Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej oraz matematyki i fisyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojeć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków organicznych. Opanowanie umiejętnosci pracy w laboratoium chemicznym zwiazanych z przeprowadzaniem prostych analiz cheicznych i syntez organicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń4
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.4
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetra - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego4
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych4
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń4
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych4
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze4
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów2
30
wykłady
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji.Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)2
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Prawo działania mas. Równowagi fazowe.2
T-W-3Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta.Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.3
T-W-4Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-5Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-6Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.1
T-W-7Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).2
T-W-8Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.2
T-W-9Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).3
T-W-10Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.2
T-W-11Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.2
T-W-12Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.2
T-W-13Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium7
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury3
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów6
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień6
A-W-5Przygotowanie da zaliczenia przedmiotu (kolokwia)15
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowe kolokwium pisemne z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P02_W01
Student zna podstawową nomenklaturę zwiazków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwiastków. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych typów wiązań chemicznch. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków układu okresowego. Student rozumie istotę chemii organicznej. Zna zasady nomentkaltury poszczególnych grup zwiazków organicznych. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna podstawowe właściwości wybranych związków organicznych.
EMO_1A_W01R1A_W01, T1A_W01C-1T-W-9, T-W-11, T-W-6, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1M-1S-5, S-1
EMO_1A_P02_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznycm. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat analiz ilościowych i jakościowych. Zna metody obliczeń: wydajności procesu oraz stężeń: procentowego, molowego i normalnego. Ma podstawową wiedzę z w zakresie reakcji hydrolizy soli. Zna metody identyfikacji głównych grup związków organicznych oraz zasady przeprowadzania prostych syntez organicznych.
EMO_1A_W01R1A_W01, T1A_W01C-1T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4M-3, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Ptrafi wyjaśnić różne zjawiska fizyko-chemiczne (np. dyfuzję osmozę, ekstrakcje, koagulację) i prawa gazowe. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.Student potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą zwiazków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne.
EMO_1A_U17, EMO_1A_U02R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U05InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-13, T-W-5, T-W-12, T-W-6, T-W-2, T-W-11, T-W-3, T-W-9M-1S-1, S-5
EMO_1A_P02_U02
Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Potrafi wykonywać proste doświadczenia chemiczne, a na podstawie prostych analiz chemicznych wykryć obecność wybranych pierwiatków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić proste syntezy organiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisać reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi przygotować sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
EMO_1A_U17, EMO_1A_U02R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U05InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2, M-3S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregacje i utylizacje odpadów powstajacych podczesz wykonywanych doświadczeń chemicznych. Ma świadomość potrzeby ciągłego samokształcenia.
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-1T-L-4, T-W-9, T-W-13, T-L-7, T-L-6, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-L-8, T-L-1, T-W-12, T-W-4, T-W-2, T-L-5, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-W-10, T-W-11M-3S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P02_W01
Student zna podstawową nomenklaturę zwiazków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwiastków. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych typów wiązań chemicznch. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków układu okresowego. Student rozumie istotę chemii organicznej. Zna zasady nomentkaltury poszczególnych grup zwiazków organicznych. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna podstawowe właściwości wybranych związków organicznych.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
EMO_1A_P02_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznycm. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat analiz ilościowych i jakościowych. Zna metody obliczeń: wydajności procesu oraz stężeń: procentowego, molowego i normalnego. Ma podstawową wiedzę z w zakresie reakcji hydrolizy soli. Zna metody identyfikacji głównych grup związków organicznych oraz zasady przeprowadzania prostych syntez organicznych.
2,0Student nie zna zasad i metod wykonywania doświadczeń chemicznych. Nie opanował podstawowej wiedzy teoretyczej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. Nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych. Ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej połowy ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma niezadowalającą wiedzę na temat sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych i ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do 70% ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma wiedzę do samodzielnego i poprawnego interpretowania uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Ma wiedzę do właściwego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i szacowania ich poprawności.
