Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia żywności i przedmiotów użytku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia żywności i przedmiotów użytku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie przez studenta wiedzy z chemii fizyki i matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
C-2Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w toksykologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie: zasady pracy w laboraturium analitycznym (BHP), organizacja ćwiczeń, wymagania.1
T-L-2Opracowanie i prezentacja wyników analiz1
T-L-3Wstęp do oceny sanitarno higieniczna surowców i produktów żywnościowych. Zanieczyszczenia biologiczne surowców i produktów spozywczych2
T-L-4Podstawowe etapy procesu analitycznego. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-L-5Oznaczanie zawartości metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w żywności.4
T-L-6Substancje biologicznie aktywne w surowcach i produktach spożywczych.2
T-L-7Spektrofotometryczne oznaczanie pozostałości środków chemii gospodarczej w żywności2
T-L-8Prezentacja referatów z zakresu tematyki przedmiotu, przygotowanych przez studentów .2
T-L-9Oznaczanie w żywności pozostałości substancji przenikających podczas upraw.2
18
wykłady
T-W-1Toksykologia – rys historyczny. Cele i zadania toksykologii2
T-W-2Podstawowe pojecia i badania toksykologiczne. Czynniki decydujące o toksyczności związków3
T-W-3Drogi wchłaniania i wydalania trucizn. Metabolizm ksenobiotyków w organizmie3
T-W-4Znaczenie metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych3
T-W-5Substancje toksyczne przenikające w czasie upraw i hodowli. Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania i przewarzania żywności3
T-W-6Zagrożenia wewnątrz budynków. Niebezpieczeństwa związane z artykułami nieżywnościowymi w otoczeniu człowieka2
T-W-7Zagrożenia stwarzane przez pola elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Godziny kontaktowe z prowadzącym5
A-L-4Przygotowanie referatów i sprawozdań17
A-L-5Przygogotowanie do zaliczenia końcowego10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Analiza literatury przedmiotu16
A-W-3Konsultacje z prowadzącym10
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_W01
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą znaczenia toksykologii i jej związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada wiedzę na temat trucizn i mechanizmów zatrucia. Orientuje sie w metodyce i zasadach przeprowadzania badań toksykologicznych
TOW_1A_W21S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3
TOW_1A_null_W02
Zna zasady pozwalające na bezpieczną pracę w laboratorium analitycznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą metod analitycznych stosowanych w analizie zanieczyszczeń. Ma podstawowa wiedzę dotyczącą zasad doboru i przeznaczenia metod analitycznych.
TOW_1A_W01, TOW_1A_W16, TOW_1A_W22S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10InzA_W01, InzA_W02C-2T-L-1M-3, M-2S-1, S-2
TOW_1A_null_W03
Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach szkodliwych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego oraz praktykach prowadzących do ograniczenia ich zawartości. Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia oraz problemów stwarzanych przez niedobór lub nadmiar pierwiastków śladowych. Posiada wiedze dotyczącą zagrozeń stwarzanych przez przedmioty użytku i materiały wykończenia wnętrz i budowlane. Orientuje się w podstawowych regulacjach prawnych dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
TOW_1A_W11, TOW_1A_W12, TOW_1A_W21S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-3, M-1S-3
TOW_1A_null_W04
Potrafi scharakteryzować zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji i przechowywania żywności a stopniem jej skazenia. Potrafi zidentyfikować zagrożenia stwarzane przez wykorzystywane przez niego artykuły przemysłowe.
