Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 36 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności laboratatoryjne, podstawy matematyki i statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego3
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego6
T-L-5Kompleksowa ocena wybranych mięsa i produktów mięsnych3
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych3
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych3
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych3
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych3
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych3
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych3
36
wykłady
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek2
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa2
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2przygotowanie do zajęć84
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2zajęcia laboratoryjne
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C4tz_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
TOW_1A_W03, TOW_1A_W04, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W16, TOW_1A_W17, TOW_1A_W19, TOW_1A_W23, TOW_1A_W24, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
TOW_1A_C4tz_W02
Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TOW_1A_W03, TOW_1A_W04, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W16, TOW_1A_W17S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C4tz_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przeprowadza podstawowe analizy z zakresu towaroznawstwa żywnosci.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U04, TOW_1A_U06, TOW_1A_U08, TOW_1A_U11, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C4tz_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. ma świadomość swojej wiedzy i dalszej konieczności kształcenia.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C4tz_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
TOW_1A_C4tz_W02
Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
5,0Student ma wybitnie ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C4tz_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przeprowadza podstawowe analizy z zakresu towaroznawstwa żywnosci.
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C4tz_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. ma świadomość swojej wiedzy i dalszej konieczności kształcenia.
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lempka A., Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWF, Warszawa, 2001
  3. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywnosci, WSiP, Warszawa, 1999
  4. Karpiel Skrzypek M., Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo AR, Kraków, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wydawnicza Adam, 1996
  2. Świderski F., Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego3
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego6
T-L-5Kompleksowa ocena wybranych mięsa i produktów mięsnych3
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych3
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych3
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych3
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych3
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych3
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych3
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych2
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi2
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek2
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa2
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach36
A-L-2przygotowanie do zajęć84
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_W01Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
TOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
TOW_1A_W24Zna źródła, z których można pozyskać środki na dofinansowanie działalności. Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
3,5Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,0Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
5,0Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_W02Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu definicji, budowy składników żywności. Ma wiedzę z podstawowych procesów biotechnologicznych.
TOW_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich roli w przetwórstwie i przechowywaniu żywności. Ma wiedzę na temat drobnoustrojów w artykułach przemysłowych.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-2Charakterystyka towroznawcza ryb i przetworów rybnych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza alkoholi
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-5Charakterystyka towaroznawcza mleka
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-8Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5Student ma ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
5,0Student ma wybitnie ugruntowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa surowców i przetworów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego a także ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przeprowadza podstawowe analizy z zakresu towaroznawstwa żywnosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U06Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-5Kompleksowa ocena wybranych mięsa i produktów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii
3,5Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C4tz_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. ma świadomość swojej wiedzy i dalszej konieczności kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu towaroznawstwa podstawowych grup zywności.
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-2Kompleksowa ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzecego i roślinnego
T-L-3Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Wpływ warunków przechowywania na jakosć wybranych asortymentów wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-5Kompleksowa ocena wybranych mięsa i produktów mięsnych
T-L-6Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i przechowywania na jakość mięsa i produktów mięsnych
T-L-7Kompleksowa ocena wybranych asortymentów mleka i produktów mlecznych
T-L-8Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych na jakość mleka i produktów mlecznych
T-L-9Wpływ warunków przechowywania na jakosć mleka i produktów mlecznych
T-L-10Kompleksowa ocena wybranych asortymentów produktów zbożowych
T-L-11Wpływ wybranych operacji i zabiegów technologicznych i warunków przechowywania na jakość produktów zbożowych
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,0Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
3,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera.
4,0Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera.
4,5Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera.