Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy transportu surowców energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy transportu surowców energetycznych
Specjalność Eksploatacja zasobów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości dotyczące właściwości surowców energetycznych
W-2Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn
W-3Wiadomości z podstaw budowy obiektów infrastruktury transportowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z organizacją i zarządzaniem dostaw surowców energetycznych
C-2Zapoznanie ze składowymi systemów transportu surowców energetycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w organizacji dostaw surowców energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z opracowaniem łańcucha dostaw surowców energetycznych na wybranym przykładzie30
30
wykłady
T-W-1Światowy rynek surowców energetycznych1
T-W-2Podstawowe zagadnienia zarządzania transportem surowców energetycznych4
T-W-3Zasady organizacji systemów przewozu gazu ziemnego4
T-W-4Składowe systemu transportu gazu ziemnego3
T-W-5Składowe systemu transportu gazu w postaci LNG oraz LPG3
T-W-6Składowe systemu transportu w postaci CNG3
T-W-7Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu gazu ziemnego3
T-W-8Metody oceny systemów transportu gazu ziemnego2
T-W-9Zasady organizacji systemów przewozu ropy naftowej4
T-W-10Składowe systemu transportu ropy naftowej3
T-W-11Składowe systemu transportu produktów ropopochodnych3
T-W-12Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu ropy naftowej3
T-W-13Metody oceny systemów transportu ropy naftowej3
T-W-14Metody oceny systemów transportu produktów ropopochodnych2
T-W-15Zasady organizacji zintegrowanych łańcuchów dostaw surowców energetycznych3
T-W-16Analiza przepisów III-go pakietu energetycznego UE1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury oraz źródeł internetowychi10
A-P-3Opracowanie projektu, przygotowanie prezentacji20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych, źródeł internetowych30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne / metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena projektów
S-3Ocena podsumowująca: KoNcowa ocena projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S23_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać składowe systemów transportu surowców energetycznych
EMO_1A_W15R1A_W04, R1A_W05, T1A_W03InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-14, T-W-13, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1
EMO_1A_S23_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady organizacji i zarządzania dostawami surowców energetycznych
EMO_1A_W18R1A_W04, R1A_W05, T1A_W02InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-15, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-7, T-W-16M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S23_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, interpretowania i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących systemów transportu surowców energetycznych, wyciągać formułować i uzasadniać wnioski z przeprowadzonych badań
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3, C-2T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-P-1M-3, M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S23_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową. Rozumie potrzebę i zna możliwość ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-3T-P-1M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S23_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać składowe systemów transportu surowców energetycznych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowanie elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
EMO_1A_S23_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady organizacji i zarządzania dostawami surowców energetycznych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S23_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, interpretowania i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących systemów transportu surowców energetycznych, wyciągać formułować i uzasadniać wnioski z przeprowadzonych badań
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S23_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową. Rozumie potrzebę i zna możliwość ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie przykłada staranności, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zleconego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania ale popełnia jednak sporadyczne błędy w wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Duliński W., Rybicki Cz., Zachwieja R., Transport gazu, AGH, 2007
  2. Grzelakowski A.S., Matczak M., Przybyłowski A., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2008
  3. Ilnicki M, Kubiak K, Mickiewicz P., Morski transport surowców energetycznych w warunkach zagrożenia aktami przemocy, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, 2006
  4. Niedziółka T., Bezpieczeństwo energetyczne UE. Analiza nowych szlaków i źródeł dostaw gazu do Europy, Fundacja Amicus Europae, 2009
  5. Perepeczko A., Instalacje zabezpieczające zbiornikowców, Wydawnictwo Uczelniane WSM, Gdynia, 1991
  6. Toś A., Polityka Polski w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego – ocena rozwiązań alternatywnych, Fundacja Amicus Europae, 2010
  7. Wiewióra A., Wesolek Z. Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007
  8. Włodarski J.K., Bezpieczeństwo operacji ładunkowych na zbiornikowcach, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2001
  9. Matkowski A., Hawryłkiewicz D., Problemy budowy gazociągów (techniczne i prawne), Rurociągi, 2011, 5
  10. Rusin A., Stolecka K., Poważne uszkodzenia gazociągów i ich skutki, Rynek Energii, 2009, 6
  11. Semenov I. N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom 1: Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych, Wydawnictwo PS, Szczecin, 2003
