Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria bezpieczeństwa na obiektach oceanotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bezpieczeństwa na obiektach oceanotechnicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>, Krzysztof Sychta <Krzysztof.Sychta@zut.edu.pl>, Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane z przedmiotow podstawowych oraz kierunkowych na kierunku studiów EMiO

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów podstaw wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inżynierii bezpieczeństwa dla zrozumienia przez nich roli jaką pełnią wlaściwie dobranie i zastosowane metody i systemy zabezpieczń obiektów i życia ludzi pracujących na morzu
C-2Zdobycie wiedzy podstawowej o czynnikach zagrożenia i wiedzy o metodach i środkach technicznych oferowanych przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczństwa konstrukcji i metod eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów.
C-3Przekazanie wiedzy dotyczącej środków technicznych i metod ewakuacji oraz oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych
C-4Uzyskanie podstaw wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych
C-5Przekazanie studentom umiejętności wlaściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych, umiejętności doboru wlaściwych i skutecznych środków technicznych, metod i systemów zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka, a w razie nich nieskuteczności w dzialaniu nabycie przez studentów umiejętności wlaściwego ustalenia skutecznych metod ewakuacji z obiektów dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach.
C-6Ukształtowanie u studentów wrażliwości i spostrzegawczości na występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz motywacji do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; wykształcenie odruchów przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ukształtowanie nawyków prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczenstwa pracy w laboratorium. Litaratura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium1
T-L-2Badanie właściwości palnych materiałów konstrukcyjnych i wyposażeniowych.8
T-L-3Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - pierwsza część2
T-L-4Badanie dymotwórczości i toksycznych produktów pożaru.4
T-L-5Badanie parametrów czujek wykrywczych pożaru.3
T-L-6Modelowanie przebiegu pożaru z zastosowaniem komputerowego modelu pożaru6
T-L-7Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji z obiektu oceanotechnicznego z zastosowaniem komputerowego modelu ewakuacji4
T-L-8Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych - druga część i całość2
30
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Zagrożenie, ryzyko, bezpieczeństwo techniczne - podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-3Podstawowe czynniki zagrożenia obiektow oceanotechnicznych i w procesach eksploracji i eksploatacji mórz i oceanów1
T-W-4Czynniki zagrożenia pożarowego i wybuchowego. Zagrożenie pożarem i zagrożenie wybuchem: zależność od rodzaju obiektu i sposobu eksploatacji. Charakterystyka zagrożeń w zależności od przeznaczenia obiektu i rodzaju procesu technologicznego.2
T-W-5Ryzyko pożaru - pojęcia podstawowe i metody oceny. Typowe przykłady obiektów oceanotechnicznych i procesów o dużym ryzyku pożaru. Źródła zapłonu i zagrożenie pożarowe. Zapobieganie powstawaniu pożarów. Materiały i ich właściwości w warunkach pożaru. Potencjał pożaru i metody jego ograniczania.1
T-W-6Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe. Podział obiektów na strefy pożarowe pionowe i poziome. Konstrukcje pożarowe - właściwości i budowa. Metody badań i klasy konstrukcji przeciwpożarowych.1
T-W-7Zabezpieczenie klatek schodowych i dróg ewakuacji. Ocena czasu ewakuacji.1
T-W-8Instalacje wykrywcze pożarów. Czujki i instalacje wykrywania pożarów w pomieszczeniach mieszkalnych, drogach ewakuacji, pomieszczeniach i obszarach produkcyjnych.1
T-W-9Środki gaśnicze i stałe instalacje gaśnicze.1
T-W-10Plany obrony przeciwpożarowej obiektów. Organizacja obrony przeciwpożarowej.1
T-W-11Środki ratunkowe i ratowanie zycia ludzi na obiektach oceanotechnicznych. Scenariusze zdarzeń wymagających ewakuacji ludzi z obiektów. Środki ratunkowe indywidualne i zbiorowe. Lądowiska helikopterowe i ewakuacja drogą powiertrzną.1
T-W-12Zagadenienia bezpieczeństwa związane z pracami głębinowymi, pracą nurków i pojazdów podwodnych.2
T-W-13Wybrane elementy inżynierii bezpieczeństwa procesów produkcyjnych na obiektach oceanotechnicznych (platformy wydobywcze, farmy wiatrowe, farmy hodowli ryb, rybołóstwo morskie itp).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć, zapoznanie sie z literaturą, instrukcjami do ćwiczeń laboratoryjnych, metodykami badań6
A-L-3Opracowanie modeli ewakuacji i przebiegu pożaru - praca własna studenta10
A-L-4Opracowanie protokołów z badań, sprawozdań i prezentacji wyników badań10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe15
A-W-2Studiowanie zadanej literatury z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia w godzinach konultacji2
