działalności związanej z produkcją i uzdatnianiem wody. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Poznanie walorów turystycznych akwenów
C-2Poznanie wzajemnych relacji pomiedzy jakością wód powierzchniowych a mozliwością wykorzystywania turystycznego akwenów
C-3Poznanie oddziaływeania turystyki na stan akwenów
Treści programoweT-W-1Kształtowanie sie warunków naturalnych w jeziorach, w morzach i w rejonach estuariowych w aspekcie ich wykorzystania w turystyce
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i nie ma świadomości z zagrożeń dla środowiska związanych z omawianymi procesami technologicznymi.
3,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Nie potrafi ocenić skutków środowiskowych.
3,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia.
4,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia i wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia.
5,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody . Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia i a takze przekonuje innych do koniecznosći samodoskonalenia.