Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością w przemyśle spożywczym
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 48 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu Analiza i Ocena Jakości Żywności
W-2Podstawowa wiedza technologiczna w zakresie Technologii Żywnosci
W-3podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia systemów: ISO 9001, ISO 22001, ISO 14001, OHSAS 18001 i systemów zintegrowanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wartościowanie jakości2
T-L-2Klasyczne podejście do jakości: guru jakości2
T-L-3Podstawy dokumentowania systemów zarządzania jakością. Sporządzanie instrukcji i procedur.2
T-L-4Zakładowy Kodeks GHP/GMP6
T-L-5Dobra Praktyka Rolnicza - GAP.4
T-L-6Opracowanie planu HACCP10
T-L-7ISO 22000: Podstawowe wymagania2
T-L-8ISO 22000. Audit systemu2
T-L-9ISO 9001. Dokumentacja systemu2
T-L-10ISO 9001. Podejście procesowe.2
T-L-11ISO 9001. Mapowanie procesów.2
T-L-12Elementy dokumentacji ISO 14000 i OHSAS 180002
T-L-13ISO 9001 a TQM2
T-L-14Prezentacje planów HACCP6
T-L-15Kolokwium zaliczeniowe2
48
wykłady
T-W-1Pojęcie i rola jakości2
T-W-2Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości1
T-W-3Jakość żywności2
T-W-4Koszty jakosci2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakością2
T-W-6Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: GMP/GHP, GAP.2
T-W-7Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: HACCP4
T-W-8ISO 22000. Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci2
T-W-9ISO 9001. Zarządzanie jakością w organizacji. Podejście systemowe do zarządzania jakoscią.3
T-W-10ISO 14000. Zarządzanie środowiskowe2
T-W-11OHSAS 18000. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy2
T-W-12Dokumentacja systemów zarządzania jakoscią2
T-W-13Integracja systemów1
T-W-14Zarządzanie jakością w laboratorium analitycznym2
T-W-15Akredytacja i certyfikacja1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2bieżące przygotowanie do zajęć30
A-L-3przygotowanie planu HACCP20
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego22
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-30zc_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym
TZiZ_2A_W03R2A_W04InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-3, T-L-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2
TZiZ_2A_PO2-30zc_W02
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
TZiZ_2A_W06R2A_W05InzA2_W04C-2, C-4, C-1, C-3T-L-13, T-L-10, T-L-4, T-W-12, T-L-5, T-W-7, T-L-9, T-W-1, T-W-13, T-L-2, T-L-1, T-W-10, T-W-9, T-L-8, T-L-6, T-W-5, T-W-6, T-L-12, T-L-3, T-L-7, T-W-15, T-W-14, T-W-2, T-W-8, T-L-11, T-W-4, T-W-11, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-1, S-2
TZiZ_2A_PO2-30zc_W03
Student zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZiZ_2A_W15R2A_W07, R2A_W09InzA2_W03C-4T-W-11, T-L-12M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-30zc_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością.
TZiZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-2, C-4, C-3T-L-13, T-L-7, T-L-4, T-L-12, T-L-6M-4, M-3S-3
TZiZ_2A_PO2-30zc_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U02R2A_U02C-2, C-3T-L-13, T-L-10, T-L-4, T-W-12, T-W-6, T-L-5, T-L-9, T-L-12, T-W-7, T-L-3, T-L-7, T-W-8, T-W-10, T-L-11, T-W-9, T-L-8, T-W-11, T-L-6M-2, M-1, M-4, M-3S-3
TZiZ_2A_PO2-30zc_U03
Student potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZ_2A_U07, TZiZ_2A_U03R2A_U03, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U02, InzA2_U06C-3, C-2T-L-4, T-W-7, T-L-14, T-W-12, T-W-6, T-L-3, T-L-6M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-30zc_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-3T-W-2, T-L-2, T-L-14, T-W-1, T-L-6M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-30zc_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO2-30zc_W02
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
2,0
3,0Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO2-30zc_W03
Student zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
2,0
3,0Student zna zasady bhp obowiązujące w przemyśle spożywczym, potrafi wymienić najważniejsze zasady, potrafi wytłumaczyć założenia OHSAS 18000.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-30zc_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością.
