Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia sanitarna z epidemiologią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia sanitarna z epidemiologią
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z mikrobiologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Łańcuch epidemiologiczny2
T-L-2Metody oznaczania skażeń sanitarnych2
T-L-3Charakterystyka drobnoudstrojów wskaźnikowych i metody ich oznaczania8
T-L-4Charakterystyka i oznaczanie zanieczyszczeń bakteriologiczno-sanitarnych powietrza, gleby i osadów sciekowych.6
T-L-5Metody usuwania bakterii chorobotwórczych4
T-L-6Metody kontroli skażenia badanych środowisk4
T-L-7Ocena skuteczności działania dezynfektantów na mikroorganizmy4
30
wykłady
T-W-1Czynniki środowiskowe wpływajace na stan zdrowia ludności.2
T-W-2Systemy Dobrej Praktyki Sanitarnej2
T-W-3Zanieczyszczenia bakteriologiczno – sanitarne i zapobieganie skutkom ich wystepowania3
T-W-4Wyłaniające się patogeny2
T-W-5Drobnoustroje alarmowe2
T-W-6Metody usuwania zanieczyszceń sanitarnych4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań zaliczeniowych15
A-L-4Konsultacje z prowadzącym15
A-L-5Przegląd literatury15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącycm zajęcia7
A-W-3Samodzielny przegląd literatury i przygotowanie do zaliczenia częsci teoretycznej8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2zajęcia laboratoryjne
M-3panel dyskusyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
MS_1A_W04, MS_1A_W07, MS_1A_W10, MS_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08C-1T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-W-6, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-W-5, T-L-2M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-1_U01
Student posiada umiejętności z zakresu zastosowania metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
MS_1A_U08, MS_1A_U09, MS_1A_U03P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U11C-1T-W-5, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-W-2, T-L-6, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-1_K01
Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii sanitarnej oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
MS_1A_K01, MS_1A_K04, MS_1A_K06P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-W-4, T-L-1, T-L-6, T-W-5, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz obowiązujących procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń. Nie potrafi samodzielnie wykorzystać swojej wiedzy w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-1_U01
Student posiada umiejętności z zakresu zastosowania metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
2,0
3,0Student posiada umiejętności z zakresu podstawowych metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń. Samodzielnie nie potrafi zinterpertować uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-1_K01
Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii sanitarnej oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
2,0
3,0Student rozumie konieczność popularyzacji nabytej wiedzy i umiejetności ale nie wykazuje potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Zmysłowska I., Mikrobiologia ogólna i środowiskowa, Wyd. UW-M, Olsztyn, 2002
  3. Jabłoński l., Karwat I., Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Łańcuch epidemiologiczny2
T-L-2Metody oznaczania skażeń sanitarnych2
T-L-3Charakterystyka drobnoudstrojów wskaźnikowych i metody ich oznaczania8
T-L-4Charakterystyka i oznaczanie zanieczyszczeń bakteriologiczno-sanitarnych powietrza, gleby i osadów sciekowych.6
T-L-5Metody usuwania bakterii chorobotwórczych4
T-L-6Metody kontroli skażenia badanych środowisk4
T-L-7Ocena skuteczności działania dezynfektantów na mikroorganizmy4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki środowiskowe wpływajace na stan zdrowia ludności.2
T-W-2Systemy Dobrej Praktyki Sanitarnej2
T-W-3Zanieczyszczenia bakteriologiczno – sanitarne i zapobieganie skutkom ich wystepowania3
T-W-4Wyłaniające się patogeny2
T-W-5Drobnoustroje alarmowe2
T-W-6Metody usuwania zanieczyszceń sanitarnych4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań zaliczeniowych15
A-L-4Konsultacje z prowadzącym15
A-L-5Przegląd literatury15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącycm zajęcia7
A-W-3Samodzielny przegląd literatury i przygotowanie do zaliczenia częsci teoretycznej8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O9-1_W01Student posiada wiedzę z zakresu metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń
Treści programoweT-L-5Metody usuwania bakterii chorobotwórczych
T-W-4Wyłaniające się patogeny
T-W-1Czynniki środowiskowe wpływajace na stan zdrowia ludności.
T-L-3Charakterystyka drobnoudstrojów wskaźnikowych i metody ich oznaczania
T-L-6Metody kontroli skażenia badanych środowisk
T-L-7Ocena skuteczności działania dezynfektantów na mikroorganizmy
T-L-4Charakterystyka i oznaczanie zanieczyszczeń bakteriologiczno-sanitarnych powietrza, gleby i osadów sciekowych.
T-W-6Metody usuwania zanieczyszceń sanitarnych
T-W-2Systemy Dobrej Praktyki Sanitarnej
T-L-1Łańcuch epidemiologiczny
T-W-3Zanieczyszczenia bakteriologiczno – sanitarne i zapobieganie skutkom ich wystepowania
T-W-5Drobnoustroje alarmowe
T-L-2Metody oznaczania skażeń sanitarnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz obowiązujących procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń. Nie potrafi samodzielnie wykorzystać swojej wiedzy w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O9-1_U01Student posiada umiejętności z zakresu zastosowania metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń
Treści programoweT-W-5Drobnoustroje alarmowe
T-L-5Metody usuwania bakterii chorobotwórczych
T-L-7Ocena skuteczności działania dezynfektantów na mikroorganizmy
T-L-4Charakterystyka i oznaczanie zanieczyszczeń bakteriologiczno-sanitarnych powietrza, gleby i osadów sciekowych.
T-W-2Systemy Dobrej Praktyki Sanitarnej
T-L-6Metody kontroli skażenia badanych środowisk
T-W-4Wyłaniające się patogeny
T-L-2Metody oznaczania skażeń sanitarnych
T-L-1Łańcuch epidemiologiczny
T-W-3Zanieczyszczenia bakteriologiczno – sanitarne i zapobieganie skutkom ich wystepowania
T-W-6Metody usuwania zanieczyszceń sanitarnych
T-W-1Czynniki środowiskowe wpływajace na stan zdrowia ludności.
T-L-3Charakterystyka drobnoudstrojów wskaźnikowych i metody ich oznaczania
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne
M-3panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena pracy na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętności z zakresu podstawowych metod kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń. Samodzielnie nie potrafi zinterpertować uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O9-1_K01Student ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii sanitarnej oraz procedur zapobiegających rozprzestrzeniu się zakażeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami kontroli mikrobiologicznej środowiska dla celów sanitarnych oraz zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń
Treści programoweT-L-7Ocena skuteczności działania dezynfektantów na mikroorganizmy
T-L-4Charakterystyka i oznaczanie zanieczyszczeń bakteriologiczno-sanitarnych powietrza, gleby i osadów sciekowych.
T-L-5Metody usuwania bakterii chorobotwórczych
T-W-2Systemy Dobrej Praktyki Sanitarnej
T-W-6Metody usuwania zanieczyszceń sanitarnych
T-W-3Zanieczyszczenia bakteriologiczno – sanitarne i zapobieganie skutkom ich wystepowania
T-W-1Czynniki środowiskowe wpływajace na stan zdrowia ludności.
T-L-3Charakterystyka drobnoudstrojów wskaźnikowych i metody ich oznaczania
T-W-4Wyłaniające się patogeny
T-L-1Łańcuch epidemiologiczny
T-L-6Metody kontroli skażenia badanych środowisk
T-W-5Drobnoustroje alarmowe
T-L-2Metody oznaczania skażeń sanitarnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2zajęcia laboratoryjne
M-3panel dyskusyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie konieczność popularyzacji nabytej wiedzy i umiejetności ale nie wykazuje potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji
3,5
4,0
4,5
5,0