TOW_1A_W23S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-8, T-W-5M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_U01
Potrafi wyszukiwać, i stosować podstawowe regulacje prawne dotyczące zanieczyszczeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka. Prawidłowo identyfikuje zagrożenia związane z występowaniem w żywności i otoczeniu człowieka substancji o potencjalnym działaniu szkodliwym
TOW_1A_U03, TOW_1A_U04, TOW_1A_U07, TOW_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-3
TOW_1A_null_U02
Prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu przedmiotu. Umie prawidłowo wybrać metodykę analizy oraz wykonać podstawowe analizy z zakresu toksykologii. Posiada umiejętność opracowania uzyskanych wyników badań doświadczalnych, z zastosowaniem podstawowych technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-L-1, T-L-8M-1S-1, S-2
TOW_1A_null_U03
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z zakresu tematyki przedmiotu z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych
TOW_1A_U09, TOW_1A_U11, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-2T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_null_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność systematycznego dokształcania się w zakresie bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i innych elementów otoczenia człowieka, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu
TOW_1A_K01, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3
TOW_1A_null_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Potrafi inspirować innych. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo toksykologiczne żywności i tzw. przedmiotów użytku
TOW_1A_K02, TOW_1A_K04, TOW_1A_K06, TOW_1A_K03, TOW_1A_K07S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-W-2M-2, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_W01
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą znaczenia toksykologii i jej związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada wiedzę na temat trucizn i mechanizmów zatrucia. Orientuje sie w metodyce i zasadach przeprowadzania badań toksykologicznych
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet w podstawowym stopniu
3,0Student ma podstawową wiedze dotyczącą omawianych zagadnień, ale popełnia dużo błędów.
3,5Student opanował w zadowalajacym stopniu wymaganą wiedzę.
4,0Student opanował wymagana wiedę na dobrym poziomie. Dobrze orientuje się w mechanizmie powstawania zatruć i metodyce prowadzenia badań toksykologicznych
4,5Student opanował wymaganą wiedzę w bardzo dobrym stopniu. Dobrze orientuje się w mechanizmie powstawania zatruć i metodyce prowadzenia badań toksykologicznych. Swobodnie wypowiada się na zadany temat.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę dotyczącą omawianych zagadnień. Swobodniee wypowiada się na zadany temat, samodzielnie formuuje pytania i wyciaga wnioski
TOW_1A_null_W02
Zna zasady pozwalające na bezpieczną pracę w laboratorium analitycznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą metod analitycznych stosowanych w analizie zanieczyszczeń. Ma podstawowa wiedzę dotyczącą zasad doboru i przeznaczenia metod analitycznych.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy pozwalającej na bezpieczną pracę w laboratorium. Nie posiada wiedzy dotyczącej metod analitycznych stosowanych w analizach toksykologicznych
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawowa wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg niektórych prostych analiz.
4,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg analiz będących tematem zajęć. Posiada wiedzę pozwalającą na interpretację wyników.
4,5Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Posiada wiedzę pozwalająca na samodzielną interpretację wyników i oszacowanie ich poprawności.
5,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrę wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Posiada wiedzę umożliwiającą samodzielną interpretację wyników, oszacowanie ich poprawności i pozwalającą zidentyfikować i wskazać drogi rozwiązywania problemów.
TOW_1A_null_W03
Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach szkodliwych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego oraz praktykach prowadzących do ograniczenia ich zawartości. Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia oraz problemów stwarzanych przez niedobór lub nadmiar pierwiastków śladowych. Posiada wiedze dotyczącą zagrozeń stwarzanych przez przedmioty użytku i materiały wykończenia wnętrz i budowlane. Orientuje się w podstawowych regulacjach prawnych dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet w podstawowym zakresie.
3,0Student posiada częściową znajomość pojęć dotyczących omawianych zagadnień. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą substancji niebezpiecznych znajdujących się w żywności i otoczeniu człowieka.
3,5Student zna podstawową terminologię dotycząca omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe zagrożenia związane z bezpieczeństwem żywności i otoczenia człowieka. Orientuje się na poziomie podstawowym w metodach przeciwdziałających tym zagrożeniom. Posiada elementarną wiedzę dotycząca znaczenia dla zdrowia makro i mikroelementów
4,0Student zna dobrze terminologię dotycząca omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować substancje niebezpieczne występujące w żywności i przedmiotach użytku. Potrafi rozpoznać zagrożenie zwiazane z tymi substancji i wskazać metody jego minimalizacji. Posiada dobrą wiedzę dotyczącą znaczenia i skutków niedoboru lub nadmiaru mikro i makroelementów dla zdrowia.
