Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Analiza żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza żywności
Specjalność Towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza i umiejętności pracy w laboratorium

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w laboratorium
C-2Nabycie umiejętności krytycznej oceny dostępnych metod analizy żywności umożliwiającej sporządzenia planu badania wybranego środka spożywczego
C-3Nabycie praktycznej umiejętności oznaczania podstawowego składu chemicznego, przeprowadzania analiz i opracowania oraz interpretacji uzyskanych wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie zawartości wody.2
T-L-2Oznaczanie zawartości białka2
T-L-3Oznaczanie zawartości lipidów2
T-L-4Oznaczanie sacharydów2
T-L-5Oznaczanie zawartości soli i kwasowości2
T-L-6Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi2
T-L-7Oznaczenie hydrolizy lipidów za pomocą liczby kwasowej i TLC2
T-L-8Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)2
T-L-9Wykrywanie barwników syntetycznych.2
18
wykłady
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności2
T-W-2Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja.1
T-W-3Skład podstawowy żywności.1
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.1
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.1
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.1
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych1
T-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie do zajęć20
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego22
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena ze sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B1tz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W05, TOW_2A_W06S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B1tz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania i przeprowadzania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
TOW_2A_U01, TOW_2A_U02S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-8, T-L-3, T-L-7, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-9, T-W-2, T-W-6, T-L-8, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TOW_2A_B1tz_U02
Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
TOW_2A_U01, TOW_2A_U02S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-8, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-7, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-W-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TOW_2A_B1tz_U03
Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych
TOW_2A_U01, TOW_2A_U05, TOW_2A_U09, TOW_2A_U12, TOW_2A_U14S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-W-8, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-7, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-W-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
TOW_2A_B1tz_U04
Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
TOW_2A_U02, TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-8, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-W-7, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-W-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B1tz_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
TOW_2A_K01, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-L-6, T-L-9, T-W-7, T-L-7, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-W-6, T-L-8, T-W-8, T-L-5, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-5M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B1tz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
2,0Student nie posiada uporządkowanej wiedzy dotyczącej badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
3,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dobrym
4,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B1tz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania i przeprowadzania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
2,0Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym
TOW_2A_B1tz_U02
Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
2,0Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym
TOW_2A_B1tz_U03
Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych
2,0Student nie potrafi dobrać właściwych procedur i metod analitycznych, nie potrafi określić wiarygodności analiz artykułów żywnościowych
3,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu bardzo dobrym
TOW_2A_B1tz_U04
Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych składników żywności, ich przemian, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B1tz_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
2,0Student nie ma świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
3,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dostateczny
4,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dobrym
4,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dobrym
5,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Fortuna T., Gibiński H., Nowotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, skrypt, AR Kraków, Kraków, 1992
  2. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993
  3. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
  4. Rutkowska U., Wybrane metody badania składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 1981
  5. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  6. AOAC Internationa, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC Internationa, Arlington, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Kołakowski E., Protein determination and analysis in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food proteins, Technomic Publ.Co, Rowayton, 2001
  2. Kołożyn -Krajewska D., Sikora T., Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, SIT-Spoż, Warszawa, 1999
  3. Sikorski Z.E, Kołakowska A.(Eds), Chemical and Functional Properties of Food Lipids, CRC, Boca Raton, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie zawartości wody.2
T-L-2Oznaczanie zawartości białka2
T-L-3Oznaczanie zawartości lipidów2
T-L-4Oznaczanie sacharydów2
T-L-5Oznaczanie zawartości soli i kwasowości2
T-L-6Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi2
T-L-7Oznaczenie hydrolizy lipidów za pomocą liczby kwasowej i TLC2
T-L-8Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)2
T-L-9Wykrywanie barwników syntetycznych.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności2
T-W-2Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja.1
T-W-3Skład podstawowy żywności.1
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.1
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.1
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.1
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych1
T-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie do zajęć20
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B1tz_W01Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
TOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w laboratorium
C-2Nabycie umiejętności krytycznej oceny dostępnych metod analizy żywności umożliwiającej sporządzenia planu badania wybranego środka spożywczego
Treści programoweT-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.
T-W-3Skład podstawowy żywności.
T-W-2Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja.
