Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Higiena żywienia dzieci, młodzieży i dorosłego człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena żywienia dzieci, młodzieży i dorosłego człowieka
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej2
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku2
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy2
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci3
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży3
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych2
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych2
16
wykłady
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych2
T-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów2
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie2
T-W-4Higiena zakładów żywienia2
T-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej2
T-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej2
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi2
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2analiza wskazanej literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć20
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2analiza wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda analizy przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_W01
Ma wiedzę na tamat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu.
TOW_1A_W01, TOW_1A_W21S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10InzA_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
TOW_1A_null_W02
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. a wiedzę w zakresie higieny żywienia róznych grup ludności.
TOW_1A_W20S1A_W04, S1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących higieny i żywienia pochodzących z fachowej literatury.
TOW_1A_U11S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-1T-L-6, T-L-4, T-W-8, T-L-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2
TOW_1A_null_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie higieny żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
TOW_1A_U15, TOW_1A_U07S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08InzA_U06C-1T-W-5, T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-L-4, T-W-7, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-8, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
TOW_1A_null_U03
Potarfi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
TOW_1A_U07, TOW_1A_U05S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U04, InzA_U06C-1T-W-2, T-W-6, T-L-3, T-L-5, T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-W-3, T-L-6, T-W-4, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu higienyi żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
TOW_1A_K01S1A_K01, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01C-1T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-2, T-W-8, T-W-2, T-L-7, T-W-1, T-L-6, T-W-5M-1, M-2S-1
TOW_1A_null_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
TOW_1A_K01, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-W-8, T-W-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-W-7, T-L-1M-1S-1
TOW_1A_null_K03
Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
TOW_1A_K04, TOW_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-4, T-L-7, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-L-5, T-L-3, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_W01
Ma wiedzę na tamat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
TOW_1A_null_W02
Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. a wiedzę w zakresie higieny żywienia róznych grup ludności.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących higieny i żywienia pochodzących z fachowej literatury.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących fizjologii żywiena człowieka z różnych źródeł specjalistycznej literatury.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z wielu źródeł specjalistycznej literatury.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
TOW_1A_null_U02
Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie higieny żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
2,0Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie fizjologii żywienia człowieka.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych oraz o nich dyskutować.
TOW_1A_null_U03
Potarfi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
2,0Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemian opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_K01
Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu higienyi żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z fizjologii żywienia w zachowaniu zdrowia i pracy dietetyka.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi wynikami badań dotyczącymi metabolizmu składników odżywczych.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia człowieka. Dyskutuje o najnowszych wynikach badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
TOW_1A_null_K02
Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
TOW_1A_null_K03
Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., WN PWN, Warszawa, 2011
  3. Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  4. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007, I
  2. Friedrich M. (red.), Fizjologia żywienia człowieka skrypt do ćwiczeń., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  3. Traczyk W., Trzebski A. (red.), Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009, III

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej2
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku2
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy2
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci3
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży3
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych2
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych2
T-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów2
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie2
T-W-4Higiena zakładów żywienia2
T-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej2
T-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej2
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi2
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2analiza wskazanej literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć20
A-L-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2analiza wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W01Ma wiedzę na tamat fizjologii układu pokarmowego i metabolizmu składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, składniki mineralne), aby nie tylko zaspokajały potrzeby organizmu, ale pozwalały zachować pełne zdrowie i dobry stan organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_W21Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach toksycznych w surowcach i produktach pochodzenia roślinnego, zwierzęcego oraz artykułach przemysłowych. Posiada wiedzę o przyczynach skażenia i zasadach postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W02Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. a wiedzę w zakresie higieny żywienia róznych grup ludności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących higieny i żywienia pochodzących z fachowej literatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi
T-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych
T-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej
T-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
T-W-4Higiena zakładów żywienia
Metody nauczaniaM-3Metoda analizy przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących fizjologii żywiena człowieka z różnych źródeł specjalistycznej literatury.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące fizjologii żywienia człowieka z wielu źródeł specjalistycznej literatury.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o wpływie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych na metabolizm ustroju z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U02Student ma umiejętność samokształcenia w zakresie higieny żywienia człowieka, korzystania z fachowych źródeł wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U15Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych
T-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej
T-W-4Higiena zakładów żywienia
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
T-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności samokształcenia. Korzysta z niespecjalistycznego piśmiennictwa w zakresie fizjologii żywienia człowieka.
3,0Student posiada w niewielkim stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa.
3,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. Korzysta z konsultacji.
4,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego.
4,5Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
5,0Student posiada w znacznym stopniu umiejętności samokształcenia. Korzysta z wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa z zakresu fizjologii żywienia człowieka, w tym zagranicznego. Potrafi wykazać się znajomością najnowszych wyników badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych oraz o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U03Potarfi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów
T-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-W-4Higiena zakładów żywienia
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
T-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemian opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_K01Ma świadomość przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu higienyi żywienia w pracy technologa żywności i żywienia człowieka. Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-W-4Higiena zakładów żywienia
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych
T-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć przydatność wiedzy i umiejętności z fizjologii żywienia w zachowaniu zdrowia i pracy dietetyka.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi wynikami badań dotyczącymi metabolizmu składników odżywczych.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu fizjologii żywienia człowieka. Dyskutuje o najnowszych wynikach badań dotyczących metabolizmu składników odżywczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_K02Ma świadomość profesjonalnego wykonywania zawodu dietetyka zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej
T-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych
T-W-4Higiena zakładów żywienia
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
T-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o zasadach etycznych i moralnych niezbędnych w wykonywaniu zawodu.
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
4,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć konieczność profesjonalnego wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie.
4,5Student posiada kompetencje oceny dobrej , ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności w profesjonanym wykonywaniu zawodu zgodnie z obowiązującymi zasadami etycznymi i moralnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_K03Ma świadomość potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-4Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u dzieci
T-L-7Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób starszych
T-W-5Ilości i rozkład posiłków i ich rola w całodziennej racji pokarmowej
T-W-6Skład jakościowy i ilościowy posiłków w całodziennej racji pokarmowej
T-L-1Procesy trawienne zachodzace z jamie ustnej
T-W-7Zależności między sposobem żywienia a niektórymi chorobami cywilizacyjnymi
T-W-1Wartość odżywcza produktów spożywczych
T-W-8Zwyczaje żywieniowe a stan zdrowi dzieci, młodzieży i osób dorosłych
T-W-4Higiena zakładów żywienia
T-L-6Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u osób dorosłych
T-W-2Zasady planowania i oceny jadłospisów
T-W-3Higiena żywności - przechowywanie, konserwowanie
T-L-5Skład posiłków a zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u młodzieży
T-L-3Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy
T-L-2Procesy trawienne zachodzące w żołądku
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.