Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Biologia zakażeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia zakażeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>, Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem bakterii i pasożytów a organizmem żywiciela
C-2przedstawienie biologii w tym: strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3uświadomienie studentom wagi znajomości biologii patogenów w rozwoju narzędzi do lepszej diagnostyki i nowych bezpiecznych leków i szczepionek
C-4zapoznanie studentów z fazami przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzajami materiału do badań mikrobiologicznych, wartością wyników
C-5zapoznanie z zasadami szeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych, a także uświadomienie problemu lekooporności, sposobów wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nicienie najczęściej wywołujące zakażenia człowieka: biologia pasożytów, etiologia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie.5
T-L-2Lekooporność, sposoby wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego4
T-L-3Immunologia zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia6
T-L-4Zasady doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych oraz interpretacja wyników5
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z biologią zakażeń pasożytniczych, drogi szerzenia się zakażeń, profilaktyka. Parazytozy w Polsce i na świecie3
T-W-2fazay przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzaje materiału do badań mikrobiologicznych, wartości wyników4
T-W-3zasadyszeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury30
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury, przygotowanie do zalczenia przedmiotu20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_W01
Student potrafi objaśnić istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym. Scharakteryzować budowę różnych grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku Scharakteryzować źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji pasożytów w organizmie żywiciela Objaśnić immunologię zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia. Ma wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanych wyników i proponowanej antybiotykoterapii
MS_1A_W07, MS_1A_W11P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_U01
Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników.
MS_1A_U07P1A_U01, P1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O9-2_K01
Student ma świadomość: -wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy jego fauny pasożytniczej -korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia -zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem -problemu konieczności zapobiegania zakażeniom bakteryjnym i wirusowym -wagi właściwej diagnostyki i interpretacji wyników -potrafi współpracować w grupie -rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
MS_1A_K01, MS_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_W01
Student potrafi objaśnić istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym. Scharakteryzować budowę różnych grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku Scharakteryzować źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji pasożytów w organizmie żywiciela Objaśnić immunologię zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia. Ma wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanych wyników i proponowanej antybiotykoterapii
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetnosc, popełnia bardzo duzo błedów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia błedy merytoryczne.
3,5- opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna podstawowa literature przedmiotu - wykazuje srednie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w duzej mierze przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna literature przedmiotu - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów merytorycznych, zna literature przedmiotu
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie i ciekawosc poznawcza, zna literature przedmiotu - nie popełnia błedów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_U01
Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników.
2,0Student nie zna, niewłasciwie dobiera oraz nie posługuje sie podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią
3,0Student własciwie dobiera i stosuje podstawowe pojecia i specjalistyczna terminologię
3,5Student własciwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać sie nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o wiekszość wybranych przez nauczyciela przykładów
5,0Student właściwie interpretuje wiekszość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwćc

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O9-2_K01
Student ma świadomość: -wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy jego fauny pasożytniczej -korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia -zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem -problemu konieczności zapobiegania zakażeniom bakteryjnym i wirusowym -wagi właściwej diagnostyki i interpretacji wyników -potrafi współpracować w grupie -rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętna) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRL, Warszawa, 2004
  3. Cianciara J, Juszczyk J., Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2007
  4. Virella G., Mikrobiologia i choroby zakaźne, PZWL, Warszawa, 2011
  5. Zaremba, L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bush A., Fernandez J.C., Esch G.W., Seed J.R., Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites, Cambridge University Press, Cambridge, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nicienie najczęściej wywołujące zakażenia człowieka: biologia pasożytów, etiologia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie.5
T-L-2Lekooporność, sposoby wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego4
T-L-3Immunologia zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia6
T-L-4Zasady doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych oraz interpretacja wyników5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z biologią zakażeń pasożytniczych, drogi szerzenia się zakażeń, profilaktyka. Parazytozy w Polsce i na świecie3
T-W-2fazay przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzaje materiału do badań mikrobiologicznych, wartości wyników4
T-W-3zasadyszeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych3
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury30
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury, przygotowanie do zalczenia przedmiotu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O9-2_W01Student potrafi objaśnić istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym. Scharakteryzować budowę różnych grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski. Zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku Scharakteryzować źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji pasożytów w organizmie żywiciela Objaśnić immunologię zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia. Ma wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanych wyników i proponowanej antybiotykoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W11Ma podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych i metod diagnostycznych .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem bakterii i pasożytów a organizmem żywiciela
C-2przedstawienie biologii w tym: strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3uświadomienie studentom wagi znajomości biologii patogenów w rozwoju narzędzi do lepszej diagnostyki i nowych bezpiecznych leków i szczepionek
C-4zapoznanie studentów z fazami przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzajami materiału do badań mikrobiologicznych, wartością wyników
C-5zapoznanie z zasadami szeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych, a także uświadomienie problemu lekooporności, sposobów wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego
Treści programoweT-L-1Nicienie najczęściej wywołujące zakażenia człowieka: biologia pasożytów, etiologia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie.