A-W-4Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania i monitorowania zagrożeń oraz metodach zabezpieczenia biernego i czynnego przed różnorodnymi zagrożeniami
M-2Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem oraz modelowaniem komputerowym zagrożeń, dla ukształtowania u studentów umiejętnosci samodzielnego wykonywania badań laboratoryjnych w celu określenia właściwości i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii bezpieczeństwa, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz nabycia kompetencji pracy zespołowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / test pisemny podsumowujący efekty wiedzy uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inzynierii bezpieczeństwa; rozumie znaczenie jakie ma wlaściwie dobranie i zastosowane metod i systemów zabezpieczenia obiektów i życia ludzi pracujących na morzu; umie wymienić takie urządzenia i systemy bezpieczeństwa stosowane na obiektach oceanotechnicznych i potrafi opisać ich przeznaczenie oraz działanie
EMO_1A_W08T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-W-4M-1S-1
EMO_1A_K06_W02
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki zagrożenia; potrafi wymienić metody i środki techniczne oferowane przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczeństwa konstrukcji i środków eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów.
EMO_1A_W08, EMO_1A_W15, EMO_1A_W19R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3T-W-13, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-12, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1
EMO_1A_K06_W03
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna środki techniczne i metody ewakuacji oraz umie wymienić i objaśnić metody oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych. Student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych
EMO_1A_W08, EMO_1A_W15R1A_W04, R1A_W05, T1A_W03, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4, C-3T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K06_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma umiejętności właściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych; potrafi dobrać właściwe i skuteczne środki techniczne, metody i systemy zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka. W wypadku nieskuteczności działania metod i środków zabezpieczeń potrafi w sposób właściwy ustalić skuteczne metody ewakuacji z obiektów oceanotechnicznych dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach
EMO_1A_U18, EMO_1A_U21R1A_U01, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08C-5T-W-12, T-L-1, T-L-7, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K06_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wrażliwość i spostrzega występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz jest zmotywowany do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; ma wykształcone odruchy przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ma ukształtowane nawyki prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym.
EMO_1A_K04R1A_K06, T1A_K05InzA_K01C-6T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inzynierii bezpieczeństwa; rozumie znaczenie jakie ma wlaściwie dobranie i zastosowane metod i systemów zabezpieczenia obiektów i życia ludzi pracujących na morzu; umie wymienić takie urządzenia i systemy bezpieczeństwa stosowane na obiektach oceanotechnicznych i potrafi opisać ich przeznaczenie oraz działanie
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
EMO_1A_K06_W02
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki zagrożenia; potrafi wymienić metody i środki techniczne oferowane przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczeństwa konstrukcji i środków eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
EMO_1A_K06_W03
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna środki techniczne i metody ewakuacji oraz umie wymienić i objaśnić metody oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych. Student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K06_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma umiejętności właściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych; potrafi dobrać właściwe i skuteczne środki techniczne, metody i systemy zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka. W wypadku nieskuteczności działania metod i środków zabezpieczeń potrafi w sposób właściwy ustalić skuteczne metody ewakuacji z obiektów oceanotechnicznych dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i nie potrafi dobrać ani uzasadnić właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i potrafi dobrać oraz objaśnić podstawowy, prosty i właściwy system zabezpieczenia.
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór podstawowego i właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K06_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wrażliwość i spostrzega występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz jest zmotywowany do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; ma wykształcone odruchy przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ma ukształtowane nawyki prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym.