4,5Student zna bardzo dobrze dobrze terminologię dotycząca omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować substancje niebezpieczne występujące w żywności i przedmiotach użytku. Potrafi rozpoznać zagrożenia zwiazane z tymi substancji i wskazać metody przeciwdziałania tym zagrożeniom. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą znaczenia i skutków niedoboru lub nadmiaru mikro i makroelementów dla zdrowia.
5,0Student bardzo dobrze orientuje się w terminologii dotyczącej omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować substancje niebezpieczne występujące w żywności i przedmiotach użytku. Potrafi rozpoznać zagrożenia zwiazane z tymi substancji i zaproponować metody przeciwdziałania tym zagrożeniom i uzasadnić swój wybór. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą znaczenia i skutków niedoboru lub nadmiaru mikro i makroelementów dla zdrowia. Orientuje się w podstawowych przepisach prawnych dotyczących zagrożeń ze strony substancji szkodliwych,
TOW_1A_null_W04
Potrafi scharakteryzować zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji i przechowywania żywności a stopniem jej skazenia. Potrafi zidentyfikować zagrożenia stwarzane przez wykorzystywane przez niego artykuły przemysłowe.
2,0Student nie opanował wymaganych zagadnien nawet w stopniu podstawowym
3,0Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. W swoich wypowiedziach popełnia dużo błędów.
3,5Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe.
4,0Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. Potrafi wskazac jakie czynniki poza stężeniem substancji w środowisku decydują o stopniu skazenia zywności.
4,5Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. Potrafi wskazac jakie czynniki poza stężeniem substancji w środowisku decydują o stopniu skazenia zywności.Potrafi wskazac zagrożenia stwarzające największe zagrożenie.
5,0Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. Potrafi wskazac jakie czynniki poza stężeniem substancji w środowisku decydują o stopniu skazenia zywności.Potrafi wskazac zagrożenia stwarzające największe zagrożenie. Potrafi wskazać i uzasadnić sposoby ograniczenia ryzyka związanego z obecnościa substancji szkodliwych w żywności i otoczeniu człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_U01
Potrafi wyszukiwać, i stosować podstawowe regulacje prawne dotyczące zanieczyszczeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka. Prawidłowo identyfikuje zagrożenia związane z występowaniem w żywności i otoczeniu człowieka substancji o potencjalnym działaniu szkodliwym
2,0Student nie potrafi zidentyfikować nawet podstawowych zagrożeń związanych z żywnościa i otoczeniem człowieka. Nie potrafi wyszukiwać i stosować regulacji prawnych.
3,0Student potrafi wymienić niektóre z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka. Nadal nie potrafi wyszukiwać i stosować regulacji prawnych związanych z bezpieczeństwem żywności i człowieka
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować niektóre z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wyszukiwać niektóre z regulacji prawnych związanych z bezpieczeństwem żywności i człowieka
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować niektóre z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka i omówić źródła ich pochodzenia. Potrafi wyszukiwać regulacje prawne związane z bezpieczeństwem żywności i człowieka
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować większość zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka i omówić źródła ich pochodzenia. Potrafi wymienić metody przeciwdziałania zagrożeniom. Potrafi wyszukiwać regulacje prawne związane z bezpieczeństwem żywności i człowieka
5,0Student swobodnie wypowiada się na zadane tematy. Potrafi wymienić i scharakteryzować większość z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka i omówić źródła ich pochodzenia. Potrafi wymienić metody przeciwdziałania zagrożeniom, a także dokonać wyboru najbardziej odpowiednich i uzasadnić swój wybór. Potrafi wyszukiwać i stosować regulacje prawne związane z bezpieczeństwem żywności i człowieka
TOW_1A_null_U02
Prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu przedmiotu. Umie prawidłowo wybrać metodykę analizy oraz wykonać podstawowe analizy z zakresu toksykologii. Posiada umiejętność opracowania uzyskanych wyników badań doświadczalnych, z zastosowaniem podstawowych technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
2,0Student nie stosuje prawidłowej terminologii. Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie potrafi przeprowadzać analiz i opracowywać wyników.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie.
