Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy o najważniejszych zjawiskach i prawach fizyki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z niektórymi przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich w doświadczeniach fizycznych. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z oceną jakości pomiaru fizycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń, zasady opracowania sprawozdań. | 1 |
T-L-2 | Ćwiczenia z mechaniki. | 2 |
T-L-3 | Ćwiczenia z termodynamiki. | 2 |
T-L-4 | Ćwiczenia z elektryczności. | 2 |
T-L-5 | Ćwiczenia z refraktometrii/polarymetrii. | 2 |
T-L-6 | Ćwiczenia ze spektrofotometrii. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI. | 2 |
T-W-2 | Podstawy optyki geometrycznej i zastosowanie w refraktometrii. | 2 |
T-W-3 | Elementy termodynamiki. | 2 |
T-W-4 | Podstawy spektrofotometrii. | 2 |
T-W-5 | Elektryczność i jej zastosowanie. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 13 |
A-L-2 | Konsultacje. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 20 |
A-L-5 | Przygotowanie do kolokwium. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowywanie się do egzaminu. | 18 |
A-W-3 | Egzamin pisemny. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Film z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę związaną z wykonanymi doświadczeniami. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte i zadania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_B3_W01 Student ma wiedzę dotyczącą najważniejszych praw termodynamiki, elektryczności, optyki i spektrofotometrii. | TZiZ_1A_W03 | R1A_W01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_B3_U01 Student potrafi wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów i wyciągnąć wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI i potrafi je przeliczać. | TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U08 | InzA_U04 | C-2, C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_B3_K01 Student potrafi pracować w zespole, wykonując pomiary i doświadczenia fizyczne. | TZiZ_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05 | InzA_K02 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_B3_W01 Student ma wiedzę dotyczącą najważniejszych praw termodynamiki, elektryczności, optyki i spektrofotometrii. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć fizyki. |
3,0 | Student zna najważniejsze prawa fizyki i przy pomocy nauczyciela potrafi je omówić. | |
3,5 | Student zna najważniejsze prawa fizyki i samodzielnie potrafi je omówić. | |
4,0 | Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić oraz podać przykłady z życia codziennego. | |
4,5 | Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić, podać przykłady z życia codziennego, a także wyjaśnić niektóre zjawiska fizyczne. | |
5,0 | Student zna najważniejsze prawa fizyki, samodzielnie potrafi je omówić, podać przykłady z życia codziennego, a także samodzielnie wyjaśnić większość zjawisk fizycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_B3_U01 Student potrafi wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów i wyciągnąć wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI i potrafi je przeliczać. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać żadnego pomiaru fizycznego i nie zna żadnych jednostek SI. |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykonać pomiary fizyczne i opracować wyniki pomiarów, zna niektóre wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary fizyczne, a przy pomocy nauczyciela opracować wyniki pomiarów; zna podstawowe wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary fizyczne oraz opracować wyniki pomiarów. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać wymagane doświadczenia fizyczne, samodzielnie opracować wyniki pomiarów i sformułować wnioski. Zna wielkości fizyczne oraz ich jednostki w układzie SI, potrafi je zdefiniować. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać wymagane doświadczenia fizyczne, samodzielnie i poprawnie opracować wyniki pomiarów, przeanalizować je i wyciągnąć właściwe wnioski. Doskonale zna większość najważniejszych wielkości fizycznych i ich jednostki SI, potrafi je zdefiniować, a także sprawnie przeliczać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_B3_K01 Student potrafi pracować w zespole, wykonując pomiary i doświadczenia fizyczne. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole ani samodzielnie. |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole, wykonując przy pomocy nauczyciela pomiary i doświadczenia fizyczne. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne. | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne i wykazując inicjatywę podczas pracy. | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne, wykazując inicjatywę podczas pracy i angażując innych członków zespołu do pracy. | |
5,0 | Student potrafi pracować w zespole, wykonując wspólnie pomiary i doświadczenia fizyczne, wykazując inicjatywę podczas pracy, przyjmując rolę kierowniczą. |
Literatura podstawowa
- Stanisław Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 2001, 2
- Elżbieta Skórska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydaw. ZUT Szczecin, Szczecin, 2009, 3