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń

Literatura podstawowa

  1. Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
  2. DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
  3. Drysdale, Dougal, An introduction to fire dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2011, 1998, reprint 2011
  4. Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Wojewódzki, Szczecin, 1985, Tom I i II
  5. Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  6. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980, Tom I
  7. Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urzązenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Tom II
  8. Grzywaczewski, Zbigniew et al., Walka z pożarami na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, Wyd. III zmienione ISBN 83-215-2857
  9. Kosiorek, Mieczysław, et al., Odporność ogniowa konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3376-1
  10. Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
  11. Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4

Literatura dodatkowa

  1. Assael, Marc J.; Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010, ISBN 978-1-4398-2675-1
  2. Czujko Jerzy [ed.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2011, ISBN 82-996080-0-7
  3. Gowar, R.G. [ed.], Developments in Fire Protection of Offshore Platforms - 1, Applied Science Publishers Ltd., London, 1979, ISBN 0-85334-792-1
  4. Graczyk Tadeusz, Piskorski Łukasz, Siemianowski Roman, Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami z obiektów oceanotechnicznych, Wyd. Uczeln. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, ISBN 83-88764-01-2
  5. Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
  6. Hann, Mieczysław, Komputerowa analiza niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i konstrukcji okrętowych poddanych kołysaniom, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2001, ISBN 83-910421-1-1
  7. Hann, Mieczysław; Semenov, Yourij; Rosochacki, Włodzimierz, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  8. HSE, Guidance for the Topic Assessment of the Major Accident Hazard Aspects of Safety Cases, HSE, Hazardous Installations Directorate Offshore Division, London, 2006
  9. IMO, FSS Code. International Code for Fire Safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007, ISBN 978-92-801-1481-2
  10. IMO, International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG Code). 2008 Edition (incorporating amendment 34-08), International Maritime Organization, London, 2008
  11. IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, ISBN 978-92-801-1505-5
  12. ISGOTT, International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals. Fifth Edition, ICS & OCIMF. Witherby Seamanship International, Livingston, 2006
  13. ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
  14. Małaczyński, Marek, Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 2011, ISBN 83-215-1106-6
  15. Mazurkiewicz, Bolesław, Encyklopedia inżynierii morskiej, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986, ISBN 83-215-2523-7
  16. NORSOK, Z-013 Risk and emergency preparedness assessment, Edition 3, Standards Norway, Lysaker, 2010
  17. Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997, ISBN 0 7176 1386 0
  18. Petterson, Ove and Magnusson, Sven Erik, Fire Test Methods - Background, Philosophy, Development Trends and Future Needs. NORDTEST Project 34-75, NORDTEST, Lund, 1977
  19. Poinc, Witold; Duda, Daniel, Ratownictwo morskie ratowanie życia i mienia, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
  20. Schreckenberg, Michael and Sharma, Som Deo, [ed.], Pedestrian and Evacuation Dynamics, Springer-Verlag, Beriln-Heidelberg, 2002, ISBN 3-540-42690-6.
  21. Sychta, Zygmunt, Badania nad dymotwórczościa materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1985
  22. Świerżewski, Michał, Urządzenia elektryczne w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, Stow. Elektryków Polskich, Warszawa, 2008
  23. Thomas, P H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, p. 503-518
  24. Thomas, P.H., Modelling of Compartment Fires. Fire Safety Journal. Vol.5, 1983, pp. 181-190., Fire Safety Journal, 1983, Vol. 5, pp.181-190
  25. UE, Dyrektywa 1999/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na ktorych może wystapić atmosfera wybuchowa, Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, Bruksela, 1999
  26. Wiewióra, Antoni; Wesołek, Zdzisław; Puchalski, Jerzy, Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007, ISBN 978-83-924540-2-1
  27. Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, CNBOP, Warszawa - Józefów, 1986
  28. Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986
  29. Zdanowski, Mirosław, Podstawy ochrony przeciwpożarowej w przemyśle. Wybrane procesy technologiczne, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1978