4,0Student stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej.
4,5Student stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanego materiału.
5,0Student stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze. Potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanego materiału. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
TOW_1A_null_U03
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z zakresu tematyki przedmiotu z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować podstawowych informacji.
3,0Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje. Nie potrafi ich samodzielnie opracować i zaprezentować.
3,5Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje. Potrafi je samodzielnie zaprezentować.
4,0Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje. Potrafi je samodzielnie opracować, sformułować wnioski i je zaprezentować.
4,5Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje w językiu polskim i obcym. Potrafi je samodzielnie opracować, sformułować wnioski i je zaprezentować.
5,0Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje w językiu polskim i obcym. otrafi je samodzielnie opracować, sformułować wnioski i je zaprezentować. Potrafi dyskutować na zadany temat.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_null_K01
Ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność systematycznego dokształcania się w zakresie bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i innych elementów otoczenia człowieka, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu
2,0Student nie ma wykazuje zainteresowania rozwijaniem swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student ma niską świadomość swej wiedzy oraz konieczności stałego dokształcania
3,5Student ma zadowalającą świadomość swej wiedzy i konieczności dokształcania, ale nadal zachowuje bierną postawę.
4,0Student ma świadomość swej wiedzy. Rozwija swoje umiejetności korzystając z dostępnych źródeł
4,5Student ma dużą świadomość swej wiedzy. Rozwija swoje umiejetności korzystając z dostępnych źródeł. Samodzielnie wyznacza kierunki swego rozwoju
5,0Student ma pełną świadomość swej wiedzy. Rozwija swoje umiejetności korzystając z dostępnych źródeł. Potrafi w pełni ocenić stan swej wiedzy. Potrafi tę wiedzę przekazywać innym. Samodzielnie wyznacza kierunki swego rozwoju
TOW_1A_null_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Potrafi inspirować innych. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo toksykologiczne żywności i tzw. przedmiotów użytku
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie. Potrafi dezorganizować pracę innych.
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę.
3,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym.
4,0Student potrafi współpracować w grupie. Jest kreatywny. Stara się zachęcać innych do pracy.
4,5Student potrafi współpracować w grupie. Jest kreatywny. Stara się zachęcać innych do pracy. Potrafi bronić swojego zdania.
5,0Student potrafi współpracować w grupie. Jest kreatywny. Stara się zachęcać innych do pracy. Potrafi bronić swojego zdania, jest otwarty na głosy innych.