5,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich ćwiczeń. Ma wiedzę do poprawnego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i samodzielnego oszacowania niepewności uzyskanych wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Ptrafi wyjaśnić różne zjawiska fizyko-chemiczne (np. dyfuzję osmozę, ekstrakcje, koagulację) i prawa gazowe. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.Student potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą zwiazków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne.
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 90% maksymalnych wymagań.
EMO_1A_P02_U02
Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Potrafi wykonywać proste doświadczenia chemiczne, a na podstawie prostych analiz chemicznych wykryć obecność wybranych pierwiatków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić proste syntezy organiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisać reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi przygotować sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
2,0Student nie opanował obowiazującego materiału dydaktycznego. Nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać aparatury i sprzętu laboratoryjnego. Nie posiada umiejętności wykonania doświadczeń i analiz chemicznych.
3,0Student potrafi porawnie stosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. Poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania doświadczeń chemicznych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza sie do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 60% maksymalnych wymagań. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Wykonuje zadane doświadczenie chemiczne samodzielnie lub z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Ma niewielkie trudności z samodzielną interpretacją wyników.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 70% maksymalnych wymagań. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń chemicznych. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie 80% maksymalnych wymagań. Sprawinie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Poprawnie interpretuje uzuskane wyniki i z niewielką pomocą prowadzącego jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wynikow.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań. Bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki doświadczeń i szacuje niepewność uzyskanych wyników. Formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregacje i utylizacje odpadów powstajacych podczesz wykonywanych doświadczeń chemicznych. Ma świadomość potrzeby ciągłego samokształcenia.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów chemicznych.

Literatura podstawowa

  1. Bielański B., Podstawy chemii nieorganicznej tom. 1, 2, PWN, Warszawa, 2010, 6
  2. Pajdowski L., Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2002, IX
  3. McMurry J., Chemia organiczna tom 1-5, PWN, Warszawa, 2010
  4. Morrison R. T., Boyd R., Chemia organiczna tom 1-2, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa, 2006
  2. Patrick G., Chemia organiczna- krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń4
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.4
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetra - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego4
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych4
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń4
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych4
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze4
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji.Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)2
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Prawo działania mas. Równowagi fazowe.2
T-W-3Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta.Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.3
T-W-4Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.3
T-W-5Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.3
T-W-6Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.1
T-W-7Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).2
T-W-8Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.2
T-W-9Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).3
T-W-10Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.2
T-W-11Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.2
T-W-12Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.2
T-W-13Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do wejściówek5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium12
A-L-4Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium7
A-L-5Studiowanie wskazanej literatury3
A-L-6Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów6
A-W-4Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień6
A-W-5Przygotowanie da zaliczenia przedmiotu (kolokwia)15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P02_W01Student zna podstawową nomenklaturę zwiazków nieorganicznych, zna prawa chemiczne, budowę atomu i strukturę układu okresowego pierwiastków. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych typów wiązań chemicznch. Klasyfikuje i rozróżnia typy reakcji chemicznych oraz wyjaśnia podstawy ich mechanizmu. Zna teorie kwasów i zasad oraz równowagi jonowe elektrolitów. Zna podstawowe właściwości fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków układu okresowego. Student rozumie istotę chemii organicznej. Zna zasady nomentkaltury poszczególnych grup zwiazków organicznych. Zna źródla, procesy otrzymywania i reakcji chemicznych charakterystycznych dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna podstawowe właściwości wybranych związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki, niezbędnym w oceanologii i oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojeć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków organicznych. Opanowanie umiejętnosci pracy w laboratoium chemicznym zwiazanych z przeprowadzaniem prostych analiz cheicznych i syntez organicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-9Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-11Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
T-W-6Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-12Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-8Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-10Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-3Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta.Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
T-W-13Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-W-4Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Prawo działania mas. Równowagi fazowe.