  30. Zdanowski, Mirosław, Zagrożenie wybuchem. Ocena i przeciwdziałanie, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 2011
  31. Żelichowski, K, Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 1992
  32. PN-EN ISO 13819-1:2002, Przemysł naftowy i gazowniczy. Platformy do wierceń morskich. Część 1: Główne wymagania (oryg.), 2002
  33. PN-EN ISO 13702:2002, Przemysł naftowy i gazowniczy. Ochrona przeciwpożarowa i przeciwwybuchowa na platformach morskich. Wymagania i wytyczne, 2002
  34. PN-EN ISO 13702:2002, Przemysł naftowy i gazowniczy. Kontrola i opanowanie pożarów i eksplozji na platformach morskich. Wymagania i wytyczne (oryg.), 2002
  35. PN-IEC 61892-7:2000, Ruchome i stałe platformy morskie. Instalacje elektryczne. Przestrzenie zagrożone wybuchem, 2000
  36. PN-EN ISO 13703:2004, Przemysł naftowy i gazowniczy. Projektowanie i użytkowanie rurociągów na morskich platformach eksploatacyjnych, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczenstwa pracy w laboratorium. Litaratura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium1
T-L-2Badanie właściwości palnych materiałów konstrukcyjnych i wyposażeniowych.8
T-L-3Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - pierwsza część2
T-L-4Badanie dymotwórczości i toksycznych produktów pożaru.4
T-L-5Badanie parametrów czujek wykrywczych pożaru.3
T-L-6Modelowanie przebiegu pożaru z zastosowaniem komputerowego modelu pożaru6
T-L-7Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji z obiektu oceanotechnicznego z zastosowaniem komputerowego modelu ewakuacji4
T-L-8Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych - druga część i całość2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu.1
T-W-2Zagrożenie, ryzyko, bezpieczeństwo techniczne - podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-3Podstawowe czynniki zagrożenia obiektow oceanotechnicznych i w procesach eksploracji i eksploatacji mórz i oceanów1
T-W-4Czynniki zagrożenia pożarowego i wybuchowego. Zagrożenie pożarem i zagrożenie wybuchem: zależność od rodzaju obiektu i sposobu eksploatacji. Charakterystyka zagrożeń w zależności od przeznaczenia obiektu i rodzaju procesu technologicznego.2
T-W-5Ryzyko pożaru - pojęcia podstawowe i metody oceny. Typowe przykłady obiektów oceanotechnicznych i procesów o dużym ryzyku pożaru. Źródła zapłonu i zagrożenie pożarowe. Zapobieganie powstawaniu pożarów. Materiały i ich właściwości w warunkach pożaru. Potencjał pożaru i metody jego ograniczania.1
T-W-6Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe. Podział obiektów na strefy pożarowe pionowe i poziome. Konstrukcje pożarowe - właściwości i budowa. Metody badań i klasy konstrukcji przeciwpożarowych.1
T-W-7Zabezpieczenie klatek schodowych i dróg ewakuacji. Ocena czasu ewakuacji.1
T-W-8Instalacje wykrywcze pożarów. Czujki i instalacje wykrywania pożarów w pomieszczeniach mieszkalnych, drogach ewakuacji, pomieszczeniach i obszarach produkcyjnych.1
T-W-9Środki gaśnicze i stałe instalacje gaśnicze.1
T-W-10Plany obrony przeciwpożarowej obiektów. Organizacja obrony przeciwpożarowej.1
T-W-11Środki ratunkowe i ratowanie zycia ludzi na obiektach oceanotechnicznych. Scenariusze zdarzeń wymagających ewakuacji ludzi z obiektów. Środki ratunkowe indywidualne i zbiorowe. Lądowiska helikopterowe i ewakuacja drogą powiertrzną.1
T-W-12Zagadenienia bezpieczeństwa związane z pracami głębinowymi, pracą nurków i pojazdów podwodnych.2
T-W-13Wybrane elementy inżynierii bezpieczeństwa procesów produkcyjnych na obiektach oceanotechnicznych (platformy wydobywcze, farmy wiatrowe, farmy hodowli ryb, rybołóstwo morskie itp).1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć, zapoznanie sie z literaturą, instrukcjami do ćwiczeń laboratoryjnych, metodykami badań6
A-L-3Opracowanie modeli ewakuacji i przebiegu pożaru - praca własna studenta10
A-L-4Opracowanie protokołów z badań, sprawozdań i prezentacji wyników badań10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach - wykłady obowiązkowe15
A-W-2Studiowanie zadanej literatury z zakresu literatury podstawowej i uzupełniającej6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia w godzinach konultacji2
A-W-4Przygotowanie sie do egzaminu, powtórzenie materialu i udział w egzaminie7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inzynierii bezpieczeństwa; rozumie znaczenie jakie ma wlaściwie dobranie i zastosowane metod i systemów zabezpieczenia obiektów i życia ludzi pracujących na morzu; umie wymienić takie urządzenia i systemy bezpieczeństwa stosowane na obiektach oceanotechnicznych i potrafi opisać ich przeznaczenie oraz działanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy dotyczącej środków technicznych i metod ewakuacji oraz oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych
C-2Zdobycie wiedzy podstawowej o czynnikach zagrożenia i wiedzy o metodach i środkach technicznych oferowanych przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczństwa konstrukcji i metod eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów.