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
  3. Seńczuk W., Toksykologia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i farmaceutów, PZWL, Warszawa, 2002
  4. Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
  5. Rusiecki W. P., Toksykologia wspólczesna, PZWL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Manahan E.S., Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2006
  2. US PHARMACOPEIA, Witaminy i mikroelementy. Dzienne zapotrzebowanie, ograniczenia w stosowaniu, Pruszyński i s-ka., 1998
  3. Walker C.W., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, PWN, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie: zasady pracy w laboraturium analitycznym (BHP), organizacja ćwiczeń, wymagania.1
T-L-2Opracowanie i prezentacja wyników analiz1
T-L-3Wstęp do oceny sanitarno higieniczna surowców i produktów żywnościowych. Zanieczyszczenia biologiczne surowców i produktów spozywczych2
T-L-4Podstawowe etapy procesu analitycznego. Zagadnienia jakości w analizie.2
T-L-5Oznaczanie zawartości metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w żywności.4
T-L-6Substancje biologicznie aktywne w surowcach i produktach spożywczych.2
T-L-7Spektrofotometryczne oznaczanie pozostałości środków chemii gospodarczej w żywności2
T-L-8Prezentacja referatów z zakresu tematyki przedmiotu, przygotowanych przez studentów .2
T-L-9Oznaczanie w żywności pozostałości substancji przenikających podczas upraw.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia – rys historyczny. Cele i zadania toksykologii2
T-W-2Podstawowe pojecia i badania toksykologiczne. Czynniki decydujące o toksyczności związków3
T-W-3Drogi wchłaniania i wydalania trucizn. Metabolizm ksenobiotyków w organizmie3
T-W-4Znaczenie metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych3
T-W-5Substancje toksyczne przenikające w czasie upraw i hodowli. Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania i przewarzania żywności3
T-W-6Zagrożenia wewnątrz budynków. Niebezpieczeństwa związane z artykułami nieżywnościowymi w otoczeniu człowieka2
T-W-7Zagrożenia stwarzane przez pola elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Godziny kontaktowe z prowadzącym5
A-L-4Przygotowanie referatów i sprawozdań17
A-L-5Przygogotowanie do zaliczenia końcowego10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Analiza literatury przedmiotu16
A-W-3Konsultacje z prowadzącym10
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W01Posiada podstawową wiedzę dotyczącą znaczenia toksykologii i jej związku z rozwojem naszej cywilizacji. Posiada wiedzę na temat trucizn i mechanizmów zatrucia. Orientuje sie w metodyce i zasadach przeprowadzania badań toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W21Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach toksycznych w surowcach i produktach pochodzenia roślinnego, zwierzęcego oraz artykułach przemysłowych. Posiada wiedzę o przyczynach skażenia i zasadach postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
Treści programoweT-W-1Toksykologia – rys historyczny. Cele i zadania toksykologii
T-W-2Podstawowe pojecia i badania toksykologiczne. Czynniki decydujące o toksyczności związków
T-W-3Drogi wchłaniania i wydalania trucizn. Metabolizm ksenobiotyków w organizmie
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet w podstawowym stopniu
3,0Student ma podstawową wiedze dotyczącą omawianych zagadnień, ale popełnia dużo błędów.
3,5Student opanował w zadowalajacym stopniu wymaganą wiedzę.
4,0Student opanował wymagana wiedę na dobrym poziomie. Dobrze orientuje się w mechanizmie powstawania zatruć i metodyce prowadzenia badań toksykologicznych
4,5Student opanował wymaganą wiedzę w bardzo dobrym stopniu. Dobrze orientuje się w mechanizmie powstawania zatruć i metodyce prowadzenia badań toksykologicznych. Swobodnie wypowiada się na zadany temat.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę dotyczącą omawianych zagadnień. Swobodniee wypowiada się na zadany temat, samodzielnie formuuje pytania i wyciaga wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W02Zna zasady pozwalające na bezpieczną pracę w laboratorium analitycznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą metod analitycznych stosowanych w analizie zanieczyszczeń. Ma podstawowa wiedzę dotyczącą zasad doboru i przeznaczenia metod analitycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, fizyki i metod analitycznych niezbędnych dla realizacji celów kształcenia z zakresu towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w toksykologii
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie: zasady pracy w laboraturium analitycznym (BHP), organizacja ćwiczeń, wymagania.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy pozwalającej na bezpieczną pracę w laboratorium. Nie posiada wiedzy dotyczącej metod analitycznych stosowanych w analizach toksykologicznych
3,0Student zna zasady BHP obowiązujące w laboratorium analitycznym. Dysponuje podstawowa wiedzą dotyczącą stosowanych metod analitycznych.
3,5Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje podstawową wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg niektórych prostych analiz.
4,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium. Potrafi opisać przebieg analiz będących tematem zajęć. Posiada wiedzę pozwalającą na interpretację wyników.
