Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo roślin
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość botaniki na poziomie podstawowym szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem oraz normami jakościowymi do oceny jakości wybranych grup roślin różnego pochodzenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólne kryteria i normy oceny towaroznawczej różnych grup użytkowych roślin. Czynniki wpływające na jakość towaroznawczą roślin1
T-W-2Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli cebulowych i bulwiastych roślin ozdobnych1
T-W-3Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli roślin zielarskich1
T-W-4Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych1
T-W-5Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców pestkowych1
T-W-6Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców jagodowych1
T-W-7Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny warzyw dyniowatych i liściowych (ewentualnie do wyboru: warzyw kapustnych; warzyw korzeniowych, warzyw strączkowych, warzyw cebulowych)1
T-W-8Asortyment, jakość oraz systemy kontroli grzybów dopuszczonych do obrotu handlowego1
T-W-9Sprawdzian pisemny1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Studiowanie i kompletowanie literatury do prezentacji5
A-W-3Przygotowanie prezentacji10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Konwersatoria: dyskusja dydaktyczno-naukowa na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aprobata referowanego tematu
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności aktywnego i merytorycznego uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego, wykonania i przedstawienia prezentacji oraz aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_W01
Student posiada wiedzę w zakresie prezentowania, nazywania, rozróżniania, charakteryzowania i opisywania jakości i wartości towaroznawczej wybranych grup surowców roślinnych; zna zasady ich transportu i przechowywania oraz kierunki i sposoby wykorzystania.
TOW_1A_W15, TOW_1A_W17, TOW_1A_W22, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-5M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_U01
Student analizuje, łączy i ocenia asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzytania wybranych grup roślin użytkowych, interpretując treści z róznych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
TOW_1A_U01, TOW_1A_U11, TOW_1A_U08, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_K01
Student jest świadomy i otwarty na poznawanie zmieniającego się asortymentu towarów roślinnych na rynku i chętny do wyrażania oceny na temat jego jakości i wartości
TOW_1A_K06, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08, TOW_1A_K01, TOW_1A_K04S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_W01
Student posiada wiedzę w zakresie prezentowania, nazywania, rozróżniania, charakteryzowania i opisywania jakości i wartości towaroznawczej wybranych grup surowców roślinnych; zna zasady ich transportu i przechowywania oraz kierunki i sposoby wykorzystania.
2,0Student nie przygotował prezentacji, jest nieaktywny na zajęciach - nie uczestniczy w dyskusji, nie potrafi nazwać, rozróżnic, scharakteryzować i opisać podstawowych grup surowców roślinnych, nie zna zasad ich transportu i przechowywania a także wartości odżywczych oraz kierunków i sposobów wykorzystania
3,0Student przygotował prezentację, nie potrafi jej jednak samodzielnie zaprezentować a jedynie biernie odczytuje zawarte w prezentacji treści, nie potrafi "obronić" przedstawionych tez, jedynie nazywa, ale nie scharakteryzuje i nie opisuje podstawowych grup surowców roślinnych oraz ich wartości odżywczych, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
3,5Student przygotował prezentację, nie potrafi jej jednak samodzielnie zaprezentowaą a jedynie biernie odczytuje zawarte w prezentacji treści, potrafi "obronić" przedstawione tezy, i skutecznie włączać się do dyskusji, nazywa , charakteryzuje i opisuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartości odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
4,0Student przygotował prezentację, samodzielnie przedstawia zawarte w prezentacji treści, uzupełniając je o własny komentarz, potrafi "obronić" przedstawione tezy i skutecznie włączać się do dyskusji, nazywa , charakteryzuje i opisuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartosci odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
4,5Student przygotował prezentację, samodzielnie referuje zawarte w prezentacji treści, uzupełniając je o własny komentarz, potrafi "obronić" przedstawione tezy i skutecznie oraz ciekawie poprowadzic dyskusję, nazywa , charakteryzuje i opisuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartości odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
