Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Parazytologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a stanem organizmu żywiciela |
C-2 | Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania |
C-3 | Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe poszczególnych grup systematycznych pasożytów | 22 |
T-L-2 | Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin. | 4 |
T-L-3 | Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym. Filogeneza i ewolucja pasożytów, cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. | 15 |
T-W-2 | Ekolgia pasożytnictwa; pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu. Nisza, siedlisko, żywiciel, tożsamość partnerów. Rola czasu w układzie pasożyt - żywiciel. Nomenklatura parazytologiczna | 10 |
T-W-3 | Morfologia i behawior różnych grup pasożytów, przystosowania do pasożytniczego trybu życia, wpływ na organizm żywicielski. Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku. | 10 |
T-W-4 | Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności. Geograficzny aspekt układu pasożyt - żywiciel. | 10 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | krótkie filmy |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów w formie testowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C7_W01 Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •ewolucji pasożytnictwa, cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów i ich klasyfikacji, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, •czynników warunkujących rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, •rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów, •mechanizmów obronnych układu pasożyt - żywiciel, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii. | MS_1A_W06, MS_1A_W07 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-2, C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C7_U01 Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł, •potrafi wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych. | MS_1A_U07, MS_1A_U13, MS_1A_U01 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07 | C-3 | T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C7_K01 Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •Potrafi współpracować w grupie. •Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | MS_1A_K01, MS_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-4 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C7_W01 Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •ewolucji pasożytnictwa, cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów i ich klasyfikacji, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, •czynników warunkujących rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, •rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów, •mechanizmów obronnych układu pasożyt - żywiciel, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia błędy merytoryczne. | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne | |
4,0 | Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy. | |
4,5 | Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C7_U01 Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł, •potrafi wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych. | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii. |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię parazytologiczną. | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przykłady. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów. | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C7_K01 Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •Potrafi współpracować w grupie. •Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001, 2
Literatura dodatkowa
- Bush A., Fernandez J.C., Esch G.W., Seed J.R., Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites, Cambridge University Press, Cambridge, 2002, 2, pp 566
- Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004, 1