4,5Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrą wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Posiada wiedzę pozwalająca na samodzielną interpretację wyników i oszacowanie ich poprawności.
5,0Student pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Dysponuje bardzo dobrę wiedzą dotyczacą metod analitycznych wykorzystywanych w laboratorium i zasad ich doboru. Potrafi opisać przebieg analiz i objaśnić mechanizm zachodzących przemian. Posiada wiedzę umożliwiającą samodzielną interpretację wyników, oszacowanie ich poprawności i pozwalającą zidentyfikować i wskazać drogi rozwiązywania problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W03Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach szkodliwych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego oraz praktykach prowadzących do ograniczenia ich zawartości. Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia oraz problemów stwarzanych przez niedobór lub nadmiar pierwiastków śladowych. Posiada wiedze dotyczącą zagrozeń stwarzanych przez przedmioty użytku i materiały wykończenia wnętrz i budowlane. Orientuje się w podstawowych regulacjach prawnych dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W11Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania i marketingu, systemów zarządzania jakością i zarządzania bezpieczeństwem żywności. Ma wiedzę na temat segmentacji rynku. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
TOW_1A_W12Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego, cywilnego, karnego a także prawa żywnościowego i celnego.
TOW_1A_W21Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach toksycznych w surowcach i produktach pochodzenia roślinnego, zwierzęcego oraz artykułach przemysłowych. Posiada wiedzę o przyczynach skażenia i zasadach postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojecia i badania toksykologiczne. Czynniki decydujące o toksyczności związków
T-W-3Drogi wchłaniania i wydalania trucizn. Metabolizm ksenobiotyków w organizmie
T-W-4Znaczenie metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych
T-W-6Zagrożenia wewnątrz budynków. Niebezpieczeństwa związane z artykułami nieżywnościowymi w otoczeniu człowieka
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet w podstawowym zakresie.
3,0Student posiada częściową znajomość pojęć dotyczących omawianych zagadnień. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą substancji niebezpiecznych znajdujących się w żywności i otoczeniu człowieka.
3,5Student zna podstawową terminologię dotycząca omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe zagrożenia związane z bezpieczeństwem żywności i otoczenia człowieka. Orientuje się na poziomie podstawowym w metodach przeciwdziałających tym zagrożeniom. Posiada elementarną wiedzę dotycząca znaczenia dla zdrowia makro i mikroelementów
4,0Student zna dobrze terminologię dotycząca omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować substancje niebezpieczne występujące w żywności i przedmiotach użytku. Potrafi rozpoznać zagrożenie zwiazane z tymi substancji i wskazać metody jego minimalizacji. Posiada dobrą wiedzę dotyczącą znaczenia i skutków niedoboru lub nadmiaru mikro i makroelementów dla zdrowia.
4,5Student zna bardzo dobrze dobrze terminologię dotycząca omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować substancje niebezpieczne występujące w żywności i przedmiotach użytku. Potrafi rozpoznać zagrożenia zwiazane z tymi substancji i wskazać metody przeciwdziałania tym zagrożeniom. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą znaczenia i skutków niedoboru lub nadmiaru mikro i makroelementów dla zdrowia.
5,0Student bardzo dobrze orientuje się w terminologii dotyczącej omawianych zagadnień. Potrafi wymienić i scharakteryzować substancje niebezpieczne występujące w żywności i przedmiotach użytku. Potrafi rozpoznać zagrożenia zwiazane z tymi substancji i zaproponować metody przeciwdziałania tym zagrożeniom i uzasadnić swój wybór. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą znaczenia i skutków niedoboru lub nadmiaru mikro i makroelementów dla zdrowia. Orientuje się w podstawowych przepisach prawnych dotyczących zagrożeń ze strony substancji szkodliwych,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_W04Potrafi scharakteryzować zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji i przechowywania żywności a stopniem jej skazenia. Potrafi zidentyfikować zagrożenia stwarzane przez wykorzystywane przez niego artykuły przemysłowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
Treści programoweT-L-8Prezentacja referatów z zakresu tematyki przedmiotu, przygotowanych przez studentów .