5,0Student przygotował prezentację, samodzielnie, bardzo swobodnie referuje zawarte w prezentacji treści, uzupełniając je o własny komentarz, potrafi "obronić" przedstawione tezy i skutecznie oraz ciekawie poprowadzić dyskusję, nazywa , charakteryzuje opisuje i porównuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartości odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_U01
Student analizuje, łączy i ocenia asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzytania wybranych grup roślin użytkowych, interpretując treści z róznych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
2,0Student nie analizuje, nie łączy i nie ocenia asortymentu oraz kryteriów jakości i kierunków wykorzystania wybranych grup roślin użytkowych, nie interpretuje i nie korzysta z różnych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
3,0Student jedynie wybiórczo dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunków wykorzytania pojedynczych grup roślin użytkowych, nie analizuje, nie łączy i nie ocenia kryteriów jakości i kierunków wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, nie korzysta z różnych, lecz tylko z pojedynczych, zódeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
3,5Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunków wykorzytania pojedynczych grup roślin użytkowych, nie analizuje, nie łączy i nie ocenia kryteriów jakości i kierunków wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych zródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
4,0Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzytania większości zaplanowanych w programie grup roślin użytkowych, analizuje, łączy i ocenia kryteria jakości i kierunki wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
4,5Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzytania wiekszości zaplanowanych w programie grup roślin użytkowych, analizuje, łączy, ocenia i porównuje kryteria jakości i kierunki wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych źódeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
5,0Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzystania większosci zaplanowanych w programie grup roślin użytkowych, analizuje, łączy, ocenia i porównuje kryteria jakości i kierunki wykorzytania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji oraz weryfikuje ich wartość merytoryczną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_K01
Student jest świadomy i otwarty na poznawanie zmieniającego się asortymentu towarów roślinnych na rynku i chętny do wyrażania oceny na temat jego jakości i wartości
2,0Student nie jest świadomy konieczności stałego poznawania zmieniającego się asortymentu towarów roślinnych na rynku i nie potrafi wyrażać oceny na temat jego jakości i wartości
3,0Student jest świadomy i otwarty na poznawanie zmieniającego się asortymentu towarów roślinnych na rynku i chętny do wyrażania oceny na temat jego jakości i wartości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Swietlikowska K., Surowce spozywcze pochodzenia roslinnego, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-7244-929-0
  2. Zembrzuska B., Towaroznawstwo. Podręcznik., Difin, 2010, 978-83-7641-223-8
  3. Byszewski W. (red.) (praca zbiorowa), 1972, Surowce roślinne., PWN, Wrocław, 1972
  4. Rejman A., Grusze., PWRiL, Warszawa, 1981
  5. Kunachtowicz H., Nadolna I., Przygoda B.,Iwanow K., Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych., IZZ, Warszawa, 1998
  6. 15. Polskie Polskie Normy. PN-70/A-75030. Grzyby świeże i produkty grzybowe. Nazwy i określenia., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma branżowe, Przemysł spożywczy, 2001
  2. Czasopisma branżowe. Przemysł owocowo-warzywny., 2011
  3. Grzyb Z., Dziecioł W., Śliwy., PWRiL, Warszawa, 1989
  4. Kalicka M., Brzoskwinie i morele., PWRIL, Warszawa, 1981
  5. Radajewska B., Brzoskwinia, morela i nektaryna., PWRiL, Warszawa, 1998
  6. Smolarz K., Malina i jeżyna., PWRiL, Warszawa, 1996
  7. Lista opisowa odmian. Rośliny sadownicze. Drzewa ziarnkowe: jabłoń i grusza., Wydawnictwo COBORU, Słupia Wielka, 2004
  8. Lista opisowa odmian. Rośliny sadownicze. Drzewa pestkowe: śliwa domowa, wiśnia., Wyd. COBORU, Nowa Słupia, 2006
  9. Lista opisowa odmian. Rosliny sadownicze. Byliny: Truskawka., Wyd. COBORU, Nowa Słupia, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne kryteria i normy oceny towaroznawczej różnych grup użytkowych roślin. Czynniki wpływające na jakość towaroznawczą roślin1
T-W-2Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli cebulowych i bulwiastych roślin ozdobnych1
T-W-3Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli roślin zielarskich1
T-W-4Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych1
T-W-5Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców pestkowych1
T-W-6Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców jagodowych1