T-W-5Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-7Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji.Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-1Ocena podsumowująca: Końcowe kolokwium pisemne z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P02_W02Student zna zasady pracy w laboratorium chemicznycm. W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student posiada wiedzę na temat analiz ilościowych i jakościowych. Zna metody obliczeń: wydajności procesu oraz stężeń: procentowego, molowego i normalnego. Ma podstawową wiedzę z w zakresie reakcji hydrolizy soli. Zna metody identyfikacji głównych grup związków organicznych oraz zasady przeprowadzania prostych syntez organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki, niezbędnym w oceanologii i oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojeć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków organicznych. Opanowanie umiejętnosci pracy w laboratoium chemicznym zwiazanych z przeprowadzaniem prostych analiz cheicznych i syntez organicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetra - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad i metod wykonywania doświadczeń chemicznych. Nie opanował podstawowej wiedzy teoretyczej dotyczącej zajęć praktycznych.
3,0Student zna zasady i metody wykonywania doświadczeń chemicznych. Jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień podstawowych, przedstawionych w obowiązującym skrypcie. Nie zna sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
3,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych. Ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do co najmniej połowy ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma niezadowalającą wiedzę na temat sposobów szacowania poprawności uzyskanych wyników.
4,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych i ma rozszerzoną wiedzę w odniesieniu do 70% ćwiczeń do wiedzy przekazanej w skrypcie. Ma wiedzę do samodzielnego i poprawnego interpretowania uzyskanych wyników.
4,5Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą 90% ćwiczeń. Ma wiedzę do właściwego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i szacowania ich poprawności.
5,0Student zna zasady i metody wykonania doświadczeń chemicznych, ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich ćwiczeń. Ma wiedzę do poprawnego interpretowania uzyskanych wyników doświadczeń i samodzielnego oszacowania niepewności uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków - przewiduje budowę atomu, rodzaj jonów, rodzaj wiązań chemicznych. Pisze reakcje chemiczne i rozwiązuje zadania. Potrafi rozróżniać kwasy i zasady, potrafi analizować równowagi jonowe. Ptrafi wyjaśnić różne zjawiska fizyko-chemiczne (np. dyfuzję osmozę, ekstrakcje, koagulację) i prawa gazowe. Potrafi przedstawić podstawowe właściowści fizyko-chemiczne wybranych pierwiastków.Student potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą zwiazków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojeć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków organicznych. Opanowanie umiejętnosci pracy w laboratoium chemicznym zwiazanych z przeprowadzaniem prostych analiz cheicznych i syntez organicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-W-4Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-7Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).
T-W-10Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji.Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
T-W-8Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-W-13Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-W-5Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-W-12Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-6Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Prawo działania mas. Równowagi fazowe.
T-W-11Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
T-W-3Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta.Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
T-W-9Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowe kolokwium pisemne z części wykładowej
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych.
3,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań.
4,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań.
4,5Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań.
5,0Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 90% maksymalnych wymagań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P02_U02Student w laboratorium chemicznym potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Potrafi wykonywać proste doświadczenia chemiczne, a na podstawie prostych analiz chemicznych wykryć obecność wybranych pierwiatków chemicznych i wskazać ich podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić proste reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić proste syntezy organiczne. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi pisać reakcje chemiczne i wyciąga wnioski. Potrafi przygotować sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojeć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków organicznych. Opanowanie umiejętnosci pracy w laboratoium chemicznym zwiazanych z przeprowadzaniem prostych analiz cheicznych i syntez organicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetra - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń
T-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiazującego materiału dydaktycznego. Nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać aparatury i sprzętu laboratoryjnego. Nie posiada umiejętności wykonania doświadczeń i analiz chemicznych.
3,0Student potrafi porawnie stosować widzę teoretyczną na poziomie 50% maksymalnych wymagań. Poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania doświadczeń chemicznych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza sie do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników.
3,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 60% maksymalnych wymagań. Poprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Wykonuje zadane doświadczenie chemiczne samodzielnie lub z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Ma niewielkie trudności z samodzielną interpretacją wyników.
4,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 70% maksymalnych wymagań. Prawidłowo obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń chemicznych. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie 80% maksymalnych wymagań. Sprawinie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Poprawnie interpretuje uzuskane wyniki i z niewielką pomocą prowadzącego jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wynikow.
5,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę na poziomie co najmniej 90% maksymalnych wymagań. Bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki doświadczeń i szacuje niepewność uzyskanych wyników. Formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas przeprowadzania analiz i doświadczeń chemicznych. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie. Postępuje zgodnie z obowiazującymi w pracowni chemicznej zasadami BHP i dba o ochronę środowiska poprzez odpowiednią segregacje i utylizacje odpadów powstajacych podczesz wykonywanych doświadczeń chemicznych. Ma świadomość potrzeby ciągłego samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojeć z zakresu podstawowych i szczegółowych praw chemicznych. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu i cząsteczek oraz reakcji chemicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych pierwiastków i związków organicznych. Opanowanie umiejętnosci pracy w laboratoium chemicznym zwiazanych z przeprowadzaniem prostych analiz cheicznych i syntez organicznych. Opanowanie różnych metod obliczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-4Reakcje hydrolizy - wpływ mocy kwasów, temperatury i stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na hydrolizę wybranych soli. Zapis reakcji chemicznych
T-W-9Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne).
T-W-13Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka).
T-L-7Analiza ilościowa, metody objętościowe: 1) manganometryczne oznaczanie zawartości jonów żelaza Fe (II) w badanym roztworze; 2) jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi Cu (II) w badanym roztworze
T-L-6Procesy utleniania i redukcji - badanie właściwości redukujących i utleniających wybranych zwiazków chemicznych, zapis reakcji chemicznych
T-W-6Właściwości fizyczne i chemiczne wybranych pierwiastków chemicznych.
T-W-3Roztwory. Rozpuszczalność i solwatacja. Prawo Raoulta.Ekstrakcja i prawo podziału Nernsta. Osmoza i ciśnienie osmotyczne. Dyfuzja. Teorie kwasów i zasad wg Arrheniusa, Bronstedta, Lewisa.
T-W-1Jednostki układu SI. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Podstawowe prawa chemiczne. Podział substancji.Budowa materii - cząstki elementarne. Elektronowa struktura atomu (liczby kwantowe, rozpisywanie powłok elektronowych)
T-W-7Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny).
T-W-5Rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności. Kinetyka reakcji chemicznych. Reakcje katalityczne. Związki kompleksowe. Koloidy i proces koagulacji.
T-L-8Analiza jakościowa - wykrywanie pojedynczych kationów i anionów. Reakcje charakterystyczne wykrytych jonów
T-L-1BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-W-12Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych.
T-W-4Hydroliza i roztwory buforowe. Równowagi jonowe. Dysocjacja elektrolityczna (stała i stopień dysocjacji). Podział elektrolitów. pH roztworów kwasów i zasad.
T-W-2Prawidłowości w układzie okresowym pierwiastków. Budowa cząsteczki. Rodzaje wiązań chemicznych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Prawo działania mas. Równowagi fazowe.
T-L-5Chemia roztworów wodnych - stężenia procentowe, molowe - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu, pomiar gestości, przeliczanie stężeń
T-W-8Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych.
T-L-2Preparatyka chemiczna - otrzymywanie siarczanu (VI) amonu i glinu czyli ałunu. Obliczanie: wydajności procesu i składu procentowego związków chemicznych.
T-L-3Analiza miareczkowa (objętościowa) - alkacymetria: 1) acydymetra - nastawianie miana kwasu solnego za pomocą mianowanego rozwtoru wodorotlenku sodu; 2) alkalimetria - nastawianie miana wodorotlenku sodu za pomocą mianowanego roztworu kwasu solnego
T-W-10Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji.
T-W-11Benzen i aromatyczność związków organicznych. źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i umiejętnościami z członkami zespołu. Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i wspólnie realizowane zadania w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP. Jego nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach przekracza 20%.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągniecia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje sie do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych badań.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium chemicznym zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji opdadów powstających w trakcie eksperymentów chemicznych.