C-1Poznanie przez studentów podstaw wiedzy dotyczącej zagadnień zagrożenia, ryzyka, bezpieczeństwa i inżynierii bezpieczeństwa dla zrozumienia przez nich roli jaką pełnią wlaściwie dobranie i zastosowane metody i systemy zabezpieczń obiektów i życia ludzi pracujących na morzu
Treści programoweT-W-5Ryzyko pożaru - pojęcia podstawowe i metody oceny. Typowe przykłady obiektów oceanotechnicznych i procesów o dużym ryzyku pożaru. Źródła zapłonu i zagrożenie pożarowe. Zapobieganie powstawaniu pożarów. Materiały i ich właściwości w warunkach pożaru. Potencjał pożaru i metody jego ograniczania.
T-W-1Przedstawienie zakresu i celu przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i wymagana oraz zalecana literaturą. Poinformowanie o zasadach zaliczenia form zajęć i przedmiotu.
T-W-3Podstawowe czynniki zagrożenia obiektow oceanotechnicznych i w procesach eksploracji i eksploatacji mórz i oceanów
T-W-2Zagrożenie, ryzyko, bezpieczeństwo techniczne - podstawowe pojęcia i definicje.
T-W-12Zagadenienia bezpieczeństwa związane z pracami głębinowymi, pracą nurków i pojazdów podwodnych.
T-W-7Zabezpieczenie klatek schodowych i dróg ewakuacji. Ocena czasu ewakuacji.
T-W-13Wybrane elementy inżynierii bezpieczeństwa procesów produkcyjnych na obiektach oceanotechnicznych (platformy wydobywcze, farmy wiatrowe, farmy hodowli ryb, rybołóstwo morskie itp).
T-W-6Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe. Podział obiektów na strefy pożarowe pionowe i poziome. Konstrukcje pożarowe - właściwości i budowa. Metody badań i klasy konstrukcji przeciwpożarowych.
T-W-4Czynniki zagrożenia pożarowego i wybuchowego. Zagrożenie pożarem i zagrożenie wybuchem: zależność od rodzaju obiektu i sposobu eksploatacji. Charakterystyka zagrożeń w zależności od przeznaczenia obiektu i rodzaju procesu technologicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania i monitorowania zagrożeń oraz metodach zabezpieczenia biernego i czynnego przed różnorodnymi zagrożeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / test pisemny podsumowujący efekty wiedzy uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K06_W02Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić i opisać podstawowe czynniki zagrożenia; potrafi wymienić metody i środki techniczne oferowane przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczeństwa konstrukcji i środków eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W15Ma ogólną wiedzę na temat podstaw budowy, konstrukcji i eksploatacji statków, budowli hydrotechnicznych i innych urządzeń związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów.
EMO_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w pracy na morzu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy podstawowej o czynnikach zagrożenia i wiedzy o metodach i środkach technicznych oferowanych przez inżynierię bezpieczeństwa dla poprawy bezpieczństwa konstrukcji i metod eksploatacji stosowanych w typowych obiektach i procesach technologicznych spotykanych w eksploracji i eksploatacji ożywionych i nieożywionych zasobów mórz i oceanów.
C-3Przekazanie wiedzy dotyczącej środków technicznych i metod ewakuacji oraz oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-13Wybrane elementy inżynierii bezpieczeństwa procesów produkcyjnych na obiektach oceanotechnicznych (platformy wydobywcze, farmy wiatrowe, farmy hodowli ryb, rybołóstwo morskie itp).
T-W-4Czynniki zagrożenia pożarowego i wybuchowego. Zagrożenie pożarem i zagrożenie wybuchem: zależność od rodzaju obiektu i sposobu eksploatacji. Charakterystyka zagrożeń w zależności od przeznaczenia obiektu i rodzaju procesu technologicznego.
T-W-3Podstawowe czynniki zagrożenia obiektow oceanotechnicznych i w procesach eksploracji i eksploatacji mórz i oceanów
T-W-6Konstrukcyjne zabezpieczenie przeciwpożarowe. Podział obiektów na strefy pożarowe pionowe i poziome. Konstrukcje pożarowe - właściwości i budowa. Metody badań i klasy konstrukcji przeciwpożarowych.
T-W-12Zagadenienia bezpieczeństwa związane z pracami głębinowymi, pracą nurków i pojazdów podwodnych.