T-W-5Substancje toksyczne przenikające w czasie upraw i hodowli. Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania i przewarzania żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność w zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wymaganych zagadnien nawet w stopniu podstawowym
3,0Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. W swoich wypowiedziach popełnia dużo błędów.
3,5Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe.
4,0Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. Potrafi wskazac jakie czynniki poza stężeniem substancji w środowisku decydują o stopniu skazenia zywności.
4,5Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. Potrafi wskazac jakie czynniki poza stężeniem substancji w środowisku decydują o stopniu skazenia zywności.Potrafi wskazac zagrożenia stwarzające największe zagrożenie.
5,0Student zna podstawowe zależności zachodzące pomiędzy stanem środowiska produkcji żywności a stopniem jej skażenia. Orientuje się w podstawowych zagrożeniach toksykologicznych stwarzanych przez wykorzystywane przez nie go artykuły przemysłowe. Potrafi wskazac jakie czynniki poza stężeniem substancji w środowisku decydują o stopniu skazenia zywności.Potrafi wskazac zagrożenia stwarzające największe zagrożenie. Potrafi wskazać i uzasadnić sposoby ograniczenia ryzyka związanego z obecnościa substancji szkodliwych w żywności i otoczeniu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U01Potrafi wyszukiwać, i stosować podstawowe regulacje prawne dotyczące zanieczyszczeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka. Prawidłowo identyfikuje zagrożenia związane z występowaniem w żywności i otoczeniu człowieka substancji o potencjalnym działaniu szkodliwym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
Treści programoweT-W-4Znaczenie metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych
T-W-5Substancje toksyczne przenikające w czasie upraw i hodowli. Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania i przewarzania żywności
T-W-6Zagrożenia wewnątrz budynków. Niebezpieczeństwa związane z artykułami nieżywnościowymi w otoczeniu człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować nawet podstawowych zagrożeń związanych z żywnościa i otoczeniem człowieka. Nie potrafi wyszukiwać i stosować regulacji prawnych.
3,0Student potrafi wymienić niektóre z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka. Nadal nie potrafi wyszukiwać i stosować regulacji prawnych związanych z bezpieczeństwem żywności i człowieka
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować niektóre z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka. Potrafi wyszukiwać niektóre z regulacji prawnych związanych z bezpieczeństwem żywności i człowieka
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować niektóre z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka i omówić źródła ich pochodzenia. Potrafi wyszukiwać regulacje prawne związane z bezpieczeństwem żywności i człowieka
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować większość zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka i omówić źródła ich pochodzenia. Potrafi wymienić metody przeciwdziałania zagrożeniom. Potrafi wyszukiwać regulacje prawne związane z bezpieczeństwem żywności i człowieka
5,0Student swobodnie wypowiada się na zadane tematy. Potrafi wymienić i scharakteryzować większość z zagrożeń występujących w żywności i otoczeniu człowieka i omówić źródła ich pochodzenia. Potrafi wymienić metody przeciwdziałania zagrożeniom, a także dokonać wyboru najbardziej odpowiednich i uzasadnić swój wybór. Potrafi wyszukiwać i stosować regulacje prawne związane z bezpieczeństwem żywności i człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U02Prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu przedmiotu. Umie prawidłowo wybrać metodykę analizy oraz wykonać podstawowe analizy z zakresu toksykologii. Posiada umiejętność opracowania uzyskanych wyników badań doświadczalnych, z zastosowaniem podstawowych technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w toksykologii
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie: zasady pracy w laboraturium analitycznym (BHP), organizacja ćwiczeń, wymagania.
T-L-8Prezentacja referatów z zakresu tematyki przedmiotu, przygotowanych przez studentów .