2,0
3,0Student potrafi pozyskać i z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia interpretować aktualne wymagania w zakresie prawa żywnościowego, w tym dotyczące systemów zarządzania jakością w produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO2-30zc_U02
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO2-30zc_U03
Student potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-30zc_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
  2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
  3. Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
  4. Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wartościowanie jakości2
T-L-2Klasyczne podejście do jakości: guru jakości2
T-L-3Podstawy dokumentowania systemów zarządzania jakością. Sporządzanie instrukcji i procedur.2
T-L-4Zakładowy Kodeks GHP/GMP6
T-L-5Dobra Praktyka Rolnicza - GAP.4
T-L-6Opracowanie planu HACCP10
T-L-7ISO 22000: Podstawowe wymagania2
T-L-8ISO 22000. Audit systemu2
T-L-9ISO 9001. Dokumentacja systemu2
T-L-10ISO 9001. Podejście procesowe.2
T-L-11ISO 9001. Mapowanie procesów.2
T-L-12Elementy dokumentacji ISO 14000 i OHSAS 180002
T-L-13ISO 9001 a TQM2
T-L-14Prezentacje planów HACCP6
T-L-15Kolokwium zaliczeniowe2
48

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rola jakości2
T-W-2Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości1
T-W-3Jakość żywności2
T-W-4Koszty jakosci2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakością2
T-W-6Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: GMP/GHP, GAP.2
T-W-7Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: HACCP4
T-W-8ISO 22000. Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci2
T-W-9ISO 9001. Zarządzanie jakością w organizacji. Podejście systemowe do zarządzania jakoscią.3
T-W-10ISO 14000. Zarządzanie środowiskowe2
T-W-11OHSAS 18000. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy2
T-W-12Dokumentacja systemów zarządzania jakoscią2
T-W-13Integracja systemów1
T-W-14Zarządzanie jakością w laboratorium analitycznym2
T-W-15Akredytacja i certyfikacja1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2bieżące przygotowanie do zajęć30
A-L-3przygotowanie planu HACCP20
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego22
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-30zc_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymaganych prawem krajowym i unijnym wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
Treści programoweT-W-3Jakość żywności
T-L-4Zakładowy Kodeks GHP/GMP
T-W-6Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: GMP/GHP, GAP.
T-W-2Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
T-W-7Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: HACCP
T-W-1Pojęcie i rola jakości
T-W-4Koszty jakosci
T-W-5Wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakością
T-L-6Opracowanie planu HACCP
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-30zc_W02Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie jakości żywności, zarządzania jakością, norm i normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia systemów: ISO 9001, ISO 22001, ISO 14001, OHSAS 18001 i systemów zintegrowanych.
C-1Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności.
C-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
Treści programoweT-L-13ISO 9001 a TQM
T-L-10ISO 9001. Podejście procesowe.
T-L-4Zakładowy Kodeks GHP/GMP
T-W-12Dokumentacja systemów zarządzania jakoscią
T-L-5Dobra Praktyka Rolnicza - GAP.
T-W-7Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: HACCP
T-L-9ISO 9001. Dokumentacja systemu
T-W-1Pojęcie i rola jakości
T-W-13Integracja systemów
T-L-2Klasyczne podejście do jakości: guru jakości
T-L-1Wartościowanie jakości
T-W-10ISO 14000. Zarządzanie środowiskowe
T-W-9ISO 9001. Zarządzanie jakością w organizacji. Podejście systemowe do zarządzania jakoscią.