T-W-8Instalacje wykrywcze pożarów. Czujki i instalacje wykrywania pożarów w pomieszczeniach mieszkalnych, drogach ewakuacji, pomieszczeniach i obszarach produkcyjnych.
T-W-7Zabezpieczenie klatek schodowych i dróg ewakuacji. Ocena czasu ewakuacji.
T-W-9Środki gaśnicze i stałe instalacje gaśnicze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania i monitorowania zagrożeń oraz metodach zabezpieczenia biernego i czynnego przed różnorodnymi zagrożeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / test pisemny podsumowujący efekty wiedzy uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K06_W03Student w wyniku przeprowadzonych zajęć zna środki techniczne i metody ewakuacji oraz umie wymienić i objaśnić metody oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych. Student uzyskał podstawy wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W15Ma ogólną wiedzę na temat podstaw budowy, konstrukcji i eksploatacji statków, budowli hydrotechnicznych i innych urządzeń związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie podstaw wiedzy dotyczącej przeznaczenia, zasad budowy i działania instalacji do monitorowania zagrożeń oraz zwalczania podstawowych rodzajów zagrożeń spotykanych na obiektach oceanotechnicznych
C-3Przekazanie wiedzy dotyczącej środków technicznych i metod ewakuacji oraz oceny czasu ewakuacji na obiektach oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-8Instalacje wykrywcze pożarów. Czujki i instalacje wykrywania pożarów w pomieszczeniach mieszkalnych, drogach ewakuacji, pomieszczeniach i obszarach produkcyjnych.
T-W-9Środki gaśnicze i stałe instalacje gaśnicze.
T-W-10Plany obrony przeciwpożarowej obiektów. Organizacja obrony przeciwpożarowej.
T-W-11Środki ratunkowe i ratowanie zycia ludzi na obiektach oceanotechnicznych. Scenariusze zdarzeń wymagających ewakuacji ludzi z obiektów. Środki ratunkowe indywidualne i zbiorowe. Lądowiska helikopterowe i ewakuacja drogą powiertrzną.
T-L-7Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji z obiektu oceanotechnicznego z zastosowaniem komputerowego modelu ewakuacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podająca infomacje podstawowe o czynnikach zagrożenia, podstawach wykrywania i monitorowania zagrożeń oraz metodach zabezpieczenia biernego i czynnego przed różnorodnymi zagrożeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / test pisemny podsumowujący efekty wiedzy uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K06_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma umiejętności właściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych; potrafi dobrać właściwe i skuteczne środki techniczne, metody i systemy zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka. W wypadku nieskuteczności działania metod i środków zabezpieczeń potrafi w sposób właściwy ustalić skuteczne metody ewakuacji z obiektów oceanotechnicznych dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
EMO_1A_U21Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w pozyskiwaniu zasobów morskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Przekazanie studentom umiejętności wlaściwej oceny podstawowych czynników zagrożenia i ryzyka występującego na obiektach oceanotechnicznych, umiejętności doboru wlaściwych i skutecznych środków technicznych, metod i systemów zabezpieczenia i ograniczenia tego ryzyka, a w razie nich nieskuteczności w dzialaniu nabycie przez studentów umiejętności wlaściwego ustalenia skutecznych metod ewakuacji z obiektów dla ratowania zdrowia i życia ludzi pracujących na tych obiektach.
Treści programoweT-W-12Zagadenienia bezpieczeństwa związane z pracami głębinowymi, pracą nurków i pojazdów podwodnych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczenstwa pracy w laboratorium. Litaratura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium
T-L-7Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji z obiektu oceanotechnicznego z zastosowaniem komputerowego modelu ewakuacji
T-W-13Wybrane elementy inżynierii bezpieczeństwa procesów produkcyjnych na obiektach oceanotechnicznych (platformy wydobywcze, farmy wiatrowe, farmy hodowli ryb, rybołóstwo morskie itp).
T-W-11Środki ratunkowe i ratowanie zycia ludzi na obiektach oceanotechnicznych. Scenariusze zdarzeń wymagających ewakuacji ludzi z obiektów. Środki ratunkowe indywidualne i zbiorowe. Lądowiska helikopterowe i ewakuacja drogą powiertrzną.
T-W-10Plany obrony przeciwpożarowej obiektów. Organizacja obrony przeciwpożarowej.
T-L-8Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych - druga część i całość
T-L-2Badanie właściwości palnych materiałów konstrukcyjnych i wyposażeniowych.