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje prawidłowej terminologii. Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie potrafi przeprowadzać analiz i opracowywać wyników.
3,0Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy.
3,5Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie.
4,0Student stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej.
4,5Student stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanego materiału.
5,0Student stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze. Potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanego materiału. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_U03Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z zakresu tematyki przedmiotu z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i drukowanych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U09Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji problemu inżynierskiego i przedstawić ją w formie prezentacji w języku polskim i obcym.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej technik laboratoryjnych stosowanych w toksykologii
Treści programoweT-L-8Prezentacja referatów z zakresu tematyki przedmiotu, przygotowanych przez studentów .
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność w zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować podstawowych informacji.
3,0Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje. Nie potrafi ich samodzielnie opracować i zaprezentować.
3,5Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje. Potrafi je samodzielnie zaprezentować.
4,0Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje. Potrafi je samodzielnie opracować, sformułować wnioski i je zaprezentować.
4,5Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje w językiu polskim i obcym. Potrafi je samodzielnie opracować, sformułować wnioski i je zaprezentować.
5,0Student potrafi wyszukiwać podstawowe informacje w językiu polskim i obcym. otrafi je samodzielnie opracować, sformułować wnioski i je zaprezentować. Potrafi dyskutować na zadany temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_K01Ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność systematycznego dokształcania się w zakresie bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i innych elementów otoczenia człowieka, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
Treści programoweT-W-4Znaczenie metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych
T-W-5Substancje toksyczne przenikające w czasie upraw i hodowli. Substancje szkodliwe powstające podczas przechowywania i przewarzania żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wykazuje zainteresowania rozwijaniem swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student ma niską świadomość swej wiedzy oraz konieczności stałego dokształcania
3,5Student ma zadowalającą świadomość swej wiedzy i konieczności dokształcania, ale nadal zachowuje bierną postawę.
4,0Student ma świadomość swej wiedzy. Rozwija swoje umiejetności korzystając z dostępnych źródeł
4,5Student ma dużą świadomość swej wiedzy. Rozwija swoje umiejetności korzystając z dostępnych źródeł. Samodzielnie wyznacza kierunki swego rozwoju
5,0Student ma pełną świadomość swej wiedzy. Rozwija swoje umiejetności korzystając z dostępnych źródeł. Potrafi w pełni ocenić stan swej wiedzy. Potrafi tę wiedzę przekazywać innym. Samodzielnie wyznacza kierunki swego rozwoju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_null_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Potrafi inspirować innych. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo toksykologiczne żywności i tzw. przedmiotów użytku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K07Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty prawne i ekonomiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej czynników toksycznych z którymi człowiek może się stykać poprzez żywność, elementy wyposażenia wnętrz i wykorzystywane przez niego preparaty
Treści programoweT-L-2Opracowanie i prezentacja wyników analiz
T-L-1Wprowadzenie: zasady pracy w laboraturium analitycznym (BHP), organizacja ćwiczeń, wymagania.
T-L-5Oznaczanie zawartości metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w żywności.
T-L-8Prezentacja referatów z zakresu tematyki przedmiotu, przygotowanych przez studentów .
T-W-2Podstawowe pojecia i badania toksykologiczne. Czynniki decydujące o toksyczności związków
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie. Potrafi dezorganizować pracę innych.
3,0Student potrafi współpracować w grupie, jednak zachowuje bierną postawę.
3,5Student potrafi współpracować w grupie. Stara się być kreatywnym.
4,0Student potrafi współpracować w grupie. Jest kreatywny. Stara się zachęcać innych do pracy.
4,5Student potrafi współpracować w grupie. Jest kreatywny. Stara się zachęcać innych do pracy. Potrafi bronić swojego zdania.
5,0Student potrafi współpracować w grupie. Jest kreatywny. Stara się zachęcać innych do pracy. Potrafi bronić swojego zdania, jest otwarty na głosy innych.