T-L-8ISO 22000. Audit systemu
T-L-6Opracowanie planu HACCP
T-W-5Wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakością
T-W-6Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: GMP/GHP, GAP.
T-L-12Elementy dokumentacji ISO 14000 i OHSAS 18000
T-L-3Podstawy dokumentowania systemów zarządzania jakością. Sporządzanie instrukcji i procedur.
T-L-7ISO 22000: Podstawowe wymagania
T-W-15Akredytacja i certyfikacja
T-W-14Zarządzanie jakością w laboratorium analitycznym
T-W-2Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
T-W-8ISO 22000. Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci
T-L-11ISO 9001. Mapowanie procesów.
T-W-4Koszty jakosci
T-W-11OHSAS 18000. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
T-W-3Jakość żywności
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
S-1Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-30zc_W03Student zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W15Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, oraz na temat wpływu przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy potrzebnej do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia systemów: ISO 9001, ISO 22001, ISO 14001, OHSAS 18001 i systemów zintegrowanych.
Treści programoweT-W-11OHSAS 18000. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
T-L-12Elementy dokumentacji ISO 14000 i OHSAS 18000
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady bhp obowiązujące w przemyśle spożywczym, potrafi wymienić najważniejsze zasady, potrafi wytłumaczyć założenia OHSAS 18000.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-30zc_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, internetowych baz aktów prawnych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia systemów: ISO 9001, ISO 22001, ISO 14001, OHSAS 18001 i systemów zintegrowanych.
C-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
Treści programoweT-L-13ISO 9001 a TQM
T-L-7ISO 22000: Podstawowe wymagania
T-L-4Zakładowy Kodeks GHP/GMP
T-L-12Elementy dokumentacji ISO 14000 i OHSAS 18000
T-L-6Opracowanie planu HACCP
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskać i z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia interpretować aktualne wymagania w zakresie prawa żywnościowego, w tym dotyczące systemów zarządzania jakością w produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-30zc_U02Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
C-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
Treści programoweT-L-13ISO 9001 a TQM
T-L-10ISO 9001. Podejście procesowe.
T-L-4Zakładowy Kodeks GHP/GMP
T-W-12Dokumentacja systemów zarządzania jakoscią
T-W-6Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: GMP/GHP, GAP.
T-L-5Dobra Praktyka Rolnicza - GAP.
T-L-9ISO 9001. Dokumentacja systemu
T-L-12Elementy dokumentacji ISO 14000 i OHSAS 18000
T-W-7Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: HACCP
T-L-3Podstawy dokumentowania systemów zarządzania jakością. Sporządzanie instrukcji i procedur.
T-L-7ISO 22000: Podstawowe wymagania
T-W-8ISO 22000. Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci
T-W-10ISO 14000. Zarządzanie środowiskowe
T-L-11ISO 9001. Mapowanie procesów.
T-W-9ISO 9001. Zarządzanie jakością w organizacji. Podejście systemowe do zarządzania jakoscią.
T-L-8ISO 22000. Audit systemu
T-W-11OHSAS 18000. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
T-L-6Opracowanie planu HACCP
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-30zc_U03Student potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią
Treści programoweT-L-4Zakładowy Kodeks GHP/GMP
T-W-7Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: HACCP
T-L-14Prezentacje planów HACCP
T-W-12Dokumentacja systemów zarządzania jakoscią
T-W-6Obligatoryjne systemy zarządzania jakoscią w przemyśle żywnościowym: GMP/GHP, GAP.
T-L-3Podstawy dokumentowania systemów zarządzania jakością. Sporządzanie instrukcji i procedur.
T-L-6Opracowanie planu HACCP
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-30zc_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP.
Treści programoweT-W-2Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
T-L-2Klasyczne podejście do jakości: guru jakości
T-L-14Prezentacje planów HACCP
T-W-1Pojęcie i rola jakości
T-L-6Opracowanie planu HACCP
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielkimi problemami współdziała w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0