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada uporządkowanej wiedzy dotyczącej badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
3,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dobrym
4,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B1tz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i przeprowadzania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w laboratorium
C-2Nabycie umiejętności krytycznej oceny dostępnych metod analizy żywności umożliwiającej sporządzenia planu badania wybranego środka spożywczego
C-3Nabycie praktycznej umiejętności oznaczania podstawowego składu chemicznego, przeprowadzania analiz i opracowania oraz interpretacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej
T-L-3Oznaczanie zawartości lipidów
T-L-7Oznaczenie hydrolizy lipidów za pomocą liczby kwasowej i TLC
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.
T-L-2Oznaczanie zawartości białka
T-L-5Oznaczanie zawartości soli i kwasowości
T-L-1Oznaczanie zawartości wody.
T-L-6Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi
T-L-9Wykrywanie barwników syntetycznych.
T-W-2Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja.
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.
T-L-8Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-W-3Skład podstawowy żywności.
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.
T-L-4Oznaczanie sacharydów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena ze sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B1tz_U02Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w laboratorium
C-2Nabycie umiejętności krytycznej oceny dostępnych metod analizy żywności umożliwiającej sporządzenia planu badania wybranego środka spożywczego
C-3Nabycie praktycznej umiejętności oznaczania podstawowego składu chemicznego, przeprowadzania analiz i opracowania oraz interpretacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej
T-L-6Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi
T-L-2Oznaczanie zawartości białka
T-L-5Oznaczanie zawartości soli i kwasowości
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych
T-L-4Oznaczanie sacharydów
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.
T-W-2Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja.
T-L-1Oznaczanie zawartości wody.
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.
T-L-3Oznaczanie zawartości lipidów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena ze sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B1tz_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
TOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności krytycznej oceny dostępnych metod analizy żywności umożliwiającej sporządzenia planu badania wybranego środka spożywczego
Treści programoweT-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej
T-L-6Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi
T-L-2Oznaczanie zawartości białka
T-L-5Oznaczanie zawartości soli i kwasowości
T-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych
T-L-4Oznaczanie sacharydów
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.
T-W-2Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja.
T-L-1Oznaczanie zawartości wody.
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.
T-L-3Oznaczanie zawartości lipidów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena ze sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać właściwych procedur i metod analitycznych, nie potrafi określić wiarygodności analiz artykułów żywnościowych
3,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B1tz_U04Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w laboratorium
Treści programoweT-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej
T-L-6Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi
T-L-2Oznaczanie zawartości białka
T-L-5Oznaczanie zawartości soli i kwasowości
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych
T-L-4Oznaczanie sacharydów
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.
T-W-3Skład podstawowy żywności.
T-L-1Oznaczanie zawartości wody.
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.
T-L-3Oznaczanie zawartości lipidów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych składników żywności, ich przemian, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B1tz_K01Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w laboratorium
C-2Nabycie umiejętności krytycznej oceny dostępnych metod analizy żywności umożliwiającej sporządzenia planu badania wybranego środka spożywczego
Treści programoweT-W-1Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-6Oznaczanie utleniania lipidów metodami rutynowymi i spektroskopowymi
T-L-9Wykrywanie barwników syntetycznych.
T-W-7Oznaczanie witamin i składników mineralnych
T-L-7Oznaczenie hydrolizy lipidów za pomocą liczby kwasowej i TLC
T-W-4Metody analizy lipidów i tłuszczów: oznaczanie zawartości, składu lipidów, kwasów tłuszczowych, hydrolizy, utlenienia, izomeryzacji.
T-W-2Kryteria wyboru metody, plan badania, systemy zapewnienia jakości pracy laboratorium. Akredytacja.
T-L-4Oznaczanie sacharydów
T-W-6Oznaczanie zawartości, składu oraz ważniejszych zmian cukrowców.
T-L-8Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-W-8Metody oznaczania wartości odżywczej
T-L-5Oznaczanie zawartości soli i kwasowości
T-W-3Skład podstawowy żywności.
T-L-2Oznaczanie zawartości białka
T-L-1Oznaczanie zawartości wody.
T-L-3Oznaczanie zawartości lipidów
T-W-5Analiza związków azotowych: metody oznaczania zawartości białka, składu białek, oznaczanie amin biogennych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena ze sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
3,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dostateczny
4,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dobrym
4,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dobrym
5,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu bardzo dobrym