T-L-2Lekooporność, sposoby wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego
T-L-3Immunologia zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia
T-L-4Zasady doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych oraz interpretacja wyników
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z biologią zakażeń pasożytniczych, drogi szerzenia się zakażeń, profilaktyka. Parazytozy w Polsce i na świecie
T-W-2fazay przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzaje materiału do badań mikrobiologicznych, wartości wyników
T-W-3zasadyszeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetnosc, popełnia bardzo duzo błedów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia błedy merytoryczne.
3,5- opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna podstawowa literature przedmiotu - wykazuje srednie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w duzej mierze przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna literature przedmiotu - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy
4,5Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów merytorycznych, zna literature przedmiotu
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie i ciekawosc poznawcza, zna literature przedmiotu - nie popełnia błedów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O9-2_U01Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem bakterii i pasożytów a organizmem żywiciela
C-2przedstawienie biologii w tym: strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3uświadomienie studentom wagi znajomości biologii patogenów w rozwoju narzędzi do lepszej diagnostyki i nowych bezpiecznych leków i szczepionek
C-4zapoznanie studentów z fazami przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzajami materiału do badań mikrobiologicznych, wartością wyników
C-5zapoznanie z zasadami szeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych, a także uświadomienie problemu lekooporności, sposobów wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego
Treści programoweT-L-1Nicienie najczęściej wywołujące zakażenia człowieka: biologia pasożytów, etiologia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie.
T-L-2Lekooporność, sposoby wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego
T-L-3Immunologia zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia
T-L-4Zasady doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych oraz interpretacja wyników
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z biologią zakażeń pasożytniczych, drogi szerzenia się zakażeń, profilaktyka. Parazytozy w Polsce i na świecie
T-W-2fazay przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzaje materiału do badań mikrobiologicznych, wartości wyników
T-W-3zasadyszeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, niewłasciwie dobiera oraz nie posługuje sie podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią
3,0Student własciwie dobiera i stosuje podstawowe pojecia i specjalistyczna terminologię
3,5Student własciwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać sie nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o wiekszość wybranych przez nauczyciela przykładów
5,0Student właściwie interpretuje wiekszość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwćc
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O9-2_K01Student ma świadomość: -wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy jego fauny pasożytniczej -korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia -zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem -problemu konieczności zapobiegania zakażeniom bakteryjnym i wirusowym -wagi właściwej diagnostyki i interpretacji wyników -potrafi współpracować w grupie -rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem bakterii i pasożytów a organizmem żywiciela
C-2przedstawienie biologii w tym: strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3uświadomienie studentom wagi znajomości biologii patogenów w rozwoju narzędzi do lepszej diagnostyki i nowych bezpiecznych leków i szczepionek
C-4zapoznanie studentów z fazami przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzajami materiału do badań mikrobiologicznych, wartością wyników
C-5zapoznanie z zasadami szeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych, a także uświadomienie problemu lekooporności, sposobów wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego
Treści programoweT-L-1Nicienie najczęściej wywołujące zakażenia człowieka: biologia pasożytów, etiologia, epidemiologia, patogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie.
T-L-2Lekooporność, sposoby wykrywania i doboru leków na poziomie laboratorium mikrobiologicznego
T-L-3Immunologia zakażenia w kontekście patomechanizmów różnych chorób zakaźnych, podstawowe objawy kliniczne pozwalające rozpoznać chorobę i fazę zakażenia
T-L-4Zasady doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych oraz interpretacja wyników
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z biologią zakażeń pasożytniczych, drogi szerzenia się zakażeń, profilaktyka. Parazytozy w Polsce i na świecie
T-W-2fazay przebiegu zakażenia w niektórych chorobach zakaźnych, rodzaje materiału do badań mikrobiologicznych, wartości wyników
T-W-3zasadyszeroko pojętej profilaktyki zakażeń bakteryjnych i wirusowych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem techniki multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętna) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.