  12. Semenov I.N. (red.), Zintegrowane łańcuchy transportowe, Difin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych za-sad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 2003/55WE, 2009
  2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. sprawie warunków dostępu do sieci w przesyłowej gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005, 2009
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 713/2009 z dnia 13 lipca ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ( ACER), 2011
  4. Ministerstwo gospodarki, Polityka Energetyczna Polski do 2030 r, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z opracowaniem łańcucha dostaw surowców energetycznych na wybranym przykładzie30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowy rynek surowców energetycznych1
T-W-2Podstawowe zagadnienia zarządzania transportem surowców energetycznych4
T-W-3Zasady organizacji systemów przewozu gazu ziemnego4
T-W-4Składowe systemu transportu gazu ziemnego3
T-W-5Składowe systemu transportu gazu w postaci LNG oraz LPG3
T-W-6Składowe systemu transportu w postaci CNG3
T-W-7Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu gazu ziemnego3
T-W-8Metody oceny systemów transportu gazu ziemnego2
T-W-9Zasady organizacji systemów przewozu ropy naftowej4
T-W-10Składowe systemu transportu ropy naftowej3
T-W-11Składowe systemu transportu produktów ropopochodnych3
T-W-12Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu ropy naftowej3
T-W-13Metody oceny systemów transportu ropy naftowej3
T-W-14Metody oceny systemów transportu produktów ropopochodnych2
T-W-15Zasady organizacji zintegrowanych łańcuchów dostaw surowców energetycznych3
T-W-16Analiza przepisów III-go pakietu energetycznego UE1
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury oraz źródeł internetowychi10
A-P-3Opracowanie projektu, przygotowanie prezentacji20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych, źródeł internetowych30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S23_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać składowe systemów transportu surowców energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W15Ma ogólną wiedzę na temat podstaw budowy, konstrukcji i eksploatacji statków, budowli hydrotechnicznych i innych urządzeń związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze składowymi systemów transportu surowców energetycznych
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z organizacją i zarządzaniem dostaw surowców energetycznych
Treści programoweT-W-11Składowe systemu transportu produktów ropopochodnych
T-W-5Składowe systemu transportu gazu w postaci LNG oraz LPG
T-W-6Składowe systemu transportu w postaci CNG
T-W-8Metody oceny systemów transportu gazu ziemnego
T-W-10Składowe systemu transportu ropy naftowej
T-W-14Metody oceny systemów transportu produktów ropopochodnych
T-W-13Metody oceny systemów transportu ropy naftowej
T-W-4Składowe systemu transportu gazu ziemnego
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna
M-2Metody problemowe / wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowanie elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S23_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady organizacji i zarządzania dostawami surowców energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W18Zna teoretyczne podstawy zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego oraz metod i technik ich wstępnej obróbki i transportu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze składowymi systemów transportu surowców energetycznych
Treści programoweT-W-15Zasady organizacji zintegrowanych łańcuchów dostaw surowców energetycznych
T-W-3Zasady organizacji systemów przewozu gazu ziemnego
T-W-9Zasady organizacji systemów przewozu ropy naftowej
T-W-1Światowy rynek surowców energetycznych
T-W-2Podstawowe zagadnienia zarządzania transportem surowców energetycznych
T-W-12Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu ropy naftowej
T-W-7Zasady zapewnienia bezpieczeństwa transportu gazu ziemnego
T-W-16Analiza przepisów III-go pakietu energetycznego UE
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Nie potrafi podać ani wyjaśnić definicji.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi podać i wyjaśnić definicje.
4,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S23_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, interpretowania i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących systemów transportu surowców energetycznych, wyciągać formułować i uzasadniać wnioski z przeprowadzonych badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w organizacji dostaw surowców energetycznych
C-2Zapoznanie ze składowymi systemów transportu surowców energetycznych
Treści programoweT-W-8Metody oceny systemów transportu gazu ziemnego
T-W-13Metody oceny systemów transportu ropy naftowej
T-W-14Metody oceny systemów transportu produktów ropopochodnych
T-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z opracowaniem łańcucha dostaw surowców energetycznych na wybranym przykładzie
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S23_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową. Rozumie potrzebę i zna możliwość ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w organizacji dostaw surowców energetycznych
Treści programoweT-P-1Wykonanie zadania projektowego związanego z opracowaniem łańcucha dostaw surowców energetycznych na wybranym przykładzie
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: KoNcowa ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie przykłada staranności, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zleconego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania ale popełnia jednak sporadyczne błędy w wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.