T-L-6Modelowanie przebiegu pożaru z zastosowaniem komputerowego modelu pożaru
T-L-5Badanie parametrów czujek wykrywczych pożaru.
T-L-3Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - pierwsza część
T-L-4Badanie dymotwórczości i toksycznych produktów pożaru.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem oraz modelowaniem komputerowym zagrożeń, dla ukształtowania u studentów umiejętnosci samodzielnego wykonywania badań laboratoryjnych w celu określenia właściwości i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii bezpieczeństwa, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz nabycia kompetencji pracy zespołowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić czynników zagrożenia charakterystycznych i zależnych od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i nie potrafi dobrać ani uzasadnić właściwego systemu zabezpieczenia.
3,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i potrafi dobrać oraz objaśnić podstawowy, prosty i właściwy system zabezpieczenia.
3,5Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór podstawowego i właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu podstawowym.
4,0Student potrafi określić czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
4,5Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego systemu zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
5,0Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać czynniki zagrożenia charakterystyczne i zależne od rodzaju procesu albo obiektu w środowisku morskim, potrafi oszacować je ilościowo i potrafi dobrać oraz uzasadnić dobór właściwego system zabezpieczenia oraz potrafi wyjaśnić zasady jego działania w stopniu wyczerpującym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K06_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć posiada wrażliwość i spostrzega występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz jest zmotywowany do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; ma wykształcone odruchy przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ma ukształtowane nawyki prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie u studentów wrażliwości i spostrzegawczości na występowanie różnorodnych czynników zagrożenia na obiektach oceanotechnicznych, oraz motywacji do działania w celu wyeliminowania takich zagrożeń; wykształcenie odruchów przeciwdziałania sytuacjom mogącym spowodować zagrożenie oraz ukształtowanie nawyków prawidłowego zachowania w sytuacjach występowania zagrożenia na obiekcie oceanotechnicznym.
Treści programoweT-L-2Badanie właściwości palnych materiałów konstrukcyjnych i wyposażeniowych.
T-L-8Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych - druga część i całość
T-L-6Modelowanie przebiegu pożaru z zastosowaniem komputerowego modelu pożaru
T-L-3Przedstawienie sprawozdań i wyników ćwiczeń laboratoryjnych przez wykonawców-zespoły. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - pierwsza część
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych, szkolenie BHP stanowiskowe. Zasady bezpieczenstwa pracy w laboratorium. Litaratura i zasady dopuszczenia do wykonania ćwiczeń. Zasady zaliczenia laboratorium
T-L-4Badanie dymotwórczości i toksycznych produktów pożaru.
T-L-5Badanie parametrów czujek wykrywczych pożaru.
T-L-7Modelowanie i szacowanie czasu ewakuacji z obiektu oceanotechnicznego z zastosowaniem komputerowego modelu ewakuacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjnne, w tym także połączone z pokazem oraz modelowaniem komputerowym zagrożeń, dla ukształtowania u studentów umiejętnosci samodzielnego wykonywania badań laboratoryjnych w celu określenia właściwości i cech materiałów i konstrukcji stosowanych w inżynierii bezpieczeństwa, umiejętności opracowania i interpretacji wyników badań oraz nabycia kompetencji pracy zespołowej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie zajęć laboratoryjnych, na podstawie oceny sprawozdań z odbytych i wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny wiedzy i umiejętności praktycznych studenta w zakresie objętym tematyką zaliczanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia wyników i nie interpretuje ich w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz nie jest wrażliwy na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym nie potrafi sformułować opinii o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także nie rozumie praktycznych i gospodarczych aspektów zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
3,0Student z trudem ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje niewielką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym z trudem potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu minimalnym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
3,5Student w niewielkim stopniu ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje pewną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym w niewielkim potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu małym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,0Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu dobrym rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
4,5Student dobrze ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje ponad przeciętną wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń.
5,0Student w pełni ocenia wyniki i interpretuje je w kontekście wpływu zagrożeń w omawianych przez niego procesach i zjawiskach oraz wykazuje wysoką wrażliwość na występujące ryzyka i ich oddziaływanie społeczne; w związku z tym poprawnie potrafi sformułować opinie o szerszym kontekście społecznym lub gospodarczym, a także w stopniu wysokim rozumie praktyczne i gospodarcze aspekty zastosowania narzędzi i technik oceny ryzyka i zmniejszania skutków zagrożeń