T-W-7Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny warzyw dyniowatych i liściowych (ewentualnie do wyboru: warzyw kapustnych; warzyw korzeniowych, warzyw strączkowych, warzyw cebulowych)1
T-W-8Asortyment, jakość oraz systemy kontroli grzybów dopuszczonych do obrotu handlowego1
T-W-9Sprawdzian pisemny1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Studiowanie i kompletowanie literatury do prezentacji5
A-W-3Przygotowanie prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_W01Student posiada wiedzę w zakresie prezentowania, nazywania, rozróżniania, charakteryzowania i opisywania jakości i wartości towaroznawczej wybranych grup surowców roślinnych; zna zasady ich transportu i przechowywania oraz kierunki i sposoby wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem oraz normami jakościowymi do oceny jakości wybranych grup roślin różnego pochodzenia
Treści programoweT-W-7Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny warzyw dyniowatych i liściowych (ewentualnie do wyboru: warzyw kapustnych; warzyw korzeniowych, warzyw strączkowych, warzyw cebulowych)
T-W-4Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych
T-W-3Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli roślin zielarskich
T-W-6Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców jagodowych
T-W-1Ogólne kryteria i normy oceny towaroznawczej różnych grup użytkowych roślin. Czynniki wpływające na jakość towaroznawczą roślin
T-W-2Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli cebulowych i bulwiastych roślin ozdobnych
T-W-9Sprawdzian pisemny
T-W-8Asortyment, jakość oraz systemy kontroli grzybów dopuszczonych do obrotu handlowego
T-W-5Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców pestkowych
Metody nauczaniaM-1Konwersatoria: dyskusja dydaktyczno-naukowa na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności aktywnego i merytorycznego uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego, wykonania i przedstawienia prezentacji oraz aktywności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aprobata referowanego tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotował prezentacji, jest nieaktywny na zajęciach - nie uczestniczy w dyskusji, nie potrafi nazwać, rozróżnic, scharakteryzować i opisać podstawowych grup surowców roślinnych, nie zna zasad ich transportu i przechowywania a także wartości odżywczych oraz kierunków i sposobów wykorzystania
3,0Student przygotował prezentację, nie potrafi jej jednak samodzielnie zaprezentować a jedynie biernie odczytuje zawarte w prezentacji treści, nie potrafi "obronić" przedstawionych tez, jedynie nazywa, ale nie scharakteryzuje i nie opisuje podstawowych grup surowców roślinnych oraz ich wartości odżywczych, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
3,5Student przygotował prezentację, nie potrafi jej jednak samodzielnie zaprezentowaą a jedynie biernie odczytuje zawarte w prezentacji treści, potrafi "obronić" przedstawione tezy, i skutecznie włączać się do dyskusji, nazywa , charakteryzuje i opisuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartości odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
4,0Student przygotował prezentację, samodzielnie przedstawia zawarte w prezentacji treści, uzupełniając je o własny komentarz, potrafi "obronić" przedstawione tezy i skutecznie włączać się do dyskusji, nazywa , charakteryzuje i opisuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartosci odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
4,5Student przygotował prezentację, samodzielnie referuje zawarte w prezentacji treści, uzupełniając je o własny komentarz, potrafi "obronić" przedstawione tezy i skutecznie oraz ciekawie poprowadzic dyskusję, nazywa , charakteryzuje i opisuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartości odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
5,0Student przygotował prezentację, samodzielnie, bardzo swobodnie referuje zawarte w prezentacji treści, uzupełniając je o własny komentarz, potrafi "obronić" przedstawione tezy i skutecznie oraz ciekawie poprowadzić dyskusję, nazywa , charakteryzuje opisuje i porównuje podstawowe grupy surowców roślinnych oraz ich wartości odżywcze, zna zasady ich transportu i przechowywania a oraz kierunki i sposoby wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_U01Student analizuje, łączy i ocenia asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzytania wybranych grup roślin użytkowych, interpretując treści z róznych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem oraz normami jakościowymi do oceny jakości wybranych grup roślin różnego pochodzenia
Treści programoweT-W-8Asortyment, jakość oraz systemy kontroli grzybów dopuszczonych do obrotu handlowego
T-W-3Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli roślin zielarskich
T-W-4Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych
T-W-2Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli cebulowych i bulwiastych roślin ozdobnych
T-W-9Sprawdzian pisemny
T-W-5Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców pestkowych
T-W-7Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny warzyw dyniowatych i liściowych (ewentualnie do wyboru: warzyw kapustnych; warzyw korzeniowych, warzyw strączkowych, warzyw cebulowych)
T-W-6Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców jagodowych
T-W-1Ogólne kryteria i normy oceny towaroznawczej różnych grup użytkowych roślin. Czynniki wpływające na jakość towaroznawczą roślin
Metody nauczaniaM-1Konwersatoria: dyskusja dydaktyczno-naukowa na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego, wykonania i przedstawienia prezentacji oraz aktywności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aprobata referowanego tematu
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności aktywnego i merytorycznego uczestnictwa w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje, nie łączy i nie ocenia asortymentu oraz kryteriów jakości i kierunków wykorzystania wybranych grup roślin użytkowych, nie interpretuje i nie korzysta z różnych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
3,0Student jedynie wybiórczo dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunków wykorzytania pojedynczych grup roślin użytkowych, nie analizuje, nie łączy i nie ocenia kryteriów jakości i kierunków wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, nie korzysta z różnych, lecz tylko z pojedynczych, zódeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
3,5Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunków wykorzytania pojedynczych grup roślin użytkowych, nie analizuje, nie łączy i nie ocenia kryteriów jakości i kierunków wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych zródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
4,0Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzytania większości zaplanowanych w programie grup roślin użytkowych, analizuje, łączy i ocenia kryteria jakości i kierunki wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
4,5Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzytania wiekszości zaplanowanych w programie grup roślin użytkowych, analizuje, łączy, ocenia i porównuje kryteria jakości i kierunki wykorzystania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych źódeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji
5,0Student w sposób pełny i wyczerpujący dobiera asortyment oraz kryteria jakości i kierunki wykorzystania większosci zaplanowanych w programie grup roślin użytkowych, analizuje, łączy, ocenia i porównuje kryteria jakości i kierunki wykorzytania poszczególnych grup roślin użytkowych, korzysta z różnych źródeł informacji niezbędnych w przygotowaniu prezentacji oraz weryfikuje ich wartość merytoryczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_K01Student jest świadomy i otwarty na poznawanie zmieniającego się asortymentu towarów roślinnych na rynku i chętny do wyrażania oceny na temat jego jakości i wartości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem oraz normami jakościowymi do oceny jakości wybranych grup roślin różnego pochodzenia
Treści programoweT-W-3Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli roślin zielarskich
T-W-9Sprawdzian pisemny
T-W-2Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli cebulowych i bulwiastych roślin ozdobnych
T-W-8Asortyment, jakość oraz systemy kontroli grzybów dopuszczonych do obrotu handlowego
T-W-6Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców jagodowych
T-W-4Asortyment,jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych
T-W-1Ogólne kryteria i normy oceny towaroznawczej różnych grup użytkowych roślin. Czynniki wpływające na jakość towaroznawczą roślin
T-W-5Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców pestkowych
T-W-7Asortyment, jakość handlowa, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny warzyw dyniowatych i liściowych (ewentualnie do wyboru: warzyw kapustnych; warzyw korzeniowych, warzyw strączkowych, warzyw cebulowych)
Metody nauczaniaM-1Konwersatoria: dyskusja dydaktyczno-naukowa na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aprobata referowanego tematu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego, wykonania i przedstawienia prezentacji oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności aktywnego i merytorycznego uczestnictwa w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności stałego poznawania zmieniającego się asortymentu towarów roślinnych na rynku i nie potrafi wyrażać oceny na temat jego jakości i wartości
3,0Student jest świadomy i otwarty na poznawanie zmieniającego się asortymentu towarów roślinnych na rynku i chętny do wyrażania oceny na temat jego jakości i wartości
3,5
4